Tydning af dåb 07.08.1740 Sydslesvig Rylskov / Rüllschau

Startet af Kristian Skak-Nielsen, 02 Feb 2023 - 21:16

Forrige emne - Næste emne

Kristian Skak-Nielsen

Hej alle

Jeg vil gerne have hjælp til tydning af en dåb d. 07.08.1740 i Rylskov / Rüllschau i Sydslesvig, se 3. sidste:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CS8M-N4H4?i=362&cat=383845

Jeg læser:

6 d. 7 Aug Dom VIII p, Trinit habe Ole (Olaus?) Lunts u s Fr ??? taufs? ??,
der die ?? Margarthe ist genant, Gev. Peter Gind?? in Flensburg, Peter
Thorsen, Margaretha Asmußen, Catharina Hansen in Taarup, Metta Laußen,
der ander ?? ?? Elsabe Jep. Peter Jürgensen in Jyrup, Nu-
Chriß? hieselbst, Margaretha ?? in Tarup, Metta ?? in Jyrup,
Maria Erichsen hieselbst.

På forhånd tak!

Venlig hilsen
Kristian Skak-Nielsen

Bjarke Thyrrestrup

Mit bud:

6 den 7 Aug Dom VIII p. Trinit habe Owe Lorentz u s. Fr 2 Töchter tauffen laßen,
den die erste Margaretha ist genant, Gev. Peter Gundersen in Flensburg, Peter
Thorsen, Margartha Asmußes, Catharina Thorses in Taarup, Metta Lauß und,
das andere Kind ist genant worden Elsabe. Gev. Peter Jürgensen in Hyrup, Nic.
Clauß hieselbst, Margaretha Nicol.[ais?] in Tarup, Metta ?enses in Hyrup,
Maria Erichses hieselbst.


Mvh
Bjarke

Ole Westermann

Mit forslag:

6 Den 7 Aug Dom VIII p. Trinit habe Olde Lorentzen u. s. Fr 2 Töchter tauffen laßen,
de.. die erste Margarethe ist genant, Gev. Peter Gun?dersen in Flensburg, Peter
Thorsen, Margaretha Asmußes, Catharina Thorsens in Taarup, Metta Laußes,
das ander Kind ist genant worden Elsabe. Gev. Peter Jürgensen in Hyrup, Nic.
Claußen hieselbst, Margaretha ..... in Tarup, Metta ..ßes in Hyrup,
Maria Erichses hieselbst.

mvh Ole

Kristian Skak-Nielsen

Hej Bjarke og Ole

Tak skal I begge have - jeg have slet ikke gennemskuet, at der var tale om tvillinger.

Venlig hilsen
Kristian

Bjarke Thyrrestrup

Hej Kristian

Hvis du har brug for kirkebøger fra Rüllschau, udover hvad der er tilgængeligt på FamilySearch og Archion.de, så er de fysisk tilgængelige her:

https://www.kirchenkreis-schleswig-flensburg.de/institutionen/institution/kirchenbuchamt-kirchenkreis-schleswig-flensburg.html - Katja Isaack

De har kirkebøgerne fra 1763 – 1936, som dækker dåb, vielser og begravelser.

Mvh
Bjarke




Kristian Skak-Nielsen

Hej Bjarke

Tak skal du have, men jeg får næppe brug for kirkebøgerne for Rüllschau efter 1763.

Jeg leder efter en ane ved navn Peter Lund, om hvem jeg ved, at han er født i Sønderjylland (Slesvig) i 1738-1740. Han må have haft dansk som modersmål, sønnen skriver:

"Efter hvad jeg af min moders ytringer har kunnet erfare, var min afdøde fader, Peter Lund, af fødsel en sønderjyde, men hans familieforhold var hende ubekendt. Fra barndommen af havde han nydt god undervisning i de for livets forhold praktiske discipliner, thi han skrev en smuk haand og regnede med færdighed, talede det tyske sprog korrekt, ligesom han ej heller var fremmed for den skjønne literatur og eiede en udvalgt samling af dens skrifter. Efter sin konfirmation blev han anbragt paa Kolding slot som skriver, hvorfra han senere kom til hovedstaden og blev ansat som første kammertjener hos Frederik 5tes mægtige yndling, grev Adam Gottlob Moltke, en stilling, der gav udsigt til at opnaa et godt civilt embede."

Peter Lunds førstefødte søn blev døbt Adam Gottlob efter velynderen grev Moltke, men den andenfødte søn blev døbt Olaus. Først den tredjefødte søn blev opkaldt efter sin morfar, så jeg gætter på, at Peter Lunds far har heddet Olaus - men det er et gæt.

Så jeg er i gang med at gennemgå kirkebøger for om muligt at finde dåbsoptegnelsen...

Venlig hilsen
Kristian