Tøger Hansen

Startet af Else Jensen, 01 Feb 2023 - 16:42

Forrige emne - Næste emne

Else Jensen

Hvor går man hen når man skal finde en person som er rejst fra et sogn til et andet.?
hvordan finder man Til og afgangslister?
Den person som jeg skal finde er Tøger Hansens død, jeg ved at han forsvandt fra Ganløse 1801. Men ikke hvorhen.
Jeg har fundet en der hedder Tøger Hansen i Nørre Bjerre Vejle Amt . død den 2 juli 1830. Jeg vil meget gerne vide om det er den samme person som jeg leder efter.
Hilsen Else Jensen

thorkild kanstrup jensen

 Til og afgangslister finder du i kirkebøgerne.
Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

Else Jensen

Ja Thorkil jeg ved godt at det er i Kirkebøgerne at man kan finde Til og afgang.
Men Problemet der er ikke nogen til og afgang i kirkebøgerne fra Frederiksborg Ganløse hvor Tøger forsvandt i 1801 og ej heller i kirkebøgerne fra Vejle Amt Bjerre.1801
Så derfor mit spørgsmål. hvor kan man så finde Til og afgangslister henne?

thorkild kanstrup jensen

Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

Bjørn Marcher

Du skal nok ikke regne med at der findes afgangs- og tilgangslister - du må lede i andre kilder. Tøger er ikke et almindeligt navn, men trods alt ikke så usædvanligt, så det er sandsynligvis to forskellige personer....

Er han i en alder, hvor du kan bruge lægdsruller, kan du finde en dåb af en Tøger i Vejle amt, finde dem begge i folketællingen 1801 etc. så det kan dokumenteres at der er tale om to personer? Er der en begravelse af Tøger i Ganløse etc.

Skal vi kunne hjælpe, må du nok rykke ud med alle kilder du har på pågældende.

venlig hilsen

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Klaus Guldager

#5
Der er lidt flere oplysninger i en tidligere tråd fra Else

https://forum.slaegt.dk/index.php?topic=152714.0

Jeg har set på Tøger Hansen Smed, der døde 85½ år gl. Bjerre.
Hans død er her - 1830 nr.7

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21637676#396086,74399936

Så det er ham her:

Vejle, Bjerre, Bjerre, Bierre Sogn, Sønder Bierre Huusfolk, 12, FT-1787, B9155
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Thøger Hansen     44     Gift      Mand      Grow Smed      
Mette Pedersdatter     48     Gift      Hans Kone             
Marie Thøgersdatter     10     -      Ægte Barn 

mvh
Klaus


Eli Lothardt Dahl

Hej Else

Thøger Hansen død 2. juli 1830 er "min" ane. Han er gift to gange, i 1772 og 1789.

Det kan derfor ikke være din Thøger.

Jeg har flere oplysninger om ham, men dem har du formentligt ikke brug for, ellers kom igen.
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Else Jensen

Hej Bjørn Marcher. og Eli og Klaus og Thorkil. tak for at i er så søde at prøve at hjælpe mig.
Min Tøger Hansen var født i 1747 ved ikke hvor. Han var gift med Maren Olsdatter hun var født i 1761, Maren Olsdatter dør den 21 december 1828 i Ganløse Ølstykke. De havde bl.a en datter der hed Birthe Kirstine Tøgersdatter. født 1800   Tøger Hansen forsvandt pludselig omkring i 1801.  Han havde svindlet. da boede de i Ganløse. Han arbejdede som Matros . Det eneste jeg mangler er hvor rejste han hen og hvor og hvornår døde han. Med hensyn til at søge i Lægdsruller det har jeg aldrig prøvet. Men det må jeg så prøve.
Eli jeg tror nemlig heller ikke at det er den samme Tøger Hansen som du har og som jeg har fundet i Vejle. Men når man går ind og forsker så er der nemlig et par stykker der har din Tøgers død, men min Tøgers familie. Men jeg har det sådan at jeg ikke bare vil bruge det der står uden selv at læse om vedkommende.