Slægten DRUD på Vestfyn

Startet af Ulla Elisabeth Lunau, 31 Jan 2023 - 19:33

Forrige emne - Næste emne

Ulla Elisabeth Lunau

Jeg har en 5x tipoldefar på min farmors side:

Adam Frederick Pedersen Drud, død 1.9.1771 i Strandby ved Haarby på Fyn.

Jeg har læst mig til, at slægten Drud i Tommerup kommer fra Holland, og at også H C Andersens mors bror hed Drud ....

ER der nogen, der forsker i DRUD - eller ved mere end der kan googles frem her på nettet.

Jeg har hans skifte og dødsdag.
Jeg er nysgerrig på, om der er forbindelse til Tommerups DRUD slægt og gård.

https://arkiv.dk/vis/5298554

Vh. Ulla
De bedste hilsner

Historielærer, guide og slægtsforsker

Ulla Elisabeth Lunau

Mslj

Hej Ulla.

Det er nu ikke til megen hjælp, men jeg kan da fortælle at en tidligere skoleinspektør da jeg gik i folkeskolen også hed Drud til efternavn.
Så de må da være flere her på Vestfyn. :-)
Venlig hilsen
Maria

Slægten Steiner - slægten Michelsen - nyere Lind.

mariaslind@gmail.com

Birthe Trædholm

Hej
Jeg kender/kendte Drud familien på Lille Thobo i Render, Peter Drud og Margrethe. Peter købte Lille Thobo i 1970 og senere Store Thobo, de har 2 børn, sønnen havde grise på Store Thobo nabogården. Min svigerfar var Fodermester hos Peter Drud. Peter og Margrethe er døde, men børn og børnebørn lever. Jeg mener bestemt det andet barn var en pige, hvad de hedder kan jeg ikke lige huske. Peter Drud var født i Tommerup d. 29. januar 1921 i Tommerup, han døde 95 år gammel d. 30. oktober 2016 tror jeg nok på plejehjem, han var aktiv til det sidste næsten. Peter Drud var Landbrugsuddannet. Der var skrevet mindeord i avisen og her står rimeligvis de fleste oplysninger som er her.
Vi kaldte sønnen hurtigkarl(internt øgenavn i vores familie), fordi når han afløste i kostalden var han næsten ude inden han kom ind, køer var ikke lige hans største hobby. Måske min mand og svigermor husker noget mere?
Med Venlig hilsen
Birthe Trædholm

Birthe Trædholm

Hej
Igen, nu har jeg det Peters søn hed Carl (deraf øgenavnet) undskyld til Carl og datteren vidst Birgit. Peter købte Lille Thobo i 1948 og ikke 1970, Peter havde Jerseykøer ca. 90 stk. plus kvier og kalve. Peter var et venligt menneske, han kunne lide at snakke. Peter blev født på Drudgården som hans broder overtog.
Venlig hilsen
Birthe Trædholm

Bente Bech

Adam Frederick Pedersen Drud bliver 25.12. 1737 viet til Margrethe Pedersdatter. Begge af Strandby. Ingen vidner nævnt. Børn (måske flere): 1738 dødfødt, 1739 Dorthe, 1741 Anna, 1744 Peder, 1746 Peder. Ved at se på fadderne, og de er lidt vanskelige at afkode, læser jeg en tilknytning til Løgismose. En anden slægtsforskers hjemmeside "Claus Lellinges aner" afdækker noget interessant. Han har en Peder Andersen Drud, født i Gamtofte Sogn omkring 1652. Han kunne være far til Adam Frederick, der jo hedder Pedersen, og Adams drenge bliver navngivet Peder. Claus Lellinge oplyser, at Peder Andersen Drud er tjener for Trampes på Løgismose. Gårdnavnene i Ebberup, Kærum sogn er visse steder lidt specielle. Om Drudnavnet kommer derfra eller fra Holland har jeg ingen idé om. Vh Bente Bech
BB46

Aksel Koplev

Hej

Tommerup lokalt arkiv har en del arkivalier vedr. Drud slægten. Se oversigt her på Arkiv.dk: https://arkiv.dk/vis/5298554

Som kuriosum: ved min tipoldemor Ellen Anderdatters fødsel i Skydebjerg i 1763 står en Rasmus Drud blandt fadderne.

hilsen Aksel


Ulla Elisabeth Lunau

Tusinde tak for jeres indlæg. Jeg leder videre.
Tilknytning for min gren af Drud passer jo fint med forvalteren (hollænder) på Løgismose. Vh Ulla
De bedste hilsner

Historielærer, guide og slægtsforsker

Ulla Elisabeth Lunau

Ulla Elisabeth Lunau

Vedr tilknytningen til Løgismose så er det næppe en tilfældighed at mine Ane, hvis formodede far tjente på Løgismose under Adam Frederik Trampe, opkalder sin søn efter herremanden.
Min ane hedder Adam Frederik Pedersen Drud.
De bedste hilsner

Historielærer, guide og slægtsforsker

Ulla Elisabeth Lunau