Laurs Christensen, Vorup sogn/Sankt Morten, Randers.

Startet af Vibeke Jespersen, 27 Jan 2023 - 19:12

Forrige emne - Næste emne

Vibeke Jespersen

Hej

Ungkarl og tjenestekarl Laurs Christensen, 30 år, bliver viet 24.9.1852 i Vorup Kirke til pige Christiane Jensdatter, 27 år, af Vorup. Opslag 5.

29.8.1852 fødes sønnen, Christian Laursen, Vorup Kirke, opslag 21.

1.2.1858 fødes datter, Ane Marie Sophie Laursen, Sankt Morten, Randers. Opslag 180.
Ved hendes fødsel står, datter af skibstømrer Laurs Christensen og hustru Kirstine Jensdatter.

29.2.1868 fødes datter, Ane Marie Christine Christensen, Vorup kirke. Opslag 7.
Ved hendes fødsel står, datter af skibstømrer Laurs Christensen og hustru Christiane Jensdatter Strømmen, 43 år.

Begge piger bliver gift og bosætter sig i København. Har dog ikke fundet deres død.

Jeg søger oplysninger om Laurs Christensen og hustru Christiane Jensdatter. Jeg har søgt efter FT men kan simpelthen ikke finde dem. Hvor er de født og hvornår og hvor dør de ?

Det eneste jeg finder er i DDD DDA FT 1834 Fattighuset, Vorup by, Randers.
Her finder jeg Laurs Christensen, 10 år sammen med sin mor, Maren Laursen, 39 år. Men er ikke sikker på det er 'min' Laurs Christensen.

På forhånd mange tak.

Venligste hilsner
Vibeke

Inger Toudal

Randers, Støvring, Randers Købstad, 5. Rode, Vestergrave 375, 162, FT-1860, D6648
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Lars Christensen     38     Gift      Daglejer            Drammelstrup, Tirstrup Sogn, Randers Amt 
Christiane     34     Gift      Hans Kone            Vorup Sogn, Randers Amt 

Christian     8     Ugift      Deres Barn            Randers 
Jens     4     Ugift      Deres Barn            Randers 
Ane     2     Ugift      Deres Barn            Randers

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Vibeke Jespersen


Hej Inger

Tusinde mange tak for din gode oplysning.

Jeg kan se, at Christiane er født i Vorup, men kirkebøgerne starter ved 1846 og hun er født ca 1826. Hvor finder jeg hendes fødsel ?

Mvh
Vibeke

Inger Toudal

#3
https://wiki.slaegt.dk/index.php?title=Vorup_Sogn

"Vorup Sogn er udskilt fra Randers Sogn i 1846 som kirkedistrikt og blev selvstændigt sogn i 1874. Sognet var uden kirke, men
hørte under Sct. Mortens kirke i Randers under navnet Sct. Mortens Søndre Landsogn. Vorup kirke blev indviet i slutningen af 1876."

Viser lige vielsen 1852: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21585288#366453,70660982 - nr. 3

- Laus Christensen Bang

Han dør 23. jan. 1892 i Randers:
https://www.danishfamilysearch.dk/churchbook/sogn1100/churchlisting18144/opslag3653006 - nr. 11

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

#4
Randers, Støvring, Randers Købstad, Kvarter/Rode 22, Store Rosengård, Matr. 206 forhuset stuen, 498, FT-1880, d2583
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Lars Christensen     58     Enkemand      skibstømrer husfader faar huslejehjælp            Fausing Sogn Randers Amt 
Ane Marie Sofie Lauritzen     22     Ugift      hans datter husbestyrerinde og sypige            Randers Randers Amt 
Laura Christine Christensen     17     Ugift      hans datter tjenestepige            Randers Randers Amt 
Peter Christian Christensen     15     Ugift      hans søn            Randers Randers Amt 
Ane Marie Christine Christensen     12     Ugift      datter            Randers Randers Amt 
Signe Mortensen født Nielsen     37     Fraskilt      gaar paa arbejde            Randers Randers Amt 
 
Kunne være:

Randers, Galten, Vorup, Vorup Bye, et Huus, 50, FT-1834, C3365
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Jens Petersen     44     Gift            Dagleier       
Kirsten Pedersdatter     48     Gift            hans Kone       
Helle Jensdatter     17     Ugift            deres Børn       
Ane Marie Jensdatter     14     Ugift            deres Børn       
Peter Jensen     12     Ugift            deres Børn       
Christiane Jensdatter     9     Ugift            deres Børn      

Randers, Galten, Vorup, Worup Bye, et Huus, 62, FT-1840, C4013
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Jens Petersen     50     Gift            Møllebygger       
Kjerstine Peders Datter     53     Gift            hans Kone       
Ane Jens Datter     26     Ugift            deres Børn       
Hellene Jens Datter     23     Ugift            deres Børn       
Ane Marie Jens Datter     20     Ugift            deres Børn       
Christiane Jens Datter     15     Ugift            deres Børn

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Vibeke Jespersen


Hej Inger

Endnu engang tusinde mange TAK for de mange gode oplysninger, du har fundet til mig.

Det er en kæmpe hjælp.

Laurs (Lars) Christensen har drillet mig meget  ;)

Venlig hilsen
Vibeke