Tingbøger i Thisted Amt?

Startet af Erik Kristensen, 23 Jan 2023 - 18:12

Forrige emne - Næste emne

Erik Kristensen

Hej
Er Hillerslev og Hundborg Herreder 1670-1711
lagt op på Inter Nettet? og hvor findes de?
mvh
Erik Kristensen


Anton Blaabjerg

Udgivet af Torsten Balle, du kan låne dem via dit eget bibliotek.


Erik Kristensen

Hej
   Jeg arbejder i Øjeblikket med Foged, Poul Jensen Skrædder i Bruusgaard i Sennel Sogn.
Thorsten Balles Bog har desværre ikke Specifikationer over Indbo og Bohave med. Det drejer sig om en meget flot Lysekrone i Sennel Kirke, som Poul Jensen i Brusgaard har skænket til Sennel Kirke. Ses i Trap Danmark V, og Danmarks Kirker. Da han optræder som Forfader i lige Slægtslinie i min nylige Biografi over og til min Fader, Overtrafikassistent, Sognerådsformand Jens Valdemar Kristensen, i Svenstrup J. så var jeg Interesseret i at se Specifikationerne over Indboet i Bruusgaard. De er desværre udeladt formentlig af Pladshensyn? Måske har den meget smukke Lysekrone, som oprindelige var med Vokskærter, nu med Kronetænding, hængt på Bruusgaard? De mange Tingbogsopslag om Poul Jensen Brusgaard er fra 1685 og 86 over Hillerslev Herred og Thisted Købstad. Hans Datter var Ane Cathrine Bruusgaard 1725 - 1780 i Købstaden Thisted.
mvh
Erik Kristensen
Erik Kristensen

Anton Blaabjerg

tingbøger er digitaliserede, så du let kontrollere, om Torsten Balle har udeladt noget væsentligt.

Erik Kristensen

Hej
Der findes et Syn af Brusgård d. 17 05 1686 førend  Poul Jensen Skrædder kom til som Foged med sine to Skræddersvende. Af Bohave inde nævnes kun en Gryde Kakkelovn, som dog skulle være god. Det er næppe fyldestgørende? De følgende Syn er ikke spesificeret hos Balle. Den pragtfulde Lysekrone, skænket 1705, som nu hænger i Sennels Kirke, den kommer måske et andet Sted fra. Brusgård fritages for øvrigt for Tiende p. gr, a. et tidligere Missive. Så det må have været en adelig gård, eller i hvert fald en Gård med adelige Privilegier og derfor underlagt Familieskat.
I Thisted Kb. står under Anne Cathrine Brusgård at Poul Jensen Brusgård er hendes Fader, der formentlig er død umiddelbart før Anne Cathrines Fødsel, men Sennel Kb. går ikke så langt tilbage, så jeg kan ikke se ham død i Sennel.
Poul Jensen Brusgård skal være Søn af en tidligere Forpagter/Foged på Brusgård nemlig           Jens Mikkelsen og Mette Jensdatter, hvilket jeg desværre ikke endnu har fundet Data eller Belæg for? Mette Jensdatter menes at være Præstedatter fra Snedsted. Hendes Forældre skulle være Pastor Jens Poulsen (-1637) og Else Christensdatter (-1645) i Snedsted Præstegård. Iøvrigt menes hendes Søster Else Jensdatter at være gift med Præsten i
Sennel Hr Oluf Andersen Bigum

Hillerslev Tingbog 17 05 1686                                                                                                                                                             Hans Axel Pors til Momtofte har ladet Syne Brusgård, som ligger til Momtofte, og som Christian Podemester  ibor.  Der var inde kun nævnt en god Gryde-Kakkelovn. I Haven var der 7 små Æbletræer, 1 lidet Blommetræ, 2 Annistræer, 2 Rækker Stikkelsbærtræer, 1 hvidt Rosentræ og 1 Hyldetræ.

mvh
Erik Kristensen