Aner til Hans Lassen Gaarmann, byfoged i Vejle død 1777

Startet af Tom Nauerby, 23 Jan 2023 - 12:44

Forrige emne - Næste emne

Tom Nauerby

Jeg er stødt på en mur i forsøget på at finde ud af hvor Hans Lassen Gaarmann blev født og hvem hans forældre var.

Hans Lassen Gaarmann var byfoged i Vejle og herredsfoged for Nørvang og Tørrild herreder. Han blev gift med Maria Christine Juliane Herrenkindt 17/5 1756 i Vejle og blev begravet 20. april 1777 i Vejle. Ved sin død var han 56 år, så han må være født omkring 1721, spørgsmålet er bare lige hvor og hvem hans forældre var. Der er nogle drengebørn med navnet Hans, der bliver døbt i perioden 1720-1722 i Vejle, men ingen synes at være Hans Lassen Gaarmann, så vidt jeg kan tyde skriften.

Al slags hjælp med at finde Hans Lassen Gaarmanns fødsel og hans forældre vil blive påskønnet.

Med venlig hilsen Tom Nauerby

Kurt Eriksen


Ifølge skiftet var hans navn Hans Lauridsen Gaarmann:

284 Hans Lauridsen Gaarmann, by- og herredsfoged i Vejle. 21.4.1777, fol.97.
E: Christine Marie Juliane Hernkind. LV: Peder Winther, præst i Vinding og kapellan i Vejle. B: Georg Frederik Gaarmann 21, Christian Hernkind Gaarmann 19, Marie Sofie Gaarmann 13. FM: Jørgen Baldevin, købmand i Vejle.

så faderen må vel hedde Laurids Gaarmann!

Rosekamp har dette:

Gaarmann, Hans Lassen, d. 17. Apr. 1777, 56 Aar, i Vejle. cv> 17. Maj 1756 i Vejle Marie Christine Juliane Herrenkindt, d. 16. Feb. 1805, 75 Aar, i Vejle. — Tjente fra Ungdommen ved Pennen og var en Del Aar ansat hos Generalløjtnant Rantzau, senere hos Stiftsbefalingsmanden i Ribe, 28. Nov. 1755 Byfoged i Vejle samt Herreds foged i Nørvang og Tørrild Hrdr., s. A. exam. jur. (ej ubekv.); eksamin. af Præsident Ussing i Ribe, Attest eksp. 24. Dec, 10. Aug. 1764 till. Vejer og Maaler. — Enken levede efter hans Død dels" af den Pension, hun oppebar fra hans Efterfølger, dels af sine Hænders Gerning.

HLG var By og Herredsfoged, men han var også Hospitalsforstander iflg Natmus fra
Hospitalskirken i Vejle.

Iflg Vejle Amts Aarbog 1947 udgivet af Vejle Amts Historiske Samfund havde HLG
en broder nemlig Skovfoged Christian Gaarmann.

Skal ikke kunne sige om det er nemmere at finde en skovfoged!

God jagt!

Mvh




Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Tom Nauerby

Hej Kurt.

Tak for hjælpen. Jeg har set både Hans Lassen Gaarmann og Hans Larsen Gaarmann, men Hans Lauridsen Gaarmann var ny for mig.

I Brejls skifteuddrag står der, at personnavne er standardiserede, f.eks. angives Laurs og Lars som Laurids og Ole som Oluf. Måske spiller dette ind i mellemnavnet Lauridsen. Jeg ved dog ikke om denne standardisering gælder de originale skifter eller kun i Brejls transskribering.

Måske jeg skulle satse på skovfogeden eller se nærmere på HLG's tid i Ribe i forsøget på at finde hans forældre.

Mvh. Tom