Peder Boier, Bøvling sogn, Ringkøbing amt.

Startet af Kurt Skovlund, 23 Jan 2023 - 11:59

Forrige emne - Næste emne

Kurt Skovlund

Hjælp søges til at finde døbenavnet på Peder Boier, der den 20 maj (Dom Rogate) 1770 i Bøvling sogn, Ringkøbing amt (opslag 15) fik døbt datteren Øllegaard Pedersdatter.

Med venlig hilsen

Kurt Skovlund.

Bent Søgaard

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122020#160780,27021404
Øverst i højre side - det er dog ikke Bøvling Sogn, men derimod Flynder Sogn.

Mvh. Bent Søgaard
Slægterne Kaalund og Katkjær og beslægtede

Kurt Skovlund

Bent Søgaard

Tak for dit indlæg.

Med venlig hilsen

Kurt Skovlund.

Bent Søgaard

Måske har jeg svaret her. Der er en gård i Flynder ved navnet Røjgård - tidligere ofte kaldet Roygaard eller Roigaard, så  måske står der Peder Roygrds. Barn.
I 1787 bor Peder Sørensen og hans hustru Karen Madsdatter på denne gård. De er da henholdsvis 60 og 55 år, men træk 17 år fra, så kunne det godt passe. Øllegaard må under alle omstændigheder være død i mellemtiden - jeg kan i hvert fald ikke finde hende i hverken Skodborg, Vandfuld eller Ulfborg herreder.

Mvh. Bent
Slægterne Kaalund og Katkjær og beslægtede

Kurt Skovlund

Bent Søgaard

Tak for dit indlæg.

Med venlig hilsen

Kurt Skovlund.

Judith Olsen

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Kurt Skovlund

Judith Olsen

Jeg er enig. Dette bekræftes af informationer fra skiftet efter fadderen ved Øllegård Pedersdatters dåb, nemlig Christen Jacobsen Lillebjerg. Ved dette skifte i 1804 ses at søsteren til afdøde (selv afdød) Maren Jacobsdatter var gift med Peder Jørgensen i Bøvling, der havde datteren Øllegård Pedersdatter og iøvrigt også den (store)søster Ingeborg, der ligeledes er nævnt blandt fadderne ved Øllegaard Pedersdatters dåb.

Tak for din hjælp.

Med venlig hilsen

Kurt Skovlund