Great Great Uncle??????????????

Startet af Theis Kongeskov Jensen, 21 Jan 2023 - 18:15

Forrige emne - Næste emne

Theis Kongeskov Jensen

Hej.
Min hjerne er tydeligvis ikke konstrueret til at forstå DNA-slægtskab  :(

Er der en der kan forklare (gerne på jævnt dansk), hvad Great Great Uncle betyder.......se vedhæftede, som er et resultat fra DNA-Painter?

Hvilke aner er det, min Great Great Uncle og jeg muligvis deler. Vi kan jo, af gode grunde, ikke have samme tipoldeforældre f.eks.

Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Jesper Skov

Det betyder grandgrandonkel (en af dine oldeforældres bror).

Det er nok nærmere "Half 1C" (halvfætter dvs. deler en bedsteforælder) eller "1C1R" (fætter forskudt en generation dvs. din fætter/kusines søn).


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Anders M. Petersen

#2
Hej Theis!

Det er vist mere amerikanske slægtsbegreber end DNA, som du farer vild i!
Vi har jo også mærkelige begreber på dansk for fjerne slægtninge - hvem er f.eks. min grankusine i 3. led?

Men den nemme løsning er at kigge på skemaet under de tal, som du har screendumpet. Når du har indtastet matchets cM, så er kun de mulige kasser fremhævet. Her skal man så huske at din tester er "Self" i skemaet og så er det egentligt bare at tælle opad i skemaet og derefter ned i siderne. Det kan være en god hjælp at printe dette skema og så skrive på det i hånden - jeg har vedhæftet et eksempel her baseret på 380 cM. Så synes jeg det bliver meget let?

Har man måske endda en idé om hvor matchet kan være henne i testers træ, så kan man jo skrive mere præcist på den printede side - f.eks. "oldefar Hans eller oldemor Ida" osv.

Husk at venstre side er for matches, hvor man kun har én fælles yngste ane (dvs. halvsøskende i det næstældste fælles led) og højre side er for fælles anepar (helsøskende i næstældste fælles led). I mit eksempel her kunne noget jo tyde på at en bedsteforælder havde et barn "på gule plader" og at tester er denne bedsteforældres barnebarn (det er Half 1C ude til venstre). Man skal dog ikke være blind for, at det omvendt kan være tester selv der ikke har den bedsteforælder han tror!

Bemærk også at alle kasserne, der er fremhævet ikke er lige sandsynlige - for nogle ligger matchets cM helt ude i kanten af intervallet - her er der f.eks. en kasse med "Great-Aunt eller Great Uncle", som vil ligge i intervallet 330 til 1467 cM med normalen omkring 850 cM, hvilket er ret usandsynligt for et match på 380 cM (men ikke helt umuligt). Du kan endda klikke på de enkelte kasser og se, hvordan et match i denne kategori normalt fordeler sig.

En vigtig faktor her er testers og matchets aldersforskel - hvis de f.eks. er jævnaldrende kan man godt slå "Great-Aunt eller Great Uncle" ud af hovedet.

Jeg sender lige link, så andre kan kigge med: https://dnapainter.com/tools/sharedcmv4/380

EDIT - og så er det alligevel svært: Teksten "Et barnebarn af en halvsøskende til en af testers forældre" på grafikken skulle naturligvis have været "Et barn af en halvsøskende til en af testers forældre" - det gik lidt for hurtigt!

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Theis Kongeskov Jensen

Tak til jer begge..................jeg moser videre :)
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com