Møllebygger Jesper Larsen, "Lauritsen" & Maren Laursdatter, Porten? i Hørby

Startet af Mads Larsen - Røde Erik, 18 Jan 2023 - 18:03

Forrige emne - Næste emne

Mads Larsen - Røde Erik

Kære Alle

Jeg har ægteparret Jesper Larsen og Maren Larsen i Porten Hørby, Dronninglund. Jeg har ikke kunne lokalisere deres vielse eller, skifte eller, hvor de kommer fra. Det er her jeg søger jeres hjælp. Jeg har afprøvet Hørbylund Gods og Sæbygaard.

Hvis man ser i nedstående er Jesper Møllebygger og rejste man rundt i dette fag? Jeg har prøvet google om der findes en Møllebygger ved dette navn, uden held.

I FT.1787 ses de med sønnen, dog er der en fejl i intastningen, hvor der står Hans Jespersen, men der skulle stå Lars - Se i orginal kilden.

Der ses at Jesper er Huusmand og Møllebygger, Han er gift 1 gang, hvor hun har været gift en gang før, men hvem ved jeg ikke.
-
Jeg ser deres søn døbt i "Porten"Hørby, Dronninglund 3. sep. 1775
Kaldt:: Laurs
Forældre:
Jesper Lauritsen og og Maren Lauritsdatter
Fadder:
Morten Mortensen i Molgaard
Christen Thomasen
???
Laurs
Kan ikke læse de sidste
-

Jesper ses død samme sted 2. okt. 1793 - De andre stedder Boin eller Boen men ved begravelsen ser jeg Porten, som skulle være en gård i Hørby - Jeg har prøvet at lede efter et skifte i Sæbygård, men jeg er meget usikker på hvor jeg skal lede?

Maren ses død samme sted 14. mar. 1795

-

Kilder:
FT:1787
https://www.danishfamilysearch.dk/cid278582
-
Fødsel, Laurs/Lars
https://www.danishfamilysearch.dk/sogn381/churchbook/source133540/opslag5757156
-
Død, Jesper - Begravet: Henimod 80 år: 20 october Jesper Laursen i Porten
Porten er en egndom i Hørby sogn. Jeg har fået oplyst at den lå på grænsen til Torslev sogn. Idag på Brønderslevvej
https://www.danishfamilysearch.dk/sogn381/churchbook/source133542/opslag5758250
-
Død: Maren -  Begravelsen: Maren Laursdatter. 61 år Enke fra Boen = f.1733
https://www.danishfamilysearch.dk/sogn381/churchbook/source133542/opslag5758251
-
Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe med en ledetråd eller to, hvis overstående, overhovedet er muligt at løse.
-
Venlig hilsen
Mads Larsen

Mads Larsen AKA røde erik

Kristian Skak-Nielsen

Hej Mads

Jeg har ikke lige svaret på dit spørgsmål, men kan alligevel komme med lidt rettelser og forslag.

1. Der er en uoverensstemmelse mellem Maren Laursdatters alder ved FT-1787 (64 år, dvs. født 1723) og alderen i dødsoptegnelsen i 1795 (61 år, dvs. født 1733/1734). Hvis hun har født sønnen Lars i september 1775 er det mere sandsynligt, at hun er født i 1733/1734 og var 42 år ved sønnens fødsel, end at hun er født i 1723 og var 52 år ved sønnens fødsel.

2. Ved Jesper Larsens dødsoptegnelse står der, at han fra Bøen.

3. Ved Maren Larsdatters dødsoptegnelse står der, at hun er fra Bøen.

4. Ved Lars' / Laurs' dåbsoptegnelse står der, at forældrene er fra Bøen.

Krabsens stednavnedatabase har ikke en lokalitet med det navn i Hørby sogn, Dronninglund herred.

Hvis du ikke kan finde vielsen i Hørby sogn i perioden 1770-1775 skal du måske lede i nabosognene. Reglen var dengang, at et par skulle vies i brudens bopælssogn. Jesper Larsen/Laursen har da været ca. 57-62 år, og må have "stiftet bo" og være en sat mand. Så de er muligvis blevet viet i hendes bopælssogn og er så flyttet ind i hans bolig i Hørby sogn. Maren Laursdatter må have været enke, da hun blev viet med Jesper Laursen. Hun er ved FT-1787 i sit andet ægteskab.

Mht. skifter har FamilySearch oplysning om følgende skiftemyndigheder:

Sæbygård gods
Hørbylund gods
Hejselt gods
Dybvad gods (kun arkivalier fra 1795 og frem)
Knudseje gods (kun arkivalier fra 1795 og frem)
Boller gods (kun arkivalier fra 1803 og frem)
Børglum herredsret (kun arkivalier fra 1793 og frem)
Dronninglund herredsret (kun arkivalier fra 1793 og frem).

Med venlig hilsen
Kristian Skak-Nielsen

Mads Larsen - Røde Erik

Kære Kristian.

Mange tak for infoen. Det betyder meget.

Jeg kikker på det i morgen og som altid når jeg finder ud af mere så vedhæfter jeg det i tråden til andres brug.

Det med Beøn må jeg kikke nærmere på. Jeg vil også gennemgå kirkebogen igen for at være sikker på at jeg ikke har overset noget i Hørby.

Jeg vil også gennmgå de skifter der er nævt.

Tak for info
vh
Mads
Mads Larsen AKA røde erik


Mads Larsen - Røde Erik

Hej Inge

Jo det må det være. Det er super :-)

Mange Tak skal du have

Venlig Hilsen
Mads

Mads Larsen AKA røde erik