Dansk Y-DNA træ

Startet af Ole Selmer, 16 Jan 2023 - 13:51

Forrige emne - Næste emne

Ole Selmer

FTDNA har netop offentliggjort beta versionen af Group Time Tree. For Denmark projektets vedkommende viser deres Group Time Tree således det indbyrdes slægtsskab i direkte mandlige linje for danske BigY testere med angivelse af den ældst kendte forfader i hver haplogruppe.

Træet indeholder dags dato resultater fra 181 BigY testere, som er medlem af FTDNA' s Denmark project og tillige har angivet ældst kendt forfader som værende fra Danmark. Det gøres under Account Settings/Genealogy/Earliest Known Ancestors. Træet vil blive opdateret ugentligt, det indeholder ikke andre Y-DNA resultater.

Træet kan godt virke noget uoverskuelig, men man har mulighed for at se på de enkelte undergrupper ved at markere gruppen i venstre side. Hængelåsen ved enkelte resultater betyder, at testeren ikke har sagt ja til at dele de ellers pseudonymiserede oplysninger for ældst kendte forfader. Det kan man gøre under Account Settings/Project Preferences/Project Sharing.

Du kan se træet på Dansk Y-DNA

Det er planlagt senere at vise arkæologiske fund, men det virker endnu ikke i denne beta version. Derimod virker henvisning til notabiliteter allerede nu.

Mvh
Ole


Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Anders M. Petersen

Hej Ole!

Tak for tippet - det er jo spændende at se, hvordan vores fædrende linjer er i familie - før eller (især) senere!
Jeg har tilknyttet min morfars Y-DNA og min mormors fars Y-DNA også, så det kommer med i næste opdatering.

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Ole Selmer

Hej Anders

Og jeg fik lige tilknyttet 6 BigY  ;) Nu kan vi Y-DNA nørder se frem til opdateringen.

Mvh
Ole
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Erik Vrang

Hej Ole
Kan du på et tidspunkt knytte nogle ord til det danske Y-DNA træ, gerne i Slægtsforskeren, så vi kan få flere til at få lavet en BIG-Y test.
Bortset fra at det er tydeligt at vi ikke har Gorm den Gamle som fælles forfader, hvad kan vi så udlede af resultatet.

Med venlig hilsen
Erik

Mikael E

#4
Citat fra: Ole Selmer Dato 16 Jan 2023 - 13:51


Træet indeholder dags dato resultater fra 181 BigY testere, som er medlem af FTDNA' s Denmark project og tillige har angivet ældst kendt forfader som værende fra Danmark.


Mvh
Ole

Räknas Eckernförde (Egernførde) som Danmark i detta sammanhang?  Min äldsta kända förfader föddes där 1746 och då var väl staden dansk?

Nu har jag inte gjort något Big-Y test utan bara Y-37, så min fråga är bara teoretisk.

Ole Selmer

Hej Erik og Mikael

Citat fra: Erik Vrang Dato 17 Jan 2023 - 09:36

Kan du på et tidspunkt knytte nogle ord til det danske Y-DNA træ, gerne i Slægtsforskeren, så vi kan få flere til at få lavet en BIG-Y test.
Det vil jeg overveje.

Citat fra: Erik Vrang Dato 17 Jan 2023 - 09:36

Bortset fra at det er tydeligt at vi ikke har Gorm den Gamle som fælles forfader, hvad kan vi så udlede af resultatet.

Tja, først og fremmest vel at der ikke er ret mange danskere med interesse for Y-DNA. Det tilsvarende svenske projekt har d. d. 2588 og det norske 1261 BigY testere mod de sølle 190 i Danmark. Det er ikke overraskende, at hovedparten af de danske testere er i de overordnede haplogrupper I-M253 og I-CTS2257 samt R-M269, men materialet er for lille til at lave yderligere statistik på. Mere eksotiske haplogrupper er også repræsenteret, således er det interessant at se, at den asiatiske haplogruppe Q-FT110779 var tilstede i Sørbymagle allerede i 1685.

Jeg synes godt, at man kan se, at der i disse år sker en meget hurtig udvikling i Y-DNA træet med flere og flere haplogrupper opstået i historisk tid, og hvor alders estimeringen af haplogruppen kan sammenlignes med de skriftlige kilder. Således anslås min egen haplogruppe I-Y51237 at være opstået 1668 - vores fælles forfader Johan Henrik Selmer blev født i 1678! Tættere på kan man nok ikke komme. At det går hurtigt kan man se af, at det kun er 3 år siden, at jeg var helt alene i haplogruppen I-FGC9494 estimeret opstået år 41.

Det ser ud til, at den ugentlige opdatering ikke sker automatisk, men at de enkelte projekter skal gøre noget aktivt for at få gruppetræet frem for alle testere. Der er således 6 BigY medlemmer i mit eget Selmer projekt, men kun 2 af dem kommer med i Denmark projektet, selvom alle er medlemmer også her.   


Citat fra: Mikael E Dato 05 Feb 2023 - 13:56
Räknas Eckernförde (Egernførde) som Danmark i detta sammanhang?  Min äldsta kända förfader föddes där 1746 och då var väl staden dansk?


Der er vist enighed om, at Slesvig Holsten i Y-DNA henseende hører med til Danmark, medens Skåne, Halland og Blekinge er tabt til Sverige  ;). Selv har jeg angivet min ældste forfader som født i Rendsburg, Danmark, så meld dig bare til Danmark projektet med Egernførde som lokation.

Mvh
Ole
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ