Morten Jensen efter 1879, Oudrup Slet h, f 1835 V Hornum, Aars h Aalborg a,

Startet af Niels Ole Rask, 16 Jan 2023 - 10:02

Forrige emne - Næste emne

Niels Ole Rask


Jeg søger hvad der blev af Morten Jensen, han forsvinder efter sidste barns fødsel 1879, er han rejst til Amerika og død der?

Aalborg, Slet, Oudrup, Hornbæk, 1 hus, 52, Ft 1870 D9733
Morten Jensen       33     g    husfader        husejer jordbruger    ØsterHornum  Aalborg a    (Må være Vester Hornum)
Ane Dorthe Nielsen 21    g    husmoder      hans kone                 Oudrup             -
Ane Marie Jensen     1    u    barn                                              Oudrup            -
Niels Jensen            0    u    barn                                              Oudrup             -

Jeg er ret sikker på at han er f i Vester Hornum, der er ingen Morten Jensen i Ø Hornum f i 1837 + - nogle år, og i Vester Hornum
er der en Morten Jensen f 15/9 1835 søn af Jens Mortensen og Ane Marie, og Mortens ældste datter kaldes jo Ane Marie.

Ved sidste barns fødsel   Nielsine Mettea Kirstine Jensen 8/6 1879 er han husmand i Oudrup, ved ft året efter bor Ane Dorthea som gift
alene med de 7 børn i hus i Oudrup.  Tænkte han kunne tjene andet sted, selvom det ikke nævnes, men sådan er det nok ikke.
V datteren Kristiane Elisabeths konfirmation 4/10 1885 i Oudrup   nævnes faderen som afdød m (Amerika) og moderen i hus i Oudrup
Opsl 33 nr 3   Oudrup   1881-91
V sønnen Jens Jensen død 21/4 1890, hængte sig, nævnes faderen som afdød husmand i Oudrup opsl 48 mellem nr 3 og 4 Oudrup 1881-91
Han nævnes også som afdød v Kristiane Elisabeths vielse i 1897
V Ft 1890 nævnes Ane Dorthea som enke i hus i Oudrup, men er hun nu også det?
1891 d 8/9 gifter hun sig i Oudrup m Niels Kristian Larsen og nævnes nu som fraskilt kone. opsl 43   Oudrup 1881-91
Hun ses i Vilsted, Slet h m sin nye mand 1901, herefter har jeg ikke fundet hende
Er Morten stukket af til Amerika, er han død derovre, det er kun det ene sted jeg har set Amerika nævnt?
Er der nogen af jer der udrede de tråde?
På forhånd tak
Niels Ole

Klaus Guldager

Amerika er et stednavn i Hørby sogn Hindsted Herred, Aalborg.

mvh
Klaus

Britta Hansen

Ved vielsen i 8.9.1866 KB Vindblæs var han [*15.9.1835] gårdejer i Hornbæk, Oudrup.

Ejendommen solgte han desværre i 1879 - ejendommens blad i Realregistret

Hvis Morten Jensen har forladt familien, og parret efterfølgende er blevet skilt, må der kunne findes en sag i amtets arkiver?
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Niels Ole Rask


Tusind tak Britta og Klaus
Vidste godt der er lokalitet Amerika v Hobro, bla Amerika skoven. Om det er det der menes med bemærkningen i parentes ved jeg ikke.
Men ingen spor af ham her.
Tak for vielsen, den havde jeg ikke, og bekræfter jo at det er ham født d 15/9 1835, jeg har fat i.
Så har han altså solgt ejendommen i 1879, lidt før Nielsines fødsel, ved de første børn kaldes han gårdmand, siden bolsmand, og ved den
sidste husmand.
Så må jeg altså en tur på arkivet, hvis jeg vil finde noget om en evt. skilsmissesag.
Tak og hilsen Niels Ole

Klaus Guldager

FT 1880
Aalborg, Slet, Oudrup, Oudrup By, et Hus, 37, FT-1880, C4227
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Ane Dortea Nielsen     30     Gift      Huusmoder            Oudrup Sogn  
Ane Marie Jensen     11     Ugift      Barn            Oudrup Sogn  
Niels Jensen     10     Ugift      Barn      Huusfader. Huusmand      Næsborg Sogn, Aalborg Amt  
Kristine Elisabet Jensen     8     Ugift      Barn            Næsborg Sogn, Aalborg Amt  
Jens Jensen     6     Ugift      Barn            Oudrup Sogn  
Karel Jensen     4     Ugift      Barn            Oudrup Sogn  
Jens Christian Jensen     2     Ugift      Barn            Bjørnsholm, Aalborg  
Nielsine Mette Kirstine Jensen     1     Ugift      Barn            Store Aistrup Sogn, Aalborg Amt  
   

Nielsines konfirmation i Oudrup 1893
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125624#167543,28130199
født 8 juni 1878 i Oudrup

Men er hun det?

FT siger "Store Aistrup Sogn, Aalborg Amt", men er det rigtigt.

Jeg har søgt flere af børnene på FT-angivelserne.

Morten Jensen skulle i 1870-erne have ejet en gård i Oudrup. Er hans børn så født alle mulige steder?

mvh
Klaus


Britta Hansen

Se den originale kilde FT1880 - alle børn er født i sognet i denne FT.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Niels Ole Rask


Hej Klaus og Britta
Ja alle børn er født i Oudrup, så godt der var fejl i den indtastede, men har også set den originale.
Tak og hilsen
Niels Ole

Klaus Guldager

"ad fontes" (latin) = gå "til kilderne"
Det er så rigtigt  :)
mvh
Klaus

Krabsens stednavne
http://www.krabsen.dk/stednavnebase/

Amerika   Hobro   Onsild    Randers      Bebyggelse.
Amerika   Hørby   Hindsted    Aalborg      Manuelt/NJA
Amerika   Skannerup   Gjern    Skanderborg      Bebyggelse.

Britta Hansen

Skilsmissedom og tilladelse til nyt ægteskabs indgåelse  er forevist for bruden - KB Oudrup vielse 8.9.1891
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com


Niels Ole Rask


Tak igen Klaus og Britta, og da ikke mindst Judith.
Den efterlysning forud for Ane Dorthea indgåelse af nyt ægteskab, bekræfter jo nærmest at han er udvandret til Amerika.
Det kunne jo tyde på familien intet har hørt fra ham, og man reelt ikke ved om han er død.
Gad vide om han kan findes?
Tusind tak og hilsen
Niels Ole

Judith Olsen

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Klaus Guldager

Salget af gården i 1879 ses i skøde- og panteprotokollen
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16968024#220555,41586375

Med en salgssum på  500 kr. var der jo basis for en ny tilværelse.

mvh
Klaus

Niels Ole Rask


Tak Judith og Klaus
Det kunne meget vel være ham du fandt, alderen passer.
Ja, hvis det er provenuet, jeg kan ikke helt gennemskue om der stadig er gæld og aftægtsforpligtigelser, det skal jeg lige studere nærmere.
Men hvis bare han er stukket af med pengene og ladet kone og børn blive tilbage, så er han da ikke fin i kanten.
Det kunne jo også være det var intentionen, at de skulle følge efter.
Men tak for jeres fine fund
Hilsen Niels Ole

Niels Ole Rask


Hej igen
Anmærkningen v Ane Dortheas anden vielse 1891, bekræfter at der har været en skilsmissesag.
Om der så har været kontakt m Morten, er jo en helt anden sag.

Men hvad bliver der af Ane Dorthea efter 1901, en af jer der kan spotte hende?

Aalborg, Slet Vilsted, Vilsted 3, 55, Ft 1901 D6175
Niels Christian Larsen              6/7 1841 gift     husfader       Skomager              Sebber, Aalborg a
Ane Dorthea Larsen f Nielsen  17/2 1848 gift    husmoder                                  Oudrup Aalborg a
Flyttet til sognet 1900 fra Vindblæs   (Slet h)

På forhånd tak
Niels Ole

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Niels Ole Rask


Tusind tak Gitte
Det er hende, jeg havde været meget rundt i Slet h.
Tak og hilsen
Niels Ole