Hjælp til opslag vedr. en Oberst Hans Henschen

Startet af Sonnich Brinch Morgenstern, 14 Jan 2023 - 20:38

Forrige emne - Næste emne

Sonnich Brinch Morgenstern

Jeg har fået oplyst, at der på Rigsarkivet er mere at finde vedr. min ane, Hans Henschen. Hans' efternavn ses stavet på forskellig vis og ind i mellem er der også et 'von' puttet på.
Han sagdes at være af polsk afstamning og figurerer en smule i optegnelser over officerer i militæret. Han var født ca. 1654 og påstås død i dec. 1685.
Ved hans død henvises der til "Indlandske Sager nr. 152 i 1685".
Der findes et personregister til de indkomne sager, men i dette register er Hans Henschen ikke nævnt, så oplysningerne må stamme fra sag vedr. en anden person, hvor hans navn er omtalt med de nævnte oplysninger.
Men tilsyneladende så starter arkivet med indkomne sager først i 1679, og sagerne ligger på måneder inden
for det pågældende år og ikke på nr.. Så det er lidt af et arbejde med at finde det pågældende aktstykke.
Et link til Krigskancelliets arkiv:
https://www.sa.dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a=Krigskancelliet&b=&c=&d=1&e=2017&f=&g=&h=&ngid=146182&ngnid=146185&heid=&henid=&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=1&sort=3&dir=a&gsc=&int=&ep=&es=&ed=
Jeg håber inderligt, at det er muligt at finde ud af noget konkret om denne Hans Henschen, min 7 x tipoldefar.
På forhånd tak  :)


Sonnich Brinch Morgenstern

Hej Ole...
Jeg har fundet ham i Hirsch's og Berliens arkiver, men det er informationerne i "Indkomne Sager", jeg virkelig gerne vil se, hvad er  :)

Men tak alligevel.  :)

Sonnich Brinch Morgenstern

Så det, jeg efterlyser, er altså, om der er een, der skal/kan kigge under disse "Indkomne Sager"...?