175tdr land- hartkorn 4tdr.5skp.2fjd.1alb

Startet af Grethe Leerbech, 13 Jan 2023 - 00:07

Forrige emne - Næste emne

Grethe Leerbech

Min ane køber en gård i 1780 og den opgives til 4.5.2.1 hartkorn. På protokollerne sognekortene kan jeg se at arealet er regnet ud til 175 tdr. land opgivet i Ha skulle det være omkring 96ha
Jeg er ikke fra landet men synes at arealet er meget stort i forhold til hvad han har fået i udbytte-eller kan få !
Og selve landområdet er det en stor gård! Han udstykker senere 2 stk. på hver 17tdr.land 3skp 2.fjdr pr. stykke  og det kan de to bønder der får det åbenbart leve af i 1820-1850erne.
kan I give mig en ide om hvad han dog skal bruge al den jord til har endnu ikke slået op i 1688 matriklen for at se hvad man siger der f.eks. om hvor mange år man henlægger jorden uden dyrkning-altså sædskiftet.

for en ordens skyld så ligger gården midt i Jylland mellem Viborg og Holstebro

på forhånd tak
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Sebastian Bruun

I Vestjylland skulle der rigtig mange tønder land til at give en tønde hartkorn - på nogle arealer kunne der gå op til 15-20 tønder land.

- simpelthen fordi udbyttet var meget lille på den næringsfattige hedejord.



Grethe Leerbech

Tusind tak Sebastion.
I 1688 matriklen kan jeg se at stykket han køber består dels af middelmådig jord med gråsand og lidt muld samt skarp jord af grå og rødsand. og i1688 dyrkede man mest rug lidt byg og meget lidt hvede , boghvede var jorden ikke egnet til, og at man havde 8 års hvile, så det var nok ikke den allerbedste jord han købte. Hvor meget af det han har haft under plov kan man desværre ikke se nogen steder-mener jeg
Har set at idag består en middelmådig landbrug af mellem 70-75 ha jord og i 1982 bestod gennemsnitlige gårde af 30ha.

Så nu må jeg finde ud af om han kunne avle stude eller kun får

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ