hvem er forældrene til Karen Hansdatter af Sarup i Hårby

Startet af Erling Steen, 10 Jan 2023 - 12:09

Forrige emne - Næste emne

Erling Steen

Jeg er desværre gået i stå, da jeg kan se 2 muligheder i kirkebogen. Det drejer sig om en Karen  Hansdatter af Sarup som bliver gift 25/11 1825 med Niels Rasmussen ("Bonde Pigen Karen Hansdatter fra Sarup 27 Aar") nr 4 :

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=22062165#456923,81707004

Men hvem er hun og hendes forældre (født ca. 1798) og så vidt jeg kan se er der 2 muligheder med en Karen fra Sarup :
1) 17/12 1797 : Hans Pedersen og Ane Oledatter ? af Sarup (står som Rasmusdatter i ft 1801) - nederst t.v. :

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=22685131#470453,84371339

2)  4/10 1798 : Hans Jensen af Sarup og hustru (Maren Hansdatter) - helt nederst  t.h. :

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=22685131#470453,84371340

Hvorledes kommer man videre, hvis der er sandsynlighed for at der kan være 2 muligheder ( hun burde godt nok være blevet 28 år ved vielsen i tilfælde 1 ) -   ?
- går man efter det man tror er mest sandsynligt eller
skrives de begge ind og slægtforskes i begge grene ?
Jeg ville være rigtig glad for input, hvorledes jeg kommer videre.
På forhånd tak

Grethe Leerbech

den er jo vanskelig. Men mange af os har nok prøvet det.

Først hvem var forlovere eller vidner til bryllupet, kan det give nogle hint!

Hvem er børnene opkaldt efter-altså deres fornavne, på den tid brugte man jo de gængse opkaldsmetoder, første dreng farfar, første pige mormor, anden dreng morfader anden pige mormor. etc.
Jeg har gjort det, at jeg har set nøjere på alle fadderne til dåbene. Er der familiebånd til forældrene , er det en broder,søster der osv.
derefter har jeg kigget på søskende og deres ægtskab og deres faddere, eller måske lettere undersøgt kirkebogen hvor de selv er faddere og set på familiebånd der .

Men det er jo ikke sikkert du finde den "rygende pistol", alligevel god fornøjelse.

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Erling Steen

Niels Rasmussen´s  forældre   :   Rasmus   &  Kirsten       ( Niels´s første / afdøde kone hed :  Karen)
Karen Hansdatter´s forældre   :  enten   Hans  &  Maren        eller     Hans  &  Ane

Niels Rasmussen & Karen Hansdatter´s   4 første børn hed :
1) Karen       2) Hans          3)  Rasmus          4)  Maren              (ingen    Kirsten eller Ane)
- jeg mener efter forrige svar at det peger mest på Hans Jensen og Maren Hansdatter som forældre -

Men hvad i al verden gør I andre, når der opstår et sådant problem, hvor man er i tvivl ang. slægten  ?
- bruger man den mest sandsynlige    eller     går man videre i begge aner ? (kan jo blive omfattende )
PS   Jeg har desuden svært ved at se hvad Ane hedder til efternavn   : det ligner Olesdatter, men i ft står Rasmusdatter.

Bente Bech

Det er længe siden, 7 år, jeg havde de samme problemer, som her ridset op, men jeg tror, jeg fandt de rigtige sammenhænge ved at springe fra tue til tue, i det hele taget skiftevis bruge de forskellige databaser. Niels Rasmussen er enkemand, han har selv valgt sit vidne i Strandby, Søren Jensen, sognefoged. Vidne for Karen Hansdatter, Jørgen Jensen i Køng. Han er det springende punkt. Efter søgen i øst og vest kom det frem, at han må være bror til Karen Hansdatters far. Hvorfor Karens egen far ikke var vidne, har jeg ingen forklaring på. Ved hjælp af www.ronlev,dk + diverse skifteudskrifter kom jeg frem til, at det er vestfynske familier, der har fået gårde og indgået giftermål længere sydpå. De kom fra Tanderup - og Sandagerområdet. Karen Hansdatters far: Hans Jensen, døbt 1 april 1771 i Tanderup Kirke, Baag H., Odense A. Død 22. 03. 1842 i Sarup, Haarby S., Baag H., Odense A. Broderen Jørgen Jensen, døbt 17. maj 1767 i Tanderup Kirke. Død 1. juli 1841 i Køng S., Baag H. Odense A. Der er flere søskende. Far: Jens Pedersen, selvejergårdmand i Nakke født omkring 1729. Måske kan du bruge disse "trædesten" og selv finde kirkebogsnotaterne. Jeg synes, det bliver for omfattende at sætte links på hele træet.
I Karen Hansdatters 2. ægteskab går hun nordvest igen. Anders Nielsen er fra Gamtofte.
Venlig hilsen
Bente Bech
BB46