Skoflikker - skomager, Århus omkring 1760

Startet af Jørgen Pedersen, 10 Jan 2023 - 11:37

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Pedersen

Hej

Er en skoflikker udlært som skomager? Eller er en skoflikker selvlært/oplært?

Søren Madsen fik i 1761 borgerskab i Århus som skoflikker. Vil jeg kunne forvente at finde en eventuel lærekontrakt i Skomagerlaugets ind- og udskrivningsprotokoller, hvor der er lærekontrakter - forudsat at han var udlært i Århus. Eller er skoflikkere ikke udlærte som skomagere?

Jeg er interesseret i at finde hans forældre. Han er født i Søballe, Veng, Hjelmslev, Skanderborg amt, i november 1734. Hans far er en Mads Pedersen, men det er også alt, jeg har kunnet finde. Måske kan der findes oplysninger i en evt. lærekontrakt.

Dåb 1734: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=171793#171793,28846387
Borgerskab 1761: Erhvervsarkivet, Arkivskabte Hjælpemidler. Kartotek, afskrifter af borgerskabsregistre. Her fra https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=233580#233580,44501939, image 55/554

Mvh
Jørgen Pedersen

Grethe Leerbech

Hej Jørgen
det spørgsmål kan ikke besvares entydigt.
Skomagersvende blev ofte kaldt skoflikkere. Navnet hentyder til en skomager der kun beskæftiger sig med at reparere sko. Men skomagersvende som ikke kunne få arbejde i byerne tog ofte på landet for her kunne de både reparere og fremstille billige sko til befolkningen og da der var streng kontrol med antallet af skomagersvende i byerne - dvs. dem der havde og fik ret til at sy sko - så betød det man så ned på de svende som installerede sig som reparatører og kaldte dem skoflikkere- de havde i byerne altså kun ret til at reparere. .
Men en skoflikker kan også være en afdanket soldat fra hæren, som altså har fået sin uddannelse-hvad den så bestod i - der eller en såkaldt fusker dvs. en selvlært. 

Men hvis skomagerluget har opbevaret deres bøger i århus, så synes jeg du skulle kigge der, for det er lauget der i første hånd giver tilladelse til at han må nedsætte sig.

Håber det besvarer dit spørgsmål

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Jørgen Pedersen

Hej Grethe

Mange tak for den interessante fremstilling. Søren Madsen kan altså godt være faguddannet som skomagersvend med læretid og -kontrakt. Han har blot ikke af lauget fået lov til at praktisere som skomager i Århus - er det sådan, det skal forstås? I så fald er han ikke optaget som medlem af lauget. Men han kan også være oplært hos en skomager/skomagersvend uden formel læretid og -kontrakt. Hans far kan jo for den sags skyld have været skomagersvend eller skoflikker.

Ja, jeg har læst laugets protokol, der er digitaliseret. Desværre er der en lakune mellem 1751 og 1785, så en eventuel tilladelse kan ikke findes der. Ind- og udskrivningsprotokollen er ikke digitaliseret, men måske kan en tilladelse eller lærekontrakt findes der. Der er noget kigge nærmere på ved lejlighed.

Igen, mange tak for din hjælp.

mvh
Jørgen

Helen Jepsen

I en tidligere sag har jeg haft en skoflikker, der blev anklaget af Skomagerlauget 1826.
14 dage efter dommen meldte han sig ind i Skomagerlauget. Han var udlært skomagermester!
Skomager Hans Jensen Hvidt anklages af skomagerlauget 1. august 1826
Horsens Byfoged Politiprotokol 1825-1827, opslag 246 af 290
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17018333#307205,63006105
Afsagt 1ste August 1826
Dom!
Skoemagerlauget søger under nærværende Sag Skoemagersvend
eller Skoeflikker Hvidt til at bøde fordi han har lagt nye Been-
Saaller (en indre sål, hvortil overlæderet fastgøres) eller hele nye Saaler under et Par Støvler, hvilket
Lauget anseer som et Indgreb i dets Rettigheder. - Hvidt
nægter ikke Laugets Foregivende i Henseende til Facture?/Factura?; men
paastaaer, at han dertil maa som Skoeflikker være berettiget. -
Sagens Afgjørelse beroer altsaa paa den rigtige Grændse i-
mellem Skoemagernes og Skoeflikkernes Arbeide eller hvorvidt Skoe-
flikkerne maae give sig af med Skoemagerarbeide. - Skoe-
flikkere findes vel nævnte i Lovene og Laugsartiklerne;
men deri findes ingen Bestemmelse om, hvilket Arbeide at
Skoflikkerne maa foretage sig, hviket alene grunder sig paa og
kan bestemmes efter Skik og Sædvane. - I denne Henseende
har Lauget fremlagt et Brev fra Oldermanden for Skoema-
gerlauget i Randers, efter hvilket Skoeflikkerne ikke skulle væ-
re berettiget til at lægge nye Beensaaler under Støvler eller
Skoe, da de ansee saadant for nyt Arbeide. - Skoeflikker
Hvidt har aldeles intet beviist i Henseende til hans paastaaede
Rettighed, og da Skoemagerne ere berettigede til al Skoemager-
arbeide uden Undtagelse og Skoeflikkernes Ret som an-
ført alene grunder sig i Sædvane, saa skjønnes at det ef-
ter Tingens Natur paaligger Hvidt at bevise hvorvidt hans
Ret strækker sig og om han er berettiget til at arbeide ef-
ter sin Paastand eller ikke, og da saadant Beviis mangler
og Skoemagerne har ved det fremlagte Brev tilveiebragt om
ei Beviis saa dog et andet Laugs Meening over denne Sag
saa vil Hvidt blive at dømme som den der har givet sig
af med Arbeide, hvortil han ei beviislig er berettiget.
Thi kiendes for Ret!
Skoemagersvend eller Skoeflikker Hvidt bør bøde 5 rbd Sølv, Halv-
deelen til Horsens Kjøbstæds Kæmnerkasse og Halvdelen til
Skomagernes Laugs Kasse i Horsens, saa betaler han og til Lau-
get denne Sags Omkostninger med 2 rbd 3mk Sølv. - At
efterkommes inden 3de Solemærker efter denne Doms lovlige
Forkyndelse under Adfærd efter Loven. - N.E. Schmidt
Skomagerlauget i Horsens vedr. Hans Jensen Hvidt
Venlig hilsen Helen Jepsen

Jørgen Pedersen

Hej Helen

Det var virkelig en interessant sag. Lauget har forståeligt nok forsøgt at beskytte skomagernes monopol mod ufaglærte skoflikkere og mod skomagere, der ikke var medlem af lauget. Sagen illustrerer meget godt forskellen på skoflikker og skomager. Det er rart at få det på plads.

Jeg tror, at min Søren Madsen har været ufaglært, så han kan næppe findes i skomagerlaugets materiale. Han må så have lært de basale skoflikkerfærdigheder på anden måde. En skomagersvend Mads Pedersen fik i 1726 Århus skomagerlaugs tilladelse til afrejse fra sin mester - det kunne i teorien være Søren Madsens far, der i så fald var i Søballe i 1734. Oplysningen i Veng kirkebog er det eneste spor, der er efter Søren Madsen og hans forældre før borgerskabet i 1761, så jeg havde håbet på skomager-arkivet.

Mange tak for den interessante sag.
Mvh
Jørgen

Grethe Leerbech

Hej Jørgen
Jeg har også en håndværker fra beg. af 1700 tallet. Men da jeg læste den originale laugsbog stod der flere ting -mange flere - end de sider der er afskrevet og digitaliseret. desuden står der jo ikke noget om i den forkortede udgave af borgerbrevet hvor han kommer fra.
Dvs. han kunne jo være udlært i en anden by end Århus.
mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Jørgen Pedersen

Hej Grethe

Ja, han kan sagtens være udlært andetsteds, hvis han er udlært.
Jeg har læst den originale laugsprotokol (Århus Skomagerlaug: Laugsprotokol (1726 - 1837). Den har intet af relevant interesse. Du nævner afskrevet materiale, og jeg har ikke kunnet finde noget af den slags vedrørende lauget.

I Daisy kan jeg se, at laugets Ind- og udskrivningsprotokoller eksisterer, men de er ikke digitaliserede. Jeg kan ikke finde noget som helst digitaliseret - bortset fra laugsprotokollen. Faktisk er det overraskende, så lidt materiale fra Århus, der er digitaliseret og lagt på nettet.

Det er rigtigt, at den forkortede udgave af borgerbrevet næppe dækker det fulde indhold, men heller ikke borgerskabsprotokollen for Århus er digitaliseret. Det er ærgerligt, for det er rigtigt, at der måske kunne være noget at finde, men det må vente.

Mvh
Jørgen

Grethe Leerbech

Hej Jørgen

Jeg har før fået sendt originalmateriale til mit eget hovedbibliotek. kan du ikke spørge i Århus om det kan lade sig gøre eller måske til Københavns statsbibliotek. Jeg ved ikke hvor du bor, så der kan jo være andre muligheder.

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Jørgen Pedersen

Hej Grethe

Jeg bor syd for Århus, og indtil 2016 kunne man få tilsendt og læse originale arkivalier på Erhvervsarkivets læsesal i Århus. Det har jeg prøvet et par gange, og det fungerede fint. Men rigsarkivaren nedlagde den facilitet i 2016, og der sendes mig bekendt ikke arkivalier ud fra Viborg. I hvert fald ikke til Århus. Så det må vente.

Mvh
Jørgen

Helen Jepsen

Jeg vil lige nævne, at den gode Hans Jensen Hvidt senere i livet
kom ind på en kriminel løbebane, og i et forhør i den anledning
fortalte han hele sin livshistorie, han var udlært hos sin far i Vordingborg,
kom senere til København og blev mester mens han var der.
Så somme tider får man en livshistorie på en helt anden måde,
end man ventede!
Venlig hilsen
Helen Jepsen


Jørgen Pedersen

Det er ikke så tit, man kan ønske folk tillykke med at være i familie med en kriminel, men lige i den her sammenhæng må et tillykke være på sin plads.

Søren Madsen var skoflikker og senere - efter 1787 - tårnvægter i Århus. Han var vist ikke kriminel. Desværre. Hans liv mellem 1734 og 1761 er som et af universets tomme huller, og hans far kender jeg kun fra dåbsnotitsen. Her ville lidt kriminalitet unægtelig have hjulpet....

MvhJørgen