hvordan skal dette skifte forstås? Egeskov skifteprotokol 1739

Startet af anette thirstrup, 06 Jan 2023 - 20:45

Forrige emne - Næste emne

anette thirstrup

Hej
Kan nogen hjælpe?
Har fundet dette skifte, min ane er Karen, skal jeg læse at Malene er hendes mor og Niels hendes far?
og betyder oo1 og oo2 henholdsvis ægtemand 1 og 2?, og at Niels Lauritsen så er ægtemand nr 3?

Malene Hansdatter, Stågerup, V-149, 07.10.1739
Niels (Lauritsen, født uden ægteskab)
Karen Nielsdatter, værge Rasmus Bøg, Stågerup
oo1 Povel Rasmussen (03.04.1735, V-36)
Hedevig Povelsdatter, værge Peder Saugmand, Hundtofte
oo2 Christen Jespersen

https://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/349

hilsen
Anette


anette thirstrup

Tusind tak Kurt

Desværre rækker mine evner ikke til at finde og læse den rigtige tekst, så må forsøge mig igen i Forum for tydning af tekst.

Hilsen Anette

Grethe Leerbech

Hej Anette

Det er rigtigt hun har to ægtemænd, hvoraf den ene kan ses død under V-36. Og Niels må være hendes søn født uden for ægteskab. I skiftet står der at Karen Nielsdatter 20 år og Helvig Povelsdatter 17 år er deres fælles børn,  Jeg tror det er en skrivefejl i skiftet at Karen bliver kaldt Nielsdatter. kan du finde hendes dåb?

der står også at pigerne arver hhv. 1 messinggryde værdi 2rd og 1 stålgryde værdi 4rd mens deres far beholder resten af boet. (måske er det ikke rigsdaler men skilling!!!)

mvh
Grethe 
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Grethe Leerbech

#4
HEj Anette

her er Karens dåb- og det ser ud som om Karens far hedder Niels lauritzen, så du havde ret.
Hun er nr. næstsidst.
11te søndag efter påske - 24 april 1719 bleff Malene Hansdtters til Rasmus Hansens i Stågerup hendes uægte barn Karen til Daaben, frembaaren af Sitzel uglebiergs ibm. Faddere. Morten Nielsen, Peder Rasmussen, Hans Jørgensen, rasmus Jensens kone, Rasmus Hansens kone i Staagerup. Barnefaderen bleff udlagt at være Niels Lauritzen før tienende Mons. Jens hansen i Brejlholm? .

Så Povel har åbenbart adopteret hende eller godkendt hende som sin datter. ,

mvh
Grethe

khttps://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=474783#474783,84791807
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

anette thirstrup

Tusind tak Grethe

hvor er du  skrap til det ;D

Var netop ved at sende nedenstående til dig, mange tak for hjælpen

Jeg tænker at det er korrekt med Nielsdatter, da jeg mener, at der må være tale om hustru til Erdman Pedersen
og finder et andet skifte i Hvidkilde som må være Karens moster:


Kirsten Hansdatter er barnløs, så arvingerne er hendes søskende: "broder Lars Bøye i Egebjerg broder Peder Saugmand bor i Hundtofte broder Rasmus Bøye i Stågerup søster Anne Bøye ~ i Hundtofte søsterdatter Karen Nielsdatter ~ Erdmand Pedersen i Ollerup søsterdatter Helveg Povlsdatter, skal være i Holsten"

hilsen Anette :)