For alle > AneEfterlysning
Søger efter viden om slægten Düna / Dyna, fra Fredericia
Thomas S:
Kære alle.
Håber nogle har lyst til at hjælpe mig videre i min søgning. :)
Jeg er søgende efter viden om slægten Düna / Dyna, fra Fredericia. Forskellige optegnelser staver det på forskellige måder.
Jeg er specielt interesseret i Baltzer og hans far: Christian Mority Dyna / Moritz Christian Dyna. Min teori er, at Christian Mority og Moritz Christian, er den samme person. Hvor han er født vides ikke, men han skulle være født omkring 1767.
En kilde har et bud på, at han skulle være en del af De Reformerte, Fredericia og have sin oprindelse i Frankrig.
Men har ikke kunne få bekræftet dette.
Moritz bor i 1801, sammen med sin kone: Maren Hansdatter og deres 3 børn, på adressen: Sundegade 617, i Fredericia, hvor han er indkvarteret. Han skulle være Corporal ved det Fynske Regiment i Fredericia.
Hans søn Baltzer, benævnes i bogen: "Fredericias belejring 1849", hvor han beskrives som: Pensioneret Tambour Dyna.
Jeg har flere adresser på ham, dokumentation for hans ægteskab, og viden om hans børn, men mangler den brik, der kunne får mig videre..
3 forskellige kilder melder om 3 forskellige fødselsår. Så fødsel mellem 1791 & 1794.
Død: 28 september 1853. Fredericia Trinitatis
Så er der nogle derude, som har nogen viden om denne slægt? Som evt. selv er stødt på dem i deres søgning?
Håber en venlig sjæl eller 2, vil være behjælpelig i min søgning.. På forhånd tak :)
Mvh. Thomas
Inge Busck Andersen:
Hej Thomas.
Næsten alle indvandrede huguenotter i Fredericia i 1700-årene havde franske efternavne. Der er da heller ikke bid her blandt førstegenerationsindvandrerne i fæstningsbyen:
http://www.huguenot.dk/web/index.php/2-uncategorised/30-fredericia-1-generationsindvandrere-i-1700-arene
Derimod blev denne meget senere Bruno Dyna gift med Susanne Hermann, der var af huguenotafstemning fra Fredericia:
http://www.koudal.eu/slaegt/f15310.htm#P46737
Du kan spørge i Facebook-gruppen Huguenotslægter i Danmark, vi er vældig hjælpsomme :)
https://m.facebook.com/groups/349248575485675/?multi_permalinks=1506102413133613¬if_t=group_activity¬if_id=1670888125868260&ref=m_notif&paipv=0&eav=Afbs7D98d8jOhOIZbPMZZexHt6k8FjxmjYp-5Br2_vgrzhn28-tKgSG3QCQHz7dlazo
Og prøv så gerne at sige os om andre tidligere Dyna i din familie kan have været gift med huguenotter? Du kan selv søge på efternavne i ovenstående store database over huguenotter i Danmark. Det er også en god ide at linke til dine kilder om død, ægteskab m.v.
Venligst Inge
Thomas S:
Du er en dejlig og hjælpsom sjæl Inge ;) Det er meget værdsat at du har svaret.. Tak for det.
Siden du først linker til, havde jeg kigget igennem, ligesom de andre jeg kunne finde om huguenotter, for at se om navnet dukkede op. Men som du også selv fortæller, så er det ikke tilfældet.. Havde håbet at der måske var nogen som havde adgang til data, som jeg ikke har ;)
Det var interessant tak. Jeg har tidligere kigget lidt på Bruno Dyna, som jeg kan se ved en folketælling, skulle være sømand. Men har endnu ikke fundet hvorledes det familiære bånd er til de 2 Dyna/Düna..
Men meget interessant at Susanne Hermann, er af huguenotafstamning ;) Det vil jeg kigge videre på..
Tak for det, det vil jeg gøre.
Ved første øjekast ikke umiddelbart, men vil lige dukke ordentlig ned i det. Jeg vender tilbage :)
Og det vil jeg gøre næste gang..
Regelsen:
Hej
Du har vel: Musiker ved 12. Bataillon : Baltasar Duna, Tamb. 15.02.1811 - Afsk. 16.05.1843 med Pension! .
Thomas S:
Så er jeg igen i dag, blevet lidt klogere..
Og prøv så gerne at sige os om andre tidligere Dyna i din familie kan have været gift med huguenotter? Du kan selv søge på efternavne i ovenstående store database over huguenotter i Danmark. Det er også en god ide at linke til dine kilder om død, ægteskab m.v.
Bruno Dyna, som giftede sig med Susanne Hermann, er oldebarn til Baltzer Duna, som jeg leder efter informationer på.
Baltzer Duna/Dyna, får i 1840 en datter ved navn: Michaeline Duna, som selv i 1871 (d. 15 dec), får sønnen: (Matros) Jens Karl Emanuel, som så får Bruno i 1899 (4 januar).
Ud over det forbindelse, ser det ikke umiddelbart sådan ud.. Men jeg vil bruge lidt tid på det og undersøge videre.. :)
Navigering
[0] Emneindeks
[#] Næste side
Skift til fuld version