Søger efter viden om slægten Düna / Dyna, fra Fredericia

Startet af Thomas S, 01 Jan 2023 - 14:37

Forrige emne - Næste emne

Thomas S

Kære alle.

Håber nogle har lyst til at hjælpe mig videre i min søgning. :)

Jeg er søgende efter viden om slægten Düna / Dyna, fra Fredericia. Forskellige optegnelser staver det på forskellige måder.

Jeg er specielt interesseret i Baltzer og hans far: Christian Mority Dyna / Moritz Christian Dyna. Min teori er, at Christian Mority og Moritz Christian, er den samme person. Hvor han er født vides ikke, men han skulle være født omkring 1767.
En kilde har et bud på, at han skulle være en del af De Reformerte, Fredericia og have sin oprindelse i Frankrig.
Men har ikke kunne få bekræftet dette.
Moritz bor i 1801, sammen med sin kone: Maren Hansdatter og deres 3 børn, på adressen: Sundegade 617, i Fredericia, hvor han er indkvarteret. Han skulle være Corporal ved det Fynske Regiment i Fredericia.

Hans søn Baltzer, benævnes i bogen: "Fredericias belejring 1849", hvor han beskrives som: Pensioneret Tambour Dyna.
Jeg har flere adresser på ham, dokumentation for hans ægteskab, og viden om hans børn, men mangler den brik, der kunne får mig videre..
3 forskellige kilder melder om 3 forskellige fødselsår. Så fødsel mellem 1791 & 1794.
Død: 28 september 1853. Fredericia Trinitatis

Så er der nogle derude, som har nogen viden om denne slægt? Som evt. selv er stødt på dem i deres søgning?

Håber en venlig sjæl eller 2, vil være behjælpelig i min søgning.. På forhånd tak :)

Mvh. Thomas

Inge Busck Andersen

#1
Hej Thomas.

Næsten alle indvandrede huguenotter i Fredericia i 1700-årene havde franske efternavne. Der er da heller ikke bid her blandt førstegenerationsindvandrerne i fæstningsbyen:
http://www.huguenot.dk/web/index.php/2-uncategorised/30-fredericia-1-generationsindvandrere-i-1700-arene

Derimod blev denne meget senere Bruno Dyna gift med Susanne Hermann, der var af huguenotafstemning fra Fredericia:
http://www.koudal.eu/slaegt/f15310.htm#P46737

Du kan spørge i Facebook-gruppen Huguenotslægter i Danmark, vi er vældig hjælpsomme :)
https://m.facebook.com/groups/349248575485675/?multi_permalinks=1506102413133613&notif_t=group_activity&notif_id=1670888125868260&ref=m_notif&paipv=0&eav=Afbs7D98d8jOhOIZbPMZZexHt6k8FjxmjYp-5Br2_vgrzhn28-tKgSG3QCQHz7dlazo

Og prøv så gerne at sige os om andre tidligere Dyna i din familie kan have været gift med huguenotter? Du kan selv søge på efternavne i ovenstående store database over huguenotter i Danmark. Det er også en god ide at linke til dine kilder om død, ægteskab m.v.


Venligst Inge

Thomas S

Du er en dejlig og hjælpsom sjæl Inge ;) Det er meget værdsat at du har svaret.. Tak for det.

Siden du først linker til, havde jeg kigget igennem, ligesom de andre jeg kunne finde om huguenotter, for at se om navnet dukkede op. Men som du også selv fortæller, så er det ikke tilfældet.. Havde håbet at der måske var nogen som havde adgang til data, som jeg ikke har ;)

Det var interessant tak. Jeg har tidligere kigget lidt på Bruno Dyna, som jeg kan se ved en folketælling, skulle være sømand. Men har endnu ikke fundet hvorledes det familiære bånd er til de 2 Dyna/Düna..
Men meget interessant at Susanne Hermann, er af huguenotafstamning ;) Det vil jeg kigge videre på..

Tak for det, det vil jeg gøre.

Ved første øjekast ikke umiddelbart, men vil lige dukke ordentlig ned i det. Jeg vender tilbage :)
Og det vil jeg gøre næste gang..

Regelsen

Hej

Du har vel: Musiker ved 12. Bataillon : Baltasar Duna, Tamb. 15.02.1811 - Afsk. 16.05.1843 med Pension! .
Venlig hilsen
regelsen

Thomas S

#4
Så er jeg igen i dag, blevet lidt klogere..

Og prøv så gerne at sige os om andre tidligere Dyna i din familie kan have været gift med huguenotter? Du kan selv søge på efternavne i ovenstående store database over huguenotter i Danmark. Det er også en god ide at linke til dine kilder om død, ægteskab m.v.

Bruno Dyna, som giftede sig med Susanne Hermann, er oldebarn til Baltzer Duna, som jeg leder efter informationer på.
Baltzer Duna/Dyna, får i 1840 en datter ved navn: Michaeline Duna, som selv i 1871 (d. 15 dec), får sønnen: (Matros) Jens Karl Emanuel, som så får Bruno i 1899 (4 januar).
Ud over det forbindelse, ser det ikke umiddelbart sådan ud.. Men jeg vil bruge lidt tid på det og undersøge videre.. :)

Thomas S

Tusind tak Regelsen :)

Hvor har du fundet det henne? Jeg er bevidst om, at han var Tambour ved regimenten, men har ikke kunne opstøve andet end det..


Inge Busck Andersen

#7
Med hensyn til navnet Dynas oprindelse tror jeg nærmere at du skal kigge mod Polen og Østeuropa. Der fandtes både en by og mennesker med varianter af navnet, siger Google. Christian og Moritz er heller ikke typiske Fredericianske huguenot-fornavne i 1700. Huguenotterne hedder Jacques, Jean, Abraham, Pierre, Michel, Isaac og deslige.

Inge Busck Andersen

#8
Halvdelen af mit indlæg forsvandt... nå, men altså:
Min 4 x tipoldemor var i følge slægtsbogen datter af en fransk kaptajn fra Fredericia. Ved nærmere, lange undersøgelser viste det sig at hun i virkeligheden var datter af en fattig tobaksavler, som størstedelen af indvandrerne i Fredericia var. Familiehistorier har det med at blive bedre og ændre sig med tiden.
Så - kan rygtet i din familie om Dynas huguenotafstamning i virkeligheden dreje sig om din formoder, huguenotten Susan Hermann?

Thomas S

Nej hvor sjovt at du har fundet det.. :D Tusind tak Inge..

Det har til at starte med, sin oprindelse i min farfars slægtsforskning, fra snart mange år siden. Hvordan han er kommet frem til det, står stadig lidt uklart. Men han fortalte om det for snart mange år siden, og da jeg så for nogle måneder siden, gennem forskellige kig på andre folks slægtsforskning, så en som havde undersøgt en del af min familiegren, under hvor Christian Moritz Duna skulle være, havde skrevet hans navn som: Christian Mority Dyna, og noteret at han skulle være fra Frankrig, og muligvis af huguenot -afstamning, så var der pludselig 2 kilder som pegede i den retning, umiddelbart uafhængig af hinanden. Intet af det har været konkret eller med links/beviser for det, men det gjorde mig selvfølgelig nysgerrig, hvilke til sidst bragte mig hertil. Hvordan Moritz er blevet til det mere fransk klingende Mority har jeg heller ikke fået afklaret. I det offentlige register jeg har fundet, har han endnu ikke været stavet Mority..
Men er enig i at efternavnet, klinger mere øst europæisk. Gennem DNA spor, har vi erfaret at vi har både fransk/tysk og Østeuropæisk blod i årene, så det kan gå begge veje tænkte jeg. Og ja det er nok en klassiker indenfor slægtsforskning, at nogle ting ender ud med, at være mindre eksotisk end først antaget ;)

Jeg kan ikke afvise, at det har sin bund i relationen omkring Susan Hermann, men det har været i relation til Christian Moritz Dyna, at jeg fik det fortalt, og igen stødte på det, så det har været mit fokus. Men kan godt se at jeg skal til at kigge nye veje..

Jeg er stadig ret ny til dette, så beklager min uvidenhed ;) men jeg forstår ikke forklaringen som siderne tilbyder for vejledning iht. tallene.  Jeg kan forstå at det første betyder at de var i 12 Bataljon, men resten af tallene forstå jeg ikke meningen bag.. Kan du være behjælpelig?

Det meget værdsat Inge, endnu engang tak :)

Inger Toudal

Der er en vejledning her til kartotek over fodfolkets underofficerer og spillemænd:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17022111#131667,21164255

Jeg må indrømme, at jeg ikke kan kan komme videre herfra.

Måske skulle du stille spørgsmålet i gruppen Opslag i bøger og på arkiver m.v. https://forum.slaegt.dk/index.php/board,6.0.html

- eller i gruppen Slægtsforskning - metode og teknik https://forum.slaegt.dk/index.php/board,5.0.html

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inge Busck Andersen

#11
Dette er langtfra en rygende pistol, men sandsynliggør at dine Dyna kan komme fra Frankrig, hvor navnet tilsyneladende fandtes i 16-1700-tallet:

https://no.geneanet.org/genealogi/dyna/DYNA

Moritz Dyna nævnt som 'Domestique' (tjener?) hos den forarmede kammerherre Luttichau side 170:

https://slaegtsbibliotek.dk/923058.pdf

Thomas S

Endnu engang tusind tak for hjælpen Inge :) 

Meget interessant link fra geneanet! Jeg havde fundet en lignende side, men knap så troværdig.. Interessant at så stor en overvægt kommer fra Slovakiet. Det må være værd, at undersøge nærmere på.. Men som du også skriver, så er Frankrig stadig et troværdigt bud..

Ja det havde jeg godt fundet tak :) Det undret mig lidt, da han flere steder beskrives som Korporal og så nu dette vidnesbyrd om ham som Domestique/tjener..

sa.dk virker ikke for mig åbenbart. Jeg vil som du foreslog se om ikke jeg kan få hjælp til det gennem "opslag i bøger og arkiver mm" 

Thomas S

Endnu et sving mod det franske. Baltzer / Baltasar Dyna, får i 1839 en søn, der hedder: Georg Henrik Moraty Dÿna. Han dør dog 22 dage senere. Det er i Fredericia Triniatis.

John Damm Sørensen

Düna er tysk for floden, der går gennem Riga. Dünamünde ligger ved flodens udmunding i Østersøen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Daugavgr%C4%ABva

Hilsen
john

Morten Nielsen

Vedr. kartotek over fodfolkets underofficerer og spillemænd: "Koderne" er henvisninger til 12. Bataillons stambøger, hvoraf mange kan ses på FamilySearch (kræver gratis medlemskab).

F.eks. vedr. Moritz Chr. Dyna:
6/3 = Bog 6 opslag 3
osv.
osv.
6/367 = Bog 6 opslag 367. Den er interessant, for hér oplyses det, at hans fødested er Middeldorf i Preussen.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Morten Nielsen


Thomas S

Det er meget meget interessant Morten :) Tusind tak for den information og vejledning :)
Specielt infoen omkring Middeldorf, giver mig noget at søge mod, hvilke var lige hvad jeg manglede tak..

Jeg har forsøgt at finde andet info på Christian Moritz Dyna, men har meget svært ved at læse hvad der står i de gamle stambøger. Inden jeg startede på slægtsforskningen, var det en udfordring at tyde hvad der stod i diverse bøger, men har da forbedret mig en del på det område. Men lige her, kommer jeg altså til kort desværre. Hvis nogle vil give en hjælpende hånd med eks. de to links, som Morten Nielsen var så venlig at hjælpe med, så ville det være dejligt.

Tak for infoen John Damm. :)

Inge Busck Andersen

Hej Thomas.
Læg gerne stambøgerne til tydning i 'Hjælp til tydning af tekster'. Der ser de virkelig skrappe tydere dem nemlig, hvoraf mange også er garvede slægtsforskere .
Venligst Inge

Kristian Skak-Nielsen

Hej Thomas

Hvis man søger på Mitteldorf på de.wikipedia.org nævnes ingen byer, der ligger i Preussen. Men prøv
https://de.wikipedia.org/wiki/Zalewo - i det tidligere Østpreussen, der var en Mitteldorf. Søg på Mitteldorf (med Ctrl-F) på siden.

Venlig hilsen
Kristian Skak-Nielsen