Christian Bue - mange løse ender

Startet af Mia Gerdrup, 16 Aug 2011 - 18:56

Forrige emne - Næste emne

Mia Gerdrup

Jeg er igang med at udforske aner for en bekendt, hvilket har vist sig at give udfordringer!

En ane er Christian Oscar Bue, født på den kongelige Fødselsstiftelse 9.9.1849 (AO, Fødselsstiftelsen, 1847-1849, opslag 131, nr. 2674), hvor der ikke er angivet nogen mor, - endsige far.

Næste spor af Christian findes i folketællingen 1850, hvor jeg finder ham på Mikkel Bryggersgade 106, Baghuset, 3. sal (AO, folketælling København, Mikkel Bryggersgade, opslag 29).
Han er her sammen med Sissel Reimer, 29 årig ugift kvinde og Christian som 1-årig og opgives at være hendes søn.

Herefter kan jeg ikke finde spor efter ham før folketællingen 1880 (FT København, Kapelvej, opslag 15) hvor jeg finder ham på Kapelvej 11, nu gift (1872) med Luvise og 4 børn.

Efter sidste folketælling har jeg nogenlunde styr på ham, - dog endnu ikke fundet død.
Hustru Lovise dør i 1890, og Christian indgår nyt ægteskab med Karen Andersen den 10. jan. 1892 (AO, København, Sokkelund, Skt. Stefan 1892-1897, opslag 2, nr. 2).
Parret er - med senere tilkomne børn fundet i FT 1901 og 1906 - nu i Thorsgade.

Følgende Børn er registreret, - 1. ægteskab:
Marie Christiane - ca. 1869 - fødsel ej fundet.
Hulda Louise - 3.7.1872
Albert Christian Frederik - 4.10.1874
Valborg Frida Elisabeth 9.1.1877
             Disse børn er ikke fundet i kirkebog, data fundet i FT'er og Politiets registerblade.
Harriet Agnes Nikoline 3.maj 1885 (skt. stefan 1884-1887 ops. 257/62)
Astrid Susanne 21.6.1888 (skt. Stefan, 1886-1889, ops. 301/289)
Børn fra 2. ægteskab:
Fanny Arona Karen 6.9.1894 (Skt. Stefan, 1894-1897, ops. 161/217)
Paula Ellen 8.12.1896 (Skt. Stefan, 1894-1897, ops. 271/324)
Edith Dagny Klara 3.4.1899 (skt. Stefan, 1897-1899, ops. 265/120)


Jeg søger hjælp til følgende oplysninger:

Hvor gemmer Christian sig i tiden 1850-1880?

Jeg har overvejet om moderen har afleveret ham til bedsteforældrene, som formodes at være i Nyborg, men heller ikke her finder jeg Christian.

I folketællingen 1880, oplyser han, at han altid har været i København.

Det skal oplyses, at jeg tror jeg har fundet moderen under navnet Sissel Marie/Sidse Marie i FT 1901, Politiets registerblade - oprettet 1892 - og død hos Fogsgaard 1904.

Christian's konfirmation er forgæves søgt i skt. Stefan, Garnison og VorFrue.

Ægteskabet med Luvise, - som ved de ældste børns fødsler angives at være sket i Skt. Stefan 10.1.1872 - har det heller ikke været muligt at finde?

Og hvor er de 4 ældste børn født??

Jeg har som nævnt søgt i Kirkebøger på AO, jeg har søgt på FamilySearch, søgning på Google og endelig har jeg søgt på Fogsgaard.dk efter dødsfald, - ingen steder finder jeg relevante hits.
Og både Bue og Reimer må siges at være specielle navne, der ikke burde være til at overse?

P.S. - Jeg ved godt at udsætterprotokolen på Fødselsstiftelsen og lægdsrulle kunne være en mulighed, - men søger lige her og nu andre gode råd.
Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Stina Kirkegaard Hansen

Blot et par tilføjelser:
Dette registerblad, hvor der kommer endnu et barn frem (Karens?) + endnu en adresse i Thorsgade:
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2374823&limitstart=0

Og i 1921 er familien stadigvæk i Thorsgade:
København, København (Staden), Thorsgade (Lige numre), Thorsgade 30 Forhus 4 Sal, 1435, 193, FT-1921, D5241
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Bue, Christian Oskar 9/9 1849 Gift Husfader Murersvend, Alderdomsunderstøttelse København
Bue, Karen 19/4 1864 Gift Husmoder Alderdomsunderstøttelse Lolland
Bue, Agnes Johanne 30/8 1892 Ugift Datter Fabriksarbejderske København
Bue, Paula Ellan 8/12 1896 Ugift Datter  København
Bue, Edith Dagny Clara 3/4 1897 Ugift Datter Bogbderske København
V.h.
Stina

Stina Kirkegaard Hansen

Er dette moderen i 1880?
Kilde:  FT-1880 Kildehenvisning: 157 
Navn:  Sidse Marie Reimer
Køn:  K
Civilstand:  Enke
Erhverv:  Lem
Fødested:  Kjøbenhavn
Sogn:  Amaliegade Herred:  København (Staden)
Amt:  København Stednavn:  26 & 28, Forhus

Husstands-/familienr:  201
Gift hvornår:  1834
Levende børn:  1
Døde børn:  6
Adresse:  Stuen
Matrikel:  128
Trossamfund:  Lutheran
Indtastningsnr:  D3726 Løbenr.:  1736

V.h.
Stina

Stina Kirkegaard Hansen

Hulda Louise kommer til verden på Den Kgl. Fødselsstiftelse (1870-1877, opslag 63). Kan ikke rigtig se, hvad adressen evt. er?
V.h.
St

[vedhæfting slettet af admin]

Lis B. Jensen

Hej Mia

Jeg læser det som Holmens K (Kanal)
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Mia Gerdrup

Tak til Stina,

Du har fundet helt nye ting til puslespillet omkring Christian Bue.

Jeg havde ikke lige overvejet, at søge efter ham i Registerbladene som "Bie".....

Fundet FT 1880 på den formodede mor er yderst interessant.

Og det ser så ud til, at jeg må igang med Fødselsstiftelsen for de ældste børn.

Gode tip til det videre arbejde.

Tak til Lis,
Har kigget lidt på den, -og tror du har ret med Holmens Kanal.

Fortsat go' aften til jer begge.
Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Lis B. Jensen

Hej Mia

Har du prøvet at kigge efter de manglende børns konfirmation i Stefan sogn?
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Mia Gerdrup

Ved hjælp af indput fra Stina og Lis, skrider det nu fremad.

Efter tippet om barns fødsel på Fødselsstiftelsen og Lis' tydning af adressen Holmen, så fandt jeg endelig  Christian og Louise/Luvise gift i Holmens Kirke.

Fundet af Christian i politiets registerblade som "Bie", gav mod til at søge "lidt breddere" - og jeg har fundet Christian og en 10 år yngre bror (!) i FT 1870 under navnet Bugge. De bor sammen med moderen på Amagergade på kvisten.

Nu håber jeg på et tidspunkt at kunne finde fam. i 1860 - og ikke mindst få løst mysteriet om Sidse/sissel Marie Reimer's ægteskab.

Så stor tak for hjælpen.

Til Lis - nej jeg har ikke fundet konfirmationerne endnu - men det kommer godt.
Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Stina Kirkegaard Hansen

Dejligt med en opdatering!  :)
Fandt du dem i FT1870 på DDD? Jeg synes ikke, jeg kan finde dem....men måske vil du sætte FT ind i et indlæg her?
V.h.
Stina

Mette R Francke

#9
 Slettet
Mette R Francke

Mia Gerdrup

Da jeg endelig fandt vielsen , var Christians adresse opgivet til Amagergade 27 og 29.
Holmen 1867-1877, opslag 121, nr. 7.

En satsning på at han også boede på Amagergade i 1870 viste sig at holde stik,
FT 1870, København, Amagergade (Christianhavns kvarter), 3. sal til gården, Quisten - opslag 46, beboer nr. 200 Marie Reimer, opslag 47 beboer 201 Christian Bugge og 202 Fritz Bugge - sønner!

Lige nu er jeg igang med at skrive alt det nye ind - spændende!
Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø




Mia Gerdrup

Tak tak.

Efter Karstens tip har jeg søgt yderligere i Politiets registerblade.

Jeg tror jeg har samlet alt p.t. og vil bruge de næste par dage til at få styr på alle nye oplysninger.

Tror desuden, at der findes 2 næsten-navnesøstre - så det vil jeg også dykke ned i.

Jeg lover at komme med en opdatering, når jeg har samlet det hele og har et overblik, - for lige nu roder det på skrivebordet med udprint.

Men tusind tak til alle.
Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Karsten Jacobsen

Hej, Mia?

Kender du "fidusen" med ikke at indberette navn, men kun fødselsdato på søgesiden til politiets registerblade, evt. kombinere en sådan søgning med kun et fornavn fx? På den måde kan man skimme de fundne sider efter "besynderlige" stave-versioner af efternavnet på den person, man søger. Det giver ofte pote.

Mange hilsner
Karsten