Jens Pedersen født 3. april 1842 i DK

Startet af Britta Sørensen, 24 Dec 2022 - 12:41

Forrige emne - Næste emne

Britta Sørensen

Hej!

Så har jeg problemer igen! Hvilke (gen)veje findes, når man leder efter en person, som ham nedenunder?

Jens Pedersen er født 3. april 1842 i DK. Det er de oplysninger, jeg har. Dem har jeg fået af en hjælper i USA. Jens Pedersen er angivet som  far til Alma Emilie Pedersen født uden for ægteskabet den 18. august 1869 i Alstrup sogn, Ålborg amt (datter af min oldemor). Jeg selv har ingen oplysning om Almas far. Alma Emilie emigrerer til USA i 1892. Se FT 4. november 1940, McKeesport, Allegheny, Pennsylvania. Det interessante er, at Jens Pedersen findes i McKeesport samme sted som Alma. Nu er Jens Pedersen mildest talt ikke noget specielt navn, men det er da et spor at følge, om ikke andet så for at kunne afskrive ham, hvis altså det ikke er min.

Inden jeg går i gang med at søge i alle Ålborg amts sogne, vil jeg bare sikre mig, at der er ikke er en nemmere måde at eftersøge ham på? Det er naturligvis på ingen måde sikkert, at pgl Jens Pedersen stammer fra Ålborg amt, men det var så min tanke at forsøge mig i de tilstødende amter. Det vil unægtelig være et stort arbejde!

Jeg har et billede af Jens Pedersen, men jeg kan åbenbart ikke vedhft. det. Måske er det for "stort".

Hvis der er nogen, der har et bud på, hvad jeg kan gøre, vil jeg være meget taknemmelig.
Vh
Britta Sørensen, Roskilde



Mette Lund

Hej Britta

Hvorfra har du oplysningen om, at Jens Pedersen er den udlagte barnefader? Der står ikke noget i kirkebogen ved Alma Emilies fødsel d. 19. aug. 1869.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=359768#359768,70511225.

Mvh.
Mette

Britta Sørensen

Hej!

Som jeg  skrev, så har jeg oplysningerne fra en, jeg skriver lidt med i USA. Jeg har efterforsket i DK så godt som jeg nu kan, Alma Emilies mandlige ophav, men desværre forgæves.

Min "penneven" har fundet Jens Pedersen på et slægtstræ på Ancestry.com. Jeg har ikke kontrolleret det. Jeg har ingen adgang til basen. Jeg tror han har søgt under Alma Emilie Pedersen gift med Berthel Thyge Hansen. De emigrerer 7. juni 1892.

Jeg kan se billedet kom med alligevel, jeg fik opfattelsen, at det var for "stort". Det kunne jo være, der var en der kendte personen på billedet. Det vil nok være et mindre mirakel, men ..!
Venlig hilsen
Britta Sørensen

Alma Peterson
LKV6-CPG
fødsel:
19. august 1869, Danmark
død:
4. november 1940, McKeesport, Allegheny, Pennsylvania,
USA
begravelse:
McKeesport og Versailles Cemetery, McKeesport, Allegheny, Pennsylvania, USA
ægtefælle:
Berthel Hansen
LKV6-CK8

Hendes ægtefælle - husbond.   
Berthel Hansen
LKV6-CK8
FØDSEL   
26. maj 1851  - er nu født i 1852
Danmark
DØD   
8. januar 1910
Allegheny, Pennsylvania, Amerikas Forenede Stater

Peter Kristiansen

M.v.h. Peter Kristiansen

Britta Sørensen

Hej igen!

Tak for mailen. Jeg kender godt Almas konfirmation og udrejse til USA i 1892. Ligeledes kender jeg hendes børn. Det jeg efterlyser er om der findes en enklere måde at lede efter Jens Pedersen på. Jeg skriver jævnligt med min amerikanske forbindelse, så måske kan han finde noget. Alle forslag til at finde JP. modtages med taknemmelighed.

Venlig hilsen
Britta Sørensen

Peter Kristiansen

Først må det sandsynliggøres, at der overhovedet er tale om en Jens Pedersen.
Han er som sagt ikke nævnt ved Alma Emilies fødsel.....

Nummeret LKV6-CK8 henviser til en person på FamilySearch - der skal man have et login, men det koster ikke noget.
Her er Almas stamtræ:
https://www.familysearch.org/tree/pedigree/landscape/LKV6-CPG
og Jens Petersen er ikke at se!
M.v.h. Peter Kristiansen

Britta Sørensen

Hej.

Tak for mailen. Jeg kender godt stamtræet. Jeg sætter pt lid til min amerikanske ven. Tøver dog med at maile dels på grund af julen dels og ikke mindst pga den meget alvorlige vejrsituation, som det meste af Nordamerika befinder sig i og som han også havde fortalt mig om. Derfor tænkte jeg, jeg kunne udnytte tiden med at lede efter omtalte Jens Pedersen i DK. Enten for at be- eller afkræfte familieskabet.  Troede, der måske var en nem adgang til manden, når jeg havde hans fødselsdag, men det er der nok ikke.

Jeg vender tilbage, når jeg ved lidt mere. Mange tak for svarene.
Vh
Britta Sørensen

Hans Chr. Baagøe

Har du undersøgt, om der er en fadderskabsag? Da barnet har fået moderens efternavn, tyder det på at den udlagte barnefader ikke har vedgået faderskabet, med mindre han også hed Pedersen.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Britta Sørensen

Nej, journalen  ligger i Viborg. Jeg tror ikke, Berthel Hansen er far til barnet Marie, men han kan jo godt have anerkendt det og dermed er barnet jo hans - bortset fra biologien.

Datteren Marie er født i 1891. ifg. FT i USA findes der ingen Marie født 1891, derimod er der en Mary født 1892. Mon ikke det er Marie, der er blevet transformeret til Mary 1892, så passer det sikkert bedre med vielsesattesten ;)

Hvornår Alma og Berthel bliver gift og hvor, ved jeg ikke. De har samme efternavn på skibslisten. De rejser i juni 1892, så de må være blevet gift inden. Jeg tror ikke, de kan stå som gifte i skibets papirer, hvis de ikke er det.

Jeg afventer en eller anden information fra USA, når julen og uvejret er overstået. Det er det ikke endnu ifg. radio og TV.
Vh
Britta