Hjælp til uægte født drengebarn

Startet af Greforb, 23 Dec 2022 - 19:49

Forrige emne - Næste emne

Greforb

Nogen der kan hjælpe her?

"Nat. Spurius: Dato (hvilken dato???) døbt Lovise? Thomasdatters uægte søn Christian Søren? (han skal helst hedde Sørensen :)) af A___huus som blev født XX july _____ _____ af Lars Larsen ___ fra _____."
Resten kan jeg ikke rigtig få hul på....

Britta Hansen

Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Ole Westermann

#2
Det er god skik her i Forum at give sig til kende med navn og ikke et pseudonym - her kæmpes med åben pande !

Nat. Spurius
Dato* døbt Lovise Thomasdatters uægte søn Christian Søren af                    *nok samme dato Dom.7 p.Trin 19.juli
Heged*huus som blev fød den 11te julii Kl.10 Formiddag, baaren af              *Hejedehuse
Lars Larsens Q(vin)de fra Hegedhuuse, angav ikke nogen vis Bar-
nefader, men sagde: at en ubekiendt Person som
var ridende, kom ind til Hende i Forældrenes Huus
da Hun var eene Hiemme, og med Vold behandlede Hende
saaledes.   Test. Bendt Olsens og Jeppe Jensens Q(vin)der i Engelstrup
Hans Nielsens Qde i Pokkesteensgaarden, og Lars Hansens Q i Hegedshuuse.

mvh Ole

Greforb

Mageløst! Tak Ole!

Venligst
Jesper Erenskjold Moeslund

Greforb

Jeg spekulerer på om Christian Søren i så fald er hans fornavn-mellemnavn eller om Søren er en form for efternavn. Jeg tror han blev kaldt Sørensen resten af sit liv, men normalt vil han jo have taget navn efter sin far og det vil ikke være angivet i kirkebogen dengang. Er det sandsynligt han blev kaldt Sørensen eller hvad tænker I?

Ole Westermann

#5
Her ses han i lægdsrullen 1796 https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#17286,740732 v.s.
    Moderen Lovise Thomasdr
     Slegfredbarn
C19 - 199 - Christian Sørensen - Hejdeshuus - 1

- og i 1800  https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#17299,743760 h.s.
199 - 151 som ovf, men nu 5 år gl

- og så kan du jo følge ham i lægdsrullen fremover

mvh ole

Greforb

Fantastisk, mange tak Ole!

Venligst
Jesper Erenskjold Moeslund