Guide til at finde skifter

Startet af klindhardt, 05 Dec 2022 - 19:38

Forrige emne - Næste emne

klindhardt

Hej

Er der nogle som har en guide/hjælpemiddel til at finde ud af hvilket arkiv jeg skal bruge for at finde frem til de rigtige skifter?
Når jeg kigger er der godser, herredsfogder, provstier, hospitaler, skifteretter, osv. Men jeg har ikke luret hvordan jeg finder netop dét arkiv som jeg skal bruge. Jeg synes at have googlet uden held.

Mvh
Kristian

Kurt Dahl

Venlig hilsen

Kurt Dahl

klindhardt

Godmorgen Kurt

Tak, den har jeg læst igennem, men den giver ikke, så vidt jeg kan se, nogle hjælpemidler til det jeg søger ... Jeg kan stadig ikke gennemskue hvilket arkiv jeg skal lede i.
Men der er måske ikke nogen logik, så alle kigger bare alle arkiver igennem?

Mvh
Kristian

klindhardt

Exempeler.
- Margrethe Jacobsdatter dør 1902 i Vust sogn, V Han hrd, Thisted amt.
- Ole Peter Jakobsen, dør 1920 i Værslev sogn, Skippinge hrd, Holbæk amt.
- Johan Christopher Lindhardt Dürr, død 1887 I Vinderslec sogn, Lysgård hrd, Viborg amt.

Hvordan finder jeg ud af hvilket arkiver disse personer tilhører?

Mvh
Kristian

Jette Nielsen

#4
Prøv dette link og vælg skifter, der er en liste over hvilke type skifter der kan søges i.

http://ao.salldata.dk/

Når vi er så langt oppe i tiden som det, du nævner er det Herredsfoged/Retsbetjente man skal  bruge.

Hvor skiftet skal findes afhænger af hvilken tids-periode det er i, og hvem der havde skiftemyndigheden.

Der er flere gode vejledninger på nettet.

F.eks.denne:
http://genealogi-kbh.dk/wp-content/uploads/2020/08/2007-12-12-Skifterne-fortaeller-Ulrich-Alster-Klug.pdf

Mvh.
Jette Nielsen

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

klindhardt

Godmorgen

Mange tak Jette og Gitte. De fleste keg pt kigger efter er af disse datoer; så jeg vil ty til herredsfogeder og retsbetjente :)
Jeg vil få læst vejledning :)

Go' dag

Mvh
Kristian