Problemer med FamilySearch.org

Startet af Britta Sørensen, 04 Dec 2022 - 11:46

Forrige emne - Næste emne

Britta Sørensen

Hej!

Da jeg nu gennem meeeget lang tid (over to år) har haft problemer med at søge oa i FamilySearch.org, vil jeg gerne spørge om hvilken browser, jeg skal bruge? Det er jo muligt at Microsoft Edge ikke duer, men jeg synes heller ikke Google Crome virker rigtigt.
Vil det måske være bedst, hvis jeg sletter, den forbindelse jeg har og installerer på ny? Jeg får hele tiden at vide, jeg skal opdatere, men hvordan kan jeg ikke finde ud af, suk!

Skulle der være en med gode råd til mig, vil jeg være taknemmelig.
Venlig hilsen
Britta Sørensen, Roskilde

Hans Peter Christiansen

Hvad er det mere konkret, at du har problemer med?

Jeg bruger selv Crome browser, uden problemer.

Jeg går ud fra at du kan "sign in" ?

Hvad er det - der beder om opdatering?
Mvh HP

Aase Madsen

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Britta Sørensen

Tak til Aase M. og Hans Peter C. for svarene.

Så vidt jeg husker, var der en stor opdatering i efteråret 2020. I hvert fald har FS været i uorden for mig lige siden. Jeg har brugt den samme browser i flere år, så det er næppe den, der er problemet.

Jeg søger
1. www.familysearch.org
2. Logger mig ind
3. Skriver et navn mv i søgefelterne
4. Søgningen går i gang og så kommer flg.: En advarselstavle og nedenunder UPS! Noget gik galt. Opdater!
Jeg går ud fra, det er systemet, der beder om opdatering.

Mht opdateringer så har jeg trykke på alle de knapper og ikoner, jeg har haft mulighed for, men ingen steder dukker der noget op om opdatering!

Jeg har nu forsøgt mig med den adresse Aase M. foreslog. Det tegnede godt (siden ser helt anderledes ud), indtil resultatet af min søgning, skulle komme, så fik jeg den samme besked som ovenfor.

Skal jeg prøve at oprette mig som ny bruger med nyt password på: https://www.familysearch.org/search/ eller vil det afstedkomme endnu mere forvirring. Jeg kan så slette den gamle adgang bagefter eller betyder det ikke noget?

Jeg kan også slette min gamle adgang inden, jeg opretter mig igen det nye sted?

Eller..?

Venlig hilsen
Britta S.




Hans Peter Christiansen

Prøv at fortælle hvilke data (navne, årstal etc.) du sætter ind i hvilke felter?
Mvh HP

Aase Madsen

#5
Dit gamle log in skulle gælde her også.
https://www.familysearch.org/search/

Prøv også her:
https://www.familysearch.org/search/genealogies
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Hans Chr. Baagøe

Familysearch fungerer både med Microsoft Edge og med Firefox.

Meldingen "UPS! Noget gik galt. Opdater!" kommer typisk, når der går for lang tid mellem et par søgninger. I de tilfælde, hjælper det at opdatere siden (Tryk på F5-knappen).

Hvis du ikke har indtastet et efternavn i din søgning, skal der sættes en "*", ellers kommer der også en fejlmelding, hvor der så bedes om yderligere oplysninger.

Det hjælper ikke at slette din adgang til FamilySearch og derefter lave en ny.

Det kan muligvis være cachen i din browser, der er fyldt for meget op (stedet hvor næsten alle sider gemmes midlertidigt). Det kan også have indflydelse på AO og sider med login, hvis det er tilfældet. I Edge kan du lave oprydningen her (linjen skal kopieres og indsættes i adresselinjen):

edge://settings/privacy

Under punktet "Ryd browserdata" skal du ud for "Ryd browserdata nu" vælge, hvad der skal slettes. For ikke at få andre udfordringer med glemte koder og andet, skal der kun være markering ud for: "Cachelagrede billeder og filer", inden du trykker på "Ryd nu"

Da Familysearch har lavet store ændringer på siden for et lille års tid siden, bør du nok ikke sætte for mange søgekriterier ind, inden du har lært den nye side at kende. Hvis der kommer for mange fund, kan du efterfølgende indsnævre din søgning lidt ad gangen, uden at skulle oprette en ny søgning

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Britta Sørensen

Hej og mange tak for svarene og forslagene.

Jeg har forsøgt at svare så godt på spørgsmålene, som jeg kan. Derfor er det også blevet en lidt langt svar.

Vedr. data:

Find efter navn:

Jeg skriver fornavnet, hvor rubrikken hedder Fornavne, efternavnet hvor rubrikken hedder
Efternavne, stedet/stederne, hvor der står Sted samt fødselsår/dødsår hvor der står ÅR.
Jeg kan vanskeligt gøre andet?

De to adresser fra Aase M. så lovende ud, men desværre opførtes den samme seance igen
begge steder - ved søgninger.

Vedr Hans Chr. B.s indlæg.

Meldingen kommer ved den allerførste søgning. Når jeg har udfyldt rubrikkerne, som ovenfor
beskrevet, så foregår der "noget", der kommer i et kort sekund nogle vandrette bjælker/linjer -
grå, som så forsvinder med det samme, hvorefter meldingen UPS! mv kommer. Så det har ikke noget
med "ventetid" at gøre. Jeg har trykket på F5, på Ctrl+R uden noget resultat. Jeg HAR ryddet
FS for cookies. Mange gange! Jeg defragmenterer jævnligt på min pc.

Jeg har også forsøgt med edge://settings/privacy - Ryd nu - "Cachelagrede billeder og filer",
hvilket heller ikke  har hjulpet.

På et vist tidspunkt fandt jeg på nettet et spørgsmål til DS om lige nøjagtig det samme
problem, som mit. Desværre var jeg så d.. ikke at kopiere spørgsmål og svar og nu kan jeg
ikke lige finde det igen. Men hvis jeg ikke husker meget forkert, var svaret: at den pgl.
spørger (en kvinde mener jeg), skulle - naturligvis være logget ind på FS - se oppe i
højre  hjørne om ikke, der var et  rødt 1-tal. I så fald skulle hun trykke på det, hvorefter hun
kunne opdatere sin pc(program eller hvad det nu var). Da der ikke var nogen tilbagemelding
fra spørgeren, går jeg ud fra, det har virket hos hende. Desværre var der ikke noget rødt 1-tal
hos mig - for den sag skyld heller ikke noget i en anden farve. Så rådet kunne jeg ikke følge.

Dette mit problem har nu stået på i to år. Jeg har i den lange periode kun kunnet komme ind til
mit slægtstræ, men ikke kunne gøre brug af søgefunktionen. Det er jeg naturligvis ked af, da
jeg tidligere har brugt den som en god inspiration og som hjælpekilde. Jeg har lige for nylig
opdaget, at en person har været inde og ændre på min fars forældre, hvilket er noget uheldigt.
Med de til rådighed stående midler, jeg har, ser det ud til, jeg ikke kan rette op på fejlen. Det
kan - absolut - godt være, det skyldes, jeg ikke helt ved hvordan, man skal gøre, men det kan
måske også skyldes, at systemet ikke fungere optimalt hos mig.

Det er begrænset hvor meget jeg i det hele taget vover pt, for ikke at havne i endnu større
problemer. Jeg har være medlem hos DF i mange år, uden jeg har haft søgeproblemer eller
for den sags skyld andre problemer.

Det var alt for mig i denne omgang. Jeg håber at have udtrykt mig forståeligt nok.

Venlig hilsen
Britta S.

NB:
Fandt forespørgslen alligevel, se nedenunder.

UPS!
Emne: opdatering af Family search  (Læst 623 gange)
Elly Brunsborg Vangslev
Medlem
Bruger med indlæg
Indlæg: 175

opdatering af Family search
« Dato: 06 Okt 2021 - 22:39 »

Hej.
Jeg gik ind på family search i går, kan se en ny side, men da jeg søger står ups opdater siden ,
og hvordan gør jeg det , har ledt ingen steder står opdater .
MVH Elly Vangslev





Hans Chr. Baagøe

Hej

Hvis det er på forsiden, hvor der står sted, så har årstalsangivelserne ikke automatisk tilknytning til fødsels-/dødsår, men angiver et hændelsesinterval, med mindre du vælger at få vist "Flere muligheder", hvor disse oplysninger kan vælges.

Søgning med stednavne kan meget nemt gå helt galt, da der er mange indtastningsfejl og forkerte geografiske tilknytninger.

Det var vist mange, der fik melding om at genindlæse i forbindelse med den nye side. Jeg mener også, at jeg selv fik den, men jeg kan ikke huske, om jeg var inde og slette cookies fra Familysearch. De kan nemlig godt slettes, uden at man sletter alle de øvrige cookies med tab af gemte logins til følge.

De kan nemlig slettes her i Edge:

edge://settings/siteData
vælg: Cookies og websteddata / Alle cookies og websteddata
udvid "Familysearch.org"
tryk derefter på skraldespanden.

Når cookies for Familysearch er slettet, skal brugernavn og adgangskode indtastes på ny, før end du kan se resultatet af søgningen.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Britta Sørensen

Hej igen.

Ja, det er på forsiden, jeg har søgt som f.eks.:

jens christian pedersen
strandby ålborg
1876 (både med og uden årstal)

og mange andre, men ikke brugt "andre muligheder" . Jeg ved jo, at denne person er i basen.

Jeg tror, jeg vil sætte mig hen i længere tid og gå alt igennem, som er blevet foreslået mig her på
det sidste, inden jeg kaster mig ud i nye forsøg.

Desværre er jeg bange for, jeg på et eller andet tidspunkt, muligvis
ifm en opdatering har gjort noget forkert. Hvis - så ligger det over to år tilbage, hvor problemerne
startede. Jeg har sidste år i aug. fået en ny pc, desværre fulgte problemerne med.

Jeg vender tilbage efter mine forsøg, det kunne jo være..  :)
Venlig hilsen
Britta S.

Hans Chr. Baagøe

Hej

Hvis du trykker på det følgende link, bør du få søgningen samt resultatet af den på Jens Christian:
https://www.familysearch.org/search/record/results?count=100&q.birthLikeDate.from=1875&q.birthLikeDate.to=1877&q.givenName=jens%20christian&q.recordCountry=Denmark&q.recordSubcountry=Denmark%2C%C3%85lborg&q.surname=pedersen

Følgende link bør vise noget af hans slægtstræ:
https://www.familysearch.org/tree/pedigree/landscape/9JQ3-MBN

Hvis der kommer fejlmeldinger, når du har trykket på et af de to links, vil meldingerne muligvis fortælle hvad, der kan være galt.

Der findes også en udviklerfunktion i Edge, hvor fejlen måske kan findes, men den kender jeg ikke godt nok til at guide dig i at bruge den.

Problemerne burde ikke følge med over på en ny PC, med mindre alle sikkerhedsindstillinger er kopieret med over, og at det er blandt dem, fejlen skal findes. Der skal i øvrigt som minimum godkendes "kun nødvendige" cookies fra Familysearch. Det er bl.a. dem, der holder øje med, om siden skal opdateres.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Britta Sørensen

Hej!

Det første link virker ikke. Der kommer stadigvæk den samme UPS-melding og jeg ryger ud af programmet. Det anden virker, jeg har hele tiden kunne komme ind på slægtstræet.

Jeg har i dag fået min super it-mand til at kigge på det hele. Han siger, det ikke er hos mig fejlen ligger. Han har gået cookies oa efter i sømmene, så der skulle være renset godt ud. Som landet ligger på Edge, så kan siden ikke opdateres og jeg ryger ud af FamilySearch og skal logge mig ind igen uanset, hvad jeg gør.

Når jeg logger på Google Chrome, ser det ud til, at systemet virker. Jeg vil nu, når min Slægtsforskningsf. åbner efter jul, slæbe min pc med til mødet og få medlemmer til at se, om det jeg kommer ind på i Google Chrome, er det samme, som hos andre. Det er jo heller ikke livsnødvendigt, at man skal bruge den samme Browser til alting.

Jeg siger foreløbig tak for al den fine assistance og vender tilbage med nyt, hvis noget sådan skulle ske på Edge-fronten.
Jeg sikker på, jeg kommer ud for andre problemer og så vender jeg frygteligt tilbage ;)
Venlig hilsen
Britta S.

Hans Chr. Baagøe

Hej

Både det første og det andet link fungerer i Edge på Windows 10. Jeg har ikke en Pc med Windows 11, så den test kan jeg ikke lave. Begge links fungerer også i Firefox, som er den, jeg normalt benytter.

Edge bliver normalt opdateret sammen med Windows, så din udgave er ret sikkert fuldt opdateret, hvis din Windows er det.

Når Edge viser korrekt i det første link, jeg sendte, vil du kunne se mine søgekriterier sammen med resultatet af søgningen.

Jeg håber du får god hjælp i den lokale forening, for der er mange gode oplysninger og kilder på Familysearch.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Jørgen Sørensen

Britta du skriver i dit indlæg.

"Jeg har lige for nylig opdaget, at en person har været inde og ændre på min fars forældre,"

Jeg syntes, at når du får has på problemet, hurtigt får ændret dit password (eller tilladelse givet til andre)
Således at andre ikke kan redigere i dine data uden din viden.
Venligst Jørgen - 2300

Aase Madsen

Alle kan ændre i Family Tree.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Britta Sørensen

Hej igen!

Det ser ud til, at jeg snart får mere hjælp fra SF. Jeg har aldrig udleveret mit password til nogen!
Vh
Britta Sørensen

Hans Chr. Baagøe

Hej

Med hensyn til password, så kan du godt benytte de danske bogstaver "æ ø å Æ Ø Å" i koden, når du logger på, men du kan f.eks. ikke benytte Familysearch fra Legacy. Det fik mig til at tænke på, om der kan være nogle interne kald hos Familysearch, der heller ikke fungerer, hvis du har et af de 3 danske bogstaver i din adgangskode. Hvis du har et af de danske bogstaver i din adgangskode, bør du under alle omstændigheder ændre den til et, hvor de ikke benyttes!


Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe


Britta Sørensen

Hej igen!

I mit password har jeg kun latinske bogstaver incl x - samt tal. Jeg har fået en kyndig person til at se på problemet, så jeg afventer og er fortrøstningsfuld.

Jeg har selv overvejet og vist også nævnt tidligere om det evt. kunne være mit password. Jeg har ni tegn i mit. Jeg mener, vi på et vist tidspunkt skulle ændre vores passwords, da de vist kun var på færre (4?) tegn? Jeg kan ikke huske, hvor mange tegn, password'et skal være på som minimum nu - måske otte? Mit problem startede for over to år siden. Dengang brugte jeg kun Google Chrome. Jeg skiftede først browser til Micro Edge, da jeg fik min ny pc sidste år. Det mente min it-mand, jeg skulle. Personligt mener jeg ingenting om det, det ligger uden for min viden. Men, der er altså også problemer, når jeg bruge Google Chrome. For mig ser det ud til, det ligger i noget med opdateringen, men som skrevet, jeg har ingen begreb om det. Foreløbig afventer jeg nærmere hjælp. Skulle det glippe, så vender jeg tilbage ;)

Venlig hilsen og tak for henvendelse, som jeg først har opdaget i dag, på grund af travlhed! Noget der begynder med jul!
Britta Sørensen