Kirkebøger VS Folketællinger VS Familiefortællingen ???

Startet af Keld Sørensen, 30 Nov 2022 - 09:49

Forrige emne - Næste emne

Keld Sørensen

Jeg er pt i gang med at trævle familierelationerne op i Hvirring og omliggende sogne - lidt NV for Horsens.

Jeg har nogle gamle notater fra familien og hvem var gift med hvem og hvilke børn de fik i persioden 1800 til 1920'erne.

Jeg kan langt hen ad vejen bekræfte familiefortællingen ved opslag i kirkebøgerne vedr. fødsel, vielse og død - og de datoer mm jeg finder her, regner jeg for MEST valide sammenlignet med familiefortællingen - right ?

Tager jeg så fat i folketællingerne falder det næsten fuldstændigt fra hinanden - meget få af de angivne aldre på personerne passer - hvem der er gift med hinanden passer ofte heller ikke - mellemnavne er ofte udeladte.

Hvad er jeres erfaringer med folketællingernes nøjagtighed/troværdighed hvad angår disse data - navne, alder, civilstand m.m. ?
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Mikkel Eide Eriksen

Hej Keld

I folketællingerne frem til omkring år 1900 er manglende mellemnavne og upræcise aldre helt almindelige. Især kan aldersangivelser blive upræcise jo længere folk kom op i årene (så blev det ofte bare fx. "80 år" istedet for måske 72 eller 86).

Familierelationer vil derimod generelt være korrekte — hvis nogen angives som ægtepar i en folketælling, vil de også have været det "i virkeligheden" — dog kan det glippe med korrekt at anføre fællesbørn kontra særbørn.

Hvis ægteskaberne ikke hænger sammen med kirkebogsoplysninger, kan det måske være fordi ægtefællen er død og den efterlevende har giftet sig igen. Naturligvis forudsat at det er den rette person man har fundet :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Keld Sørensen

Hej Mikkel !

Det beroliger mig lidt - men tilbage er så bare at få rede det roderi ...  ::)

Tak for svaret !
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com