Lars Holmstedt og hustru Catarina, Väsby. Sverige

Startet af Jørgen Holmsted, 26 Nov 2022 - 12:34

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Holmsted

Jeg håber at nogen kan hjælpe mig videre i min søgning af min familie i Sverige. Jeg har tidligere fået stor hjælp af Eva Morfiadakis. Stor tak. Spørgsmål: Lars forældre er Pehr Esbiönsson og Ingebor Olavsdotter i Karatoftta. Hvordan får barnet efternavnet Holmstedt? Er han adopteret?.
Kopi af seneste søgning.

Sv: Familien Holmstedt, Wäsby, Sverige
« Svar #7 Dato: 12 Maj 2017 - 09:37 »
Citér
Tak til Eva. Kan nogen hjælpe med Lars Holmstedt. Hvem er hans forældre og hvor kommer de fra?
Rapportér til moderator    unknown
Eva Morfiadakis
Medlem
Bruger med indlæg
Indlæg: 15.143
Personlig besked (Offline)

Sv: Familien Holmstedt, Wäsby, Sverige
« Svar #8 Dato: 12 Maj 2017 - 13:38 »
Citér
Hej,

På my heritage finns detta:

Lars Holmstedt, 1781 - 1837



Lars Holmstedt föddes på dag månad 1781, i födelseort, till Pehr Esbiörnsson och Ingeborg Esbiörnsson (född Olofdotter).

Pehr föddes på 7 oktober 1738, i Svalöv, Skåne, Sverige.

Ingeborg föddes på 1 april 1739, i Karatofta, Svalöv, Rönnebergs Härad, Skåne Sverige.


Lars hade 4 syskon: Bengt Holmsted Pehrsson och 3 andra syskon.


Lars gifte sig med Bengta Catarina Holmsted (född Malmgren).

Bengta föddes på 12 november 1784, i Landskrona, Malmöhus, Sverige.

De hade 6 barn: Anna Britta Kruse (född Holmstedt), Claus Holmsted och 4 andra barn.


Lars avled på dag månad 1837, vid 56 år i döds plats.

Riktigt hur man kommit fram till detta syns inte. Möjligtvis att Bengt Holmsted Pehrsson har kunnat kopplas till Lars.

Eva M

Rapportér til moderator    Logget
Eva M
Eva Morfiadakis
Medlem
Bruger med indlæg
Indlæg: 15.143
Personlig besked (Offline)

Sv: Familien Holmstedt, Wäsby, Sverige
« Svar #9 Dato: 12 Maj 2017 - 13:43 »
Citér
Svalövs kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/LLA/13381/C I/2 (1752-1793), bildid: C0069376_00127

Pehr Esbiörnsson och Ingebor Olasdotter i Karatofta får en son Lars den 14 mars 1781.

Eva M

Eva Morfiadakis


Hej,

Jag har tittat runt i husförhörslängder i Väsby. Det står ingenstans var Lars är född. Det var inte ovanligt att folk bytte efternamn.

Drängen och grufarbetaren Lars Holmstedt gifte sig den 31 okt. 1806 i Väsby med Catharina Malmgren.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0070428_00260#?c=&m=&s=&cv=259&xywh=3021%2C2660%2C2410%2C1602

Jag ska se om jag kan finna hans inflyttning i Väsby.

Eva M
Eva M

Jørgen Holmsted

Tusind tak til Eva. Du har før hjulpet mig. Dejligt. Jeg håber, at du kan finde noget mere. Måske er Lars slet ikke født i Wäsby ?
Mange hilsener fra Jørgen

Eva Morfiadakis

http://www.nielsen-termansen.com/getperson.php?personID=I16920&tree=tree1

Här är familjen Pehr Esbjörnsson i Norra Svalöv. De har en son Lars f. 14 mars 1781 i Svaläv.

De har en son Bengt f. 14 okt. 1768. Enl. my heritage skulle Bent också heta Holmstedt. Tyvärr finner jag inte denne Bengt och kan koppla samman honom med Lars.

Det finns en Bengt Holmstedt, kusk på Trolle-Ljungby slott, men denne Bengt är f. 1771 och det står inte var. Arkivet i i Trolle-Ljungby har brunnit.

Jag tänker mig att namnet Holmstedt skulle kunna vara ett husarnamn. Kanske att Bengt varit husar och att lillebror tagit samma namn. Lars har jag funnit i Svalöv fram till 1796. Då tycks han flytta.

Eva M
Eva M

Jørgen Holmsted

Igen et stort tak til dig Eva. Mh. Jørgen