udvandring fra Slesvig ( nu Sønderjylland)

Startet af Bodil Madsen, 31 Okt 2010 - 14:16

Forrige emne - Næste emne

Bodil Madsen

Min tipoldemor fra Nordals udvandrede i 1871 til Amerika.  Hun er registreret i udvandrerprotokollen som værende fra Slesvig.
Hvor købte hun sin billet og hvor foreviste hun den for politiet?
Jeg kan ikke rigtig forestille mig, at hun rejste til København for at købe den, forevise den for politiet og derefter rejste til Hamborg for at sejle derfra.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Verner Bentsen

#1
På det tidspunkt kunne lokale bagere, skomagere, frisører o.a. være agenter for de rederier, som arrangerede rejserne.

Mvh Verner

Vedhæftet annonce:

[vedhæfting slettet af admin]

Bodil Madsen

Hej Verner!

Tak for dit svar og billede af plakaten, som er meget oplysende. Jeg kender godt Vejlelisterne. I mit tilfælde drejer det sig om dem, som står i Politiets Udvandrerprotokoller.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Kim Melchior

Hej Bodil,

Hvorfor tror du at hun maaske ville tage til Kobenhavn og derefter tilbage.

Saa vidt jeg har forstaaet saa var Als en del af Slesvig Holsten der overgik til Preussen i 1864 og kom tilbage i 1920. Hvis det var tilfaeldet, saa ville hun jo vaere preussisk undersaat paa det tidspunkt, saa hvorfor tage til Danmark og blive registreret der?

mvh,

Kim Melchior

Bodil Madsen

Jeg ville bare vide, hvordan hun kom til at stå i de danske udvandrerprotokoller. Men er nu kommet til den konklusion, at hun må have købt sin billet af en dansk agent, som så må have indberettet til Københavns Politi.
Hun rejste iøvrigt sammen med 10 andre unge fra sit sogn. Og med hjælp fra andre slægtsforskere har jeg netop fået at vide, at de alle 10 ankom til Quebec i Canada 18 dage efter forevisning/køb af deres billet.

Med venlig hilse
Bodil Madsen