Findes der et forum som "Slægt og Data" i Tyskland?

Startet af Erik Rødsgaard Jensen, 13 Nov 2022 - 14:17

Forrige emne - Næste emne

Erik Rødsgaard Jensen

Skal høre, om der findes et tysk pendant til den danske "Slægt og Data", hvor man kan søge hjælp?
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Inger Buchard

Tyskland er stort - og har engang været meget større, så slægtsforskerne organiserer sig i 'lokal'grupper. Skriv et stednavn, som du søger i, så vil jeg måske kunne give dig et godt råd
Hvis du kun har et efternavn og oprindelsessted 'Tyskland', bliver søgningen problematisk, men med et 'godt' efternavn kan man få en ide om, hvor det historisk hørte hjemme, ved at bruge metasøgningen på CompGen.de
https://meta.genealogy.net/

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Erik Rødsgaard Jensen

Byen Stendal i Sachsen.Anholt. Tak skal du have.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Inger Buchard

#3
Før 1874/4 skal du se i kirkebøger. De er ikke online endnu hos Archion.de Iflg. Landeskirchenarchiv Magdeburg er man i gang med at digitalisere kirkebøgerne

Efter 1874/4 skal du finde personregistrene. De føres af kommunen, og de ældste ligger på kreds- hhv. stadsarkivet
Hansestadt Stendal - Stadtarchiv
Adresse: Brüderstr. 16
39576 Stendal, Hansestadt
Husk at aftale en pris, før du sætter arkivet til at søge for dig
Personregistrene er ens i hele Preussen; du kan se eksempler på dem i f.eks. Aabenraa:
https://wiki.slaegt.dk/index.php/Aabenraa_By#Personregistre

Stendal er en købstad. Der er overleveret adressebøger (vejvisere) for byen. Dem må du kunne lede efter via Google. Om de er digitaliseret, ved jeg ikke

Inger Buchard

Redaktør på DIS-Wiki

Erik Rødsgaard Jensen

Inger Burchard, tak for svaret. Den periode jeg søger i er i 1700 tallet. Jeg havde håbet på, der måske i dette område var et forum, hvor man kunne søge svar fra evt. andre, der har aner i samme slægt, eller har mulighed for at hjælpe med søgning lokalt. Sachsen-Anhalt ligger jo ikke om hjørnet, så jeg regner ikke med at jeg med det første kommer der forbi.
Jeg skal også overveje, om de oplysninger jeg søger, står i mål med en evt. betaling. Hvis vi snakker timebetaling, er jeg godt klar over det kan løbe op, og jeg er jo ikke sikker på noget svar trods et stort timeforbrug.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Christian Konstmann Autzen

Du kan prøve at google de oplysninger, som du har. Måske er du heldig, at andre også har søgt efter pågældende familie.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.