Hvem var ejeren af den vestre lejlighed i en ejendommen i Løjt Kirkeby, Løjt sog

Startet af Michael Blæsberg-Knudsen, 10 Nov 2022 - 23:12

Forrige emne - Næste emne

Michael Blæsberg-Knudsen

Jeg er ved at beskrive en række ejendomme i Løjt sogn og er nu stødt på en problematik, der er som følger:

Et langt hus var i 1870'erne delt op i to lejligheder (en vestre og en østre), med hver sin ejer og derfor også med hvert sit matrikel nummer. Derfor eksisterer der naturligvis også en grundbog for hver lejlighed med hver sine grundakter. I 1952 køber samme person begge lejligheder og derfor sluttes den ene grundbog og hele huset køres videre under ét og samme matrikelnummer.

På matrikelkortet er matrikelnummeret ført på men det må være efter 1952, da huset, der før var delt i to, nævnes under et og samme matrikel nummer.

Det er vigtigt at nævne, at de to matriklers parcelnumre på intet tidspunkt nævnes i deres grundbøger og -akter.

Det er den vestre lejlighed, som jeg skal beskrive og i den forbindelse er det vigtigt, at jeg kan identificere hvilken af de to tidligere matrikler der er tale om. Det kan, som beskrevet, ikke afklares via grundbøgerne og -akterne, da de ikke nævner de to matriklers parceller.

Når svaret ikke kan findes i grundbøger og -akter, er der så mulighed for at finde svaret et andet sted?

På forhånd tak.
Michael

Britta Hansen

Hvor ligger/lå ejendommen?

Kan numrene på et gammelt matrikelkort lede dig på sporet?
Vælg
LØJT KIRKEBY, LØJT
1877 - 1984
KORTGRUPPE:MATRIKELKORT
KORTVÆRK:ORIGINAL 2
DÆKNINGSOMRÅDE:DANMARK
MÅLESTOK:1:1000
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Michael Blæsberg-Knudsen

Hej Britta og tak for svar.

Det er netop matrikelkortet fra 1877, som jeg har anvendt, så der er der ingen hjælp at hente.

Bedste hilsener
Michael


Michael Blæsberg-Knudsen

Hej Britta og Kurt.
Vedhæftet udsnit af matrikelkort fra 1877 med ejendommen (Gildegade 7).

Kurt, nu hvor det er to lejligheder/ejendomme der bliver samlet til én i 1952, så er det vel ikke med i udstykningsskrivelserne?

På forhånd tak for svar!

Bedste hilsener
Michael


Børge Nielsen

En mulighed kunne være at gå tilbage til de gamle skøde og panteprotokoller. Måske afsløres her, hvem der er ejer henholdsvis venstre og højre del af ejendommen. Derefter følge ejerskifte frem i tiden.

mvh Børge

Michael Blæsberg-Knudsen

Hej Børge.
Det er værd at tjekke, men hvornår opstod brugen af parcelnumre?

Bedste hilsener
Michael

Michael Blæsberg-Knudsen

Hej igen, Børge.

Jeg kan læse, at Sønderjylland først blev matrikuleret i forbindelse med opmålingen i tysk tid og for Løjt Kirkebys vedkommende var det i 1877.

Umiddelbart synes jeg heller ikke, at jeg kan se matrikel- eller parcelnumre nævnt i skyld- og panteprotokollen.

Med venlig hilsen
Michael

John Damm Sørensen

Efter de nutidige regler kan sammenlægning af boliger ikke ske uden byrådets tilladelse.
Har du prøvet at kontakte Aabenraa kommunes forvaltning om de oplysninger, de måtte ligge inde med for ejendommene?
Måske der foreligger en byggesag.

Hilsen
John

Britta Hansen

Hvorfor kan du ikke bare vise os de oplysninger, du indtil nu har fundet på ejendommen og evt. kort beskrive detaljerne med angivelse af bog-nr., folio, opslag og lign, hvor du er strandet, samt hvor du så har ledt?

Vi kan gætte: er det artikel 89 og 116, der lægges sammen?

Amtsgericht zu Apenrade Grundbog
- -
Når jeg kigger på matrikelkortet og sammenligner gl. med nyt er det den vestre ejendom (artikel), der arealmæssigt er mindst. Ejendommens areal fremgår af grundbogen.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Michael Blæsberg-Knudsen

#10
Hej John.
Det var en god idé. Jeg vil straks tage fat på dem i morgen.

Hej Britta.
Jeg har indledningsvis oplyst, at jeg har gennemgået grundbøger og -akter for de to lejligheder og der her ikke nævnes parcelnumre der kan identificere hvilken ejer  der har hørt til den enkelt lejlighed.

Mit spørgsmål er derfor i al sin enkelhed ud på, om svaret kan findes et andet sted, når grundbøger og -akter ikke giver svaret. Det er de korrekte blad numre, som du har fundet.

Med venlig hilsen
Michael