Jeg er ved at beskrive en række ejendomme i Løjt sogn og er nu stødt på en problematik, der er som følger:
Et langt hus var i 1870’erne delt op i to lejligheder (en vestre og en østre), med hver sin ejer og derfor også med hvert sit matrikel nummer. Derfor eksisterer der naturligvis også en grundbog for hver lejlighed med hver sine grundakter. I 1952 køber samme person begge lejligheder og derfor sluttes den ene grundbog og hele huset køres videre under ét og samme matrikelnummer.
På matrikelkortet er matrikelnummeret ført på men det må være efter 1952, da huset, der før var delt i to, nævnes under et og samme matrikel nummer.
Det er vigtigt at nævne, at de to matriklers parcelnumre på intet tidspunkt nævnes i deres grundbøger og -akter.
Det er den vestre lejlighed, som jeg skal beskrive og i den forbindelse er det vigtigt, at jeg kan identificere hvilken af de to tidligere matrikler der er tale om. Det kan, som beskrevet, ikke afklares via grundbøgerne og -akterne, da de ikke nævner de to matriklers parceller.
Når svaret ikke kan findes i grundbøger og -akter, er der så mulighed for at finde svaret et andet sted?
På forhånd tak.
Michael