Digital foto af skrvne slægtssider- eller?

Startet af Svend Erik Abildtrup, 14 Aug 2011 - 18:49

Forrige emne - Næste emne

Svend Erik Abildtrup


Til rette vedkommende - eller flere!

Jeg har 8 tætskrevne slægtsmapper med fotos m.v.
Er det muligt at behandle disse sider digitalt på en eller anden praktisk måde, så siderne evt. kan bruges i en slags bogform, som er mere handy end de store mapper.


Svend Erik Abildtrup

Jan Østergaard Andersen

En mulighed kunne være at scanne mapperne og derefter lave en .pdf fil med de sider som tilhører den enkelte mappe. Filen vil man kunne bladre i, som en bog.
Du kan se et eksempel her http://horsensbilleder.dk/grafik/pdf-filer/Horsens-i-Vestelommen-1905_1.pdf
Mvh
Jan Østergaard
www.horsensbilleder.dk

Svend Erik Abildtrup

Daw Jan

Det ser fornuftigt ud - det fra Horsens. Dog bliver det en stor opgave, men dog rimelig, da
A4 siderne kan gemmes på ekstern disk til efterkommere.
Tak !
Mvh
Svend Erik

Arne Feldborg

Det nemmeste er naturligvis en scanner med arkføder, hvis siderne egner sig til det.

Men ellers vil en affotografering med digitalkamera ofte være både det nemmeste og det hurtigste. 5-6 megapixels vil være fint til en A4 side. Og billederne kan efterfølgende bruges på nøjagtig samme måde som hvis de havde været scannet, dvs. ses enkeltvis eller samles i grupper i feks. pdf- eller wordfiler.

Lav en fast opstilling med et stativ og en ikke alt for stærk (og helst inddirekte) belysning. Brug evt. selvudløser med 2 sekunders forsinkelse for at undgå rystelser. Fjernudløser er naturligvis det allerbedste, men det er nok de færreste der idag har mulighed for det.

Hvis materialet indeholder maskinskrevne tekster kan der naturligvis også efterfølgende køres tekstgenkendelse (OCR behandling) på det.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Mon dette materiale kan have indeholdt nogle af de data jeg efterlyser og har efterlyst ?

Hvor kan jeg evt. finde slægtsmapperne ?

Hvilke slægter drejer det sig om ?

Tak på forhånd.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr