Dømt til at miste huden

Startet af Mia Gerdrup, 28 Okt 2022 - 12:06

Forrige emne - Næste emne

Mia Gerdrup

Jeg arbejder med en tyverisag mod en tjenestepige, der i 1728 dømmes til "at miste huden" - kort sagt så skal hun piskes ved Kagen.
Jeg funderer over hvor mange piskeslag en dømt bliver tildelt?
Jeg har søgt hid og did uden at kunne finde et svar. Der er oplysninger om piskenes indretning, men intet om antallet af slag.
Er der nogen, det ligger ind med flere oplysninger om denne form for straf?
Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Inger Buchard

Ifølge ODS https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=hudflette betyder at 'hudflette" at piske, til huden løsner sig - så et antal piskeslag er ikke anført; Kuilturhistorisk leksikon noteret, at kagstrygning foregik offentligt, mens hudfletning, der var en mildere straf, i tugthus el. lign.
Lovgrundlaget: Danske Lov 6-17-32

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Jakob Ramlau

Ved "Kagstrygning" brugtes noget saa tilsyneladende fredeligt som Birkeris. Men der blev slaaet saa haardt, at man brugte 9 Ris til ialt 27 Slag. De blev hurtigt slidt op.........Smaakviste og Ujævnheder paa Risene rev Huden op. Traditionen med de 27 Slag fortsatte op i Tiden ved disciplinær Afstraffelse i Tugthuse med Spanskrør / Rotting.
Saa jeg vil gætte paa, at hun ogsaa har faaet 27 Slag.

John Damm Sørensen

Det er væsentligt, at der skelnes mellem at miste huden ved piskning og kagstrygning, selv om det fysiske resultat måske ikke er så forskelligt.
Kagstrygning udførtes af bøddelen, og var derfor forbundet med udgifter for det offentlige. Jeg mener, at have læst om kriminelle, der blev fritaget for kagstrygning, fordi man ikke ville ofre penge til bøddelen. Endvidere blev den, der straffedes med kagstrygning anset som uærlig.
At miste hunde ved piskning blev udført af andre og resulterede ikke i ,at den straffede blev anset som uærlig.

Det vil derfor være interessant at kende den eksakte ordlyd af dommen.

Hilsen
John

John Damm Sørensen

Her omtales kagstrygning og piskning i Island, og der er i begge tilfælde tale om 27 slag.

Der omtales også strafforvandling, hvor visse straffe kunne forvandles til mellem 3 og 10 gange 27 slag.
https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=hvd.hl0n69&view=1up&seq=460&q1=pidskning

Hilsen
John

Mia Gerdrup

Tusind tak for alle jeres svar, som har belyst området.
Jeg kendte ikke forskellen på kagstrygning og piskning, men er enig - tjenestepigen har fået de 27 slag.
tillige skulle hun betale gæld. En hård straf for en tjenestepige
Tjenestepigen er dømt jfr. art. 32 "Befindes nogen med ringe Tyveri som ej tilforn der er befunder, da bør hand miste sin Hud."
Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

John Damm Sørensen

Så er hun dømt efter Christian den 5. Danske Lov
6-17-32
Befindis nogen med ringe Tyveri, som ej tilforn dermed er befunden, da bør hand at miste sin Hud.

først i gentagelsestilfælde bliver afstraffelsen kagstrygning og eventuel brændemærkning, så man kan se, at vedkommende er uærlig.
http://www.krim.dk/undersider/historiske-regler/danske-lov-6-bog.pdf

Hilsen
John