DNA-match og etik

Startet af John Skovhus Hansen, 21 Okt 2022 - 09:49

Forrige emne - Næste emne

John Skovhus Hansen

Hej

Jeg har fået et meget højt DNA-match på en levende person. Jeg har undersøgt hendes slægtstræ ned til tipoldeforældre, men der er ingen i hendes familie der er mine forfædre. Samtidig kan jeg se at hun også DNA-matcher med en af mine andre høje DNA-matches. Denne anden høje DNA-match og jeg har fælles tipoldeforældre. Disse tipoldeforældre er foældre til en af mine oldeforældre der indgår i følgende teori:

Jeg undersøgte nu hvordan vi kunne være i familie. Det viser sig at hendes farfar og min oldefar begge er født i samme sogn. De flytter begge ind til til samme købstad og arbejder på samme større virksomhed. Begge er gift og bor i samme gade. Der er altså mange ting der knytter dem sammen.

Kan det nu forstås sådan at min oldefar har lavet et barn på hendes farmor? Sikkert, men nu kommer så problemet.
Hvordan formidler jeg denne viden videre, og kan jeg det.
Den person jeg matcher så højt med er 73 år gammel, og jeg kan vel dårligt fortælle hende at er sikker på at hendes farfar ikke er den hun troede det var, og hendes egen far dermed var et uægte barn.

Det er jo trods alt kun en teori, men indicierne er mange.
Hvad foreslår forum?

Mvh John



John Skovhus Hansen
john_skovhus@hotmail.com
http://www.skovhus-hansen.dk/414015608

Anne Marie Holck

Du kan jo begynde med at kontakte personen og spørge, om hun er interesseret i, at I sammen forsøger at finde ud af, hvordan I er i slægt. Du behøver jo ikke kaste din teori på bordet med det samme, og det kan jo være, at hun allerede kender forklaringen. Hun må jo være adviseret om samme match med dig, så det kommer ikke bag på hende, tænker jeg, at I har et match, der tyder på et slægtskab nogle generationer tilbage.

John Skovhus Hansen

Hej Anne Marie

Inden jeg fandt svaret på hvordan vi kunne være i familie kontaktede jeg hende. Det kom der ikke meget ud af af, jeg modtog meget korte svar uden info jeg kunne bruge.
Desuden har personens slægttræ været inaktiv i næsten 2 år på det websted vi begge bruger.

Men tak for svaret, jeg havde selv tænkt på samme fremgangsmåde.

Mvh John
John Skovhus Hansen
john_skovhus@hotmail.com
http://www.skovhus-hansen.dk/414015608

Ole Selmer

Hej John

Det er et meget vigtigt emne, du her tager op. Tak for det. Men jeg kan forestille mig, at der vil være mange forskellige holdninger hertil.

Selv kunne jeg ikke drømme om at kontakte match, når jeg ud fra mine DNA matches kan se, at der er åbenlyse uoverensstemmelser i vedkommendes træ, og hvor man samtidig kan forvente, at der er nulevende, der må have kendt de involverede personer.

På den anden side har jeg netop kontaktet et match, hvor jeg kan se, at den udlagte morfar på et kit, som jeg administrerer, ikke kan være den rigtige. Her er der flere tætte match, som også matcer hinanden, men ikke kan placeres på de andre 3 bedsteforældre, og som derfor må lede frem til den rigtige morfar. Jeg venter spændt på at høre om vedkommende svarer.

Mvh
Ole
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Jørgen Kanters

Da hun har modtaget det samme svar som dig er hun formentlig klar over problemet så jeg ville ikke have noget problem med at kontakte hende. Tilgengæld viser hendes svar at hun ikke er interesseret i yderligere så det må man respektere. Du ser ud til at kende facit så det må være godt nok

Anders M. Petersen

Jeg tror at man skal være yderst diplomatisk i sin tilgang, hvis man er sikker på sin slægt overfor matchet (som du jo er med en DNA-bekræftet slægtslinje). Hvis det er åbenlyst at matchet har uorden i sin nære slægt så vil jeg nok ikke være proaktiv, med mindre matchet selv henvender sig - så skal jeg til gengæld nok hjælpe!
Jeg kan jo se gennem andre grupper jeg deltager i, at der er mange derude der netop bruger DNA tests til at få sat navn på den ukendte bedstefar eller oldefar - og dem hjælper jeg hjertens gerne, også selvom "den skyldige" er i min slægt.
Men ingen grund til at forstyrre andre med ubehagelige sandheder, når de ikke selv har bedt om dem!
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm