Berravelse - hvor ville den finde sted?

Startet af Britta Sørensen, 18 Okt 2022 - 12:18

Forrige emne - Næste emne

Britta Sørensen

Hej!

Desværre har jeg problemer med at finde ud af hvor og hvornår min oldemor døde. Er der nogen, der kan give et bud på mit spørgsmål?

Det ser ud til, at hun af flere omgange har været på sanatorium i Ry, formentlig pga. tuberkulose! Hvis hun skulle være død i Ry, ville hun så blive begravet der eller i sin hjemkommune? Hun var fraskilt (hendes ex-mand var død) og hendes tre børn var for den enes vedkommen bosiddende i Odder, den anden i USA, den tredje død. Dvs. hun havde ingen nære pårørende i sin hjemby eller for den sags skyld i omegnen. Så, bortset fra alt andet, ville de jo være mest hensigtsmæssigt, at begrave hende, hvor hun døde.

Jeg har tidligere eftersøgt hende, men uden held. Hele sagen er mere kompliceret end som beskrevet, derfor indskrænker jeg spørgsmål til det principielle, jeg har stillet ovenfor, altså hvor ville man begrave en person i den situation?

Venlig hilsen
Britta Sørensen
Roskilde

Poul G. Michelsen

Det var sikkert hendes efterladte, dvs. barnet i Odder, der bestemte, hvor begravelsen fandt sted, så det giver mange muligheder.
Du må nok i gang med at læse kirkebøgerne i de mulige sogne.
Måske kan du være heldig at finde en dødsannonce på mediastream, der kan give dig nogle hint.
Hvis du kommer med et navn og et ca. tidspunkt, er der sikkert mange, der vil hjælpe dig med at lede.
Med venlig hilsen
Poul G. Michelsen

Britta Sørensen

Hej!

Mange tak for hjælpen. Jeg vil prøve mig frem i Odder ellers vender jeg tilbage, sagen er frygtelig kompliceret.
Venlig hilsen
Britta Sørensen

Christian Konstmann Autzen

Har du tjekket kirkebogen for Ry sogn ? - Det kunne være nærliggende, at hun var noteret her som død, hvis hun var død i Ry, og så givet med en tilføjelse af, hvor hun ville være begravet.

Men - da hun givet har boet et sted før indlæggelsen i Ry, så vil den kommune vel være ansvarlig for hendes begravelse, hvis ingen anden ville betale. Har du tjekket kirkebogen for hendes faste opholdssogn ?

Hilsen
Christian

.
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Britta Sørensen

Mange tak for svaret. Jeg er pt gået i tænkeboksen. Der er flere personer med samme navn og fødselsår og to med i hvert fald samme fødselsdag, som muligvis er blandet sammen. Jeg må se nærmere på det.

Oprindelig mente jeg, at min oldemor måtte være død mellem 1916 og 1925 (det mener jeg sådan set stadigvæk), men jeg har ikke kunne finde hende i kirkebøgerne fra Farsø. Jeg finde det næsten udelukket, at hun er flyttet til sin søn. Jeg har ledt i relevante kirkebøger, hvor han  boede, uden at finde hendes død.

Så altså tak for input, det kan være jeg vender tilbage om sagen senere

Vh
Britta Sørensen

Mona Skov Jensen

Hvis hun er død på Ry sanatorium, skal du kigge i Dover kirkebog, Hjelmslev herred.
Ikke Ry sogn, som er det samme som Gl. Rye. Fem kilometer der fra.



Med venlig hilsen
Mona Skov Jensen

Britta Sørensen

Jeg har søgt i både Gl. Ry og Dover kirkebøger og mange andre steder, men tak for tipset. Jeg tror, jeg må begynde helt forfra og se, om jeg kan følge de forskellige person fra vugge til grav. Måske vender jeg så tilbage om mere hjælp senere.

Venlig hilsen
Britta Sørensen

Bente Wanning

Du kan skrive oplysninger på dine personer, så kan det være nemmere at hjælpe i den rigtige retning.
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Britta Sørensen

Mange tak for tilbuddet. Der er ikke noget, jeg hellere ville, en sende navne mv på de personer, som volder mig besvær. Sådan som landet ligger pt, kan jeg simpelthen ikke, fordi, jeg overhovedet ikke kan finde rede i de involverede personers liv og færden. Jeg er simpelthen nødt til at finde ud af deres livsforløb først. Hvis ikke - vil det blive en uoverskuelig afhandling, som ville afføde flere spørgsmål end svar. Det hele kompliceres for mig af, at alle papirer, protokoller mv er på rigsarkivet i Viborg og protokoller udlånes ikke. Noget er scannet andet ikke!

Endnu en gang tak for hjælpen :).
Vh
Britta Sørensen

Britta Sørensen

Ja, så er jeg der alligevel!

Jeg har behov for at finde Skifteretten i Løgstør 1935. Hvor finder jeg den? Jeg har søgt i AO og Daisy samt i de opslagsbøger jeg har, men ...!
Vh
Britta Sørensen

Mikkel Eide Eriksen

Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Britta Sørensen

Mange tak for hjælpen. Desværre kan jeg ikke låne materialet, det lånes ikke ud. Jeg undrer mig over, jeg ikke har kunnet finde Skifteretten i Løgstør. Jeg har søgt på alle mulige måder. Det nærmeste jeg kom startede i 1940!!

Vh
Britta Sørensen

Anne Marie Holck

Citat fra: Britta Sørensen Dato 24 Okt 2022 - 10:04
Mange tak for tilbuddet. Der er ikke noget, jeg hellere ville, en sende navne mv på de personer, som volder mig besvær. Sådan som landet ligger pt, kan jeg simpelthen ikke, fordi, jeg overhovedet ikke kan finde rede i de involverede personers liv og færden. Jeg er simpelthen nødt til at finde ud af deres livsforløb først. Hvis ikke - vil det blive en uoverskuelig afhandling, som ville afføde flere spørgsmål end svar. Det hele kompliceres for mig af, at alle papirer, protokoller mv er på rigsarkivet i Viborg og protokoller udlånes ikke. Noget er scannet andet ikke!

Endnu en gang tak for hjælpen :).
Vh
Britta Sørensen

Du kunne begynde med at oplyse navnet på din oldemor, hvis død og begravelse du søger i dit første indlæg her i tråden. 

grethe jensen

hvis din ane ikke tilhoerte folkekirken men f eks havde den katolske tro ville hun vaere begravet derfra
Mvh GJ

Britta Sørensen

Hej igen!

Min oldeforældre var medlemmer af folkekirken, selvom jeg ikke tror, det har påvirket min oldefar med hans mange meritter!

Det er meget indviklet det hele. Jeg ved ikke, hvornår min oldefar Niels Pedersen døde - nok omkring 1900. Da moderen benævnes som enke ifm med deres to yngste børns bryllupper.

Pt arbejder jeg på at finde min oldemor Mette Marie Pedersdatters død. Det ser ud til, der er sket en forveksling mellem hende og en Mette Marie Jensdatter. De har begge ligget på sygehuset i Farsø samtidig. De er begge født i slutningen af 1844.

I kirkebogen for Ranum 1935 er indført et dødsfald for Mette Marie Jensen (90 år gammel)  med angivelse af hendes forældre, MEN sønnen har oplyst, at hendes (fraskilte og døde!) mand var fisker Niels Pedersen. Sønnen oplyser endvidere, at faderens skulle være rejst til Amerika i 1882. Det er muligt, at Niels Pedersen er stukket af til Amerika, men ikke i 1882. Han levede på et tidspunkt (1886/87) sammen med en anden kvinde. I den forbindelse blev der rejst en retssag mod parret! Jeg har nogle papirer ifm retssagen.

Mette Marie Jensen er muligvis identisk med hende, der bl.a. bor i Strandby (FT1916, 1921 og 1925) med ægtemand Thomads Kr. Jensen. Det passer i hvert fald med hendes fødsel i Vokslev den 16. november 1844. HVIS!!  Så dør Thomads Jensens kone imellem 1925 og 1930. Der dør en Mette Marie Pedersen 77 år gammel. Det passer ikke nogen steder hen?? Adressen nedenfor

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17126696#169714,28496672

I 1906 (FT i Strandby) er Thommads Pedersen gift med Mette Marie Andersen f. 16.12. 1840. Der er mulighed for forveksling også her - mellem kone 1 og 2? Jeg har endnu ikke undersøgt Mette Marie Andersens død nærmere. Det har jeg ikke nået endnu.  Det må i givet fald være mellem 1906 og 1916.

Dette er i korte træk, hvad jeg arbejder med. Det er meget kompliceret og der er en del HVISSER.

På et tidspunkt vender  jeg sikkert tilbage med nogle konkrete spørgsmål. Indtil da bøvler jeg på.  :P

Vh
Britta Sørensen
Roskilde

Hans Chr. Baagøe

Hej

Der er ikke født en Mette Marie Jensdatter i Vokslev den 16. november 1844, men derimod den 10. november!

Du har ikke skrevet, hvilken dato eller hvor din oldemor er født.

Er der nogen af de her oplysninger på Mette Marie Pedersdatter fra Familysearch, du kan genkende:
https://www.familysearch.org/search/linker?ark=/ark:/61903/1:1:Q2CZ-X4W5&id=L2V3-LR1&hinting=/tree/person/details/

Her det viste ægtepar med 3 børn:

Alle oplysninger vedr. den valgte person

Navn:   Alma Emilie Pedersen   Køn:   K
Alder:   10   Civilstand:   Ugift
Fødested:   Her i Sognet
Kildehenvisning:   Lb. 1 side 4   trossamfund:   Lutheran
Kilde:    FT-1880   Husstands-/familienr:   Nr. 8
Matrnr/adresse:   Et Hus
Sogn:    Alstrup   Herred:    Gislum
Amt:    Aalborg   Stednavn:    Hestæk By Alstrup Sogn
Indtastningsnr:    C3614   Løbenr.:    64
Samtlige personer i husstanden

Aalborg, Gislum, Alstrup, Hestæk By Alstrup Sogn, Et Hus, Nr. 8, FT-1880, C3614
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Niels Pedersen     28     Gift      Inderste, Fisker            Vogslev Sogn, Aalborg Amt 
Mette Marie Pedersen     35     Gift      Husmoder            Seierslev Sogn, Thisted Amt 
Alma Emilie Pedersen     10     Ugift                  Her i Sognet 
Jens Chr. Pedersen     3     Ugift                  ?? 
Mathilde Pedersen     under 1 Aar     Ugift                  Her i Sognet 
 
Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Britta Sørensen

Hej Hans Chr. B.

Mange tak for din ulejlighed og undskyld jeg ikke har svaret før. Jeg har i mellemtiden ledt efter Mette Maries død. En oplysning jeg har savnet meget længe. Nu har jeg fundet hende - endelig.

På et eller andet tidspunkt er der sket en forveksling mellem to Mette Marie'r den ene født Jensen den anden Pedersen. De er ikke født samme sted, men deres veje er på et tidspunkt krydsedes? Måske har de været indlagte på et sygehus samtidig. De er født samme år og næste samme dato men altså ikke samme sted min i Sejerslev på Mors, MM Jensen i Vokslev. Min MM Pedersen var gift med Niels Pedersen Mageløs (født i Vokslev) i nogle år, måske er det derfor, forvekslingen er sket. MM Jensen flytter tidligt fra Vokslev.

Min MM Pedersen bor i Farsø i flere år, så hvorfor hun bliver flyttet til Ranum, aner jeg ikke. Hun har i flere omgange været i Gl. Ry formentlig pga TB.

www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17127652#171462,28779475
Veggerby kirkebog 1913
Døde 1913 9. Marts
Hjerd, Veggerby Sogn
Mette Marie Jensdatter. Enke efter  Husmand Knud Laursen af Hjers.
68 år.
Hendes forældre Jens Sørensen og Christiane Jensdatter
af Harrild

www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125736#167845,28190273
Mette Marie Pedersens død den 31. oktober 1935 i Ranum. Fødselsdagen er MM Jensens fødselsdag og forældrene er også MM Jensens. Den ægtemand MM Pedersen refererer til er hendes fraskilte ægtemand Niels Pedersen (Mageløs) og sønnen,
som omtales, må være Jens Christian Pedersen i Odder. Han dør ifl. oplysninger (ikke fra kirkebogen) i 1956. MM Jensen får ingen børn.

www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=102525#102525,16224365
FT 1930. Ranum. Ranum mark
Mette Marie Pedersen. 11-10 1844 Mors Tisted
Aldersrente ??

www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=92039#92039,15291877
FT 1925 Ranum. Ranum Mark
15 Mette Marie Pedersen 11/10 1844 Sejerslev. E[nke] Asyllem

Min oldeforældre har være meget besværlige at finde og faktisk, har jeg ikke fundet ham Niels Pedersen (Mageløs) endnu. Jeg har søgt meget længe efter ham, men ved min MM Pedersens død, står der en interessant meddelelse: Hun har oplyst at hendes (fraskilte) mand skulle være emigreret til USA. Indtil nu har jeg ikke kunnet finde ham. Der var en sag på ham omk. 1885, så da har han været i DK. Ifl oplysninger ved hans søns og yngste datters bryllup bliver det oplyst, at Niels Pedersen er død. Dvs hvis han er flyttet til USA skal det været sket mellem 1885 (sikkert først 1887) og 1901.

Det var en lang smøre, jeg syntes jeg skyldte lidt forklaring pga min lange svartid.

Vh
Britta S.

Mikkel Eide Eriksen

Hej Britta

Sikke en redelighed! Det lyder grangiveligt som om der er sket en forveksling i begravelsesprotokollen.

Jeg har selv en ane der i en periode i 1830erne rejste rundt med en lidt ældre kvindes skudsmål, og som blev dømt for at have ændret nogle indførsler (uden at de dog opdagede at hun slet ikke var den rette kvinde!). Det blev løst ved nøje gennemgang aldersangivelserne i af til- og afgangslister, samt at bekræfte den ældre kvindes opholdssted i perioden. Til- og afgangslister kan jo desværre ikke kan hjælpe hér, men måske andre beviser for eller imod dukker op hen ad vejen :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Britta Sørensen

Hej Mikkel.

Ja, det gik også galt i gamle dage ud it! Desværre for mig ligger protokoller mv i Viborg og jeg bor i Roskilde, der er nogle km's afstand. Jeg har lyst til at se i sygehusprotokollerne bl.a. Desværre eksisterer der ingen protokoller fra sanatorierne i Ry, det havde ellers været dejligt. Sådan er der så meget! Tak for kommentarerne.
Vh
Britta

Hans Chr. Baagøe

Hej

Du får lige linket til et slægtstræ, hvori der er flere fejl:
https://www.familysearch.org/tree/pedigree/landscape/L2V3-L22

Der er sammenblandingen mellem de to gange Mette Marie, lige som oplysningerne om Jens Christians dødsår er forkert! Jens Christian døde i Odder i 1961:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125600#167492,28123071
Ham kan du koble på familien via dødsfaldet i Ranum og den tidligere vist folketælling fra 1880, sammen med hans fødsel i Strandby:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21584428#359580,70507828

Hans død blev fundet ved hjælpe af Dødsregistret:

Fornavn
JEN C
Efternavn
PEDERSE
Køn
Mand
Sidste bopæl
Odder, Vitten-Haldum-Hadsten
Fødselsdag
3. jun 1876
Dødsdag
30. maj 1961
Død i en alder af
84 år
Civilstand
Ikke oplyst (75 års restriktion)
Død hvor
Odder, Vitten-Haldum-Hadsten

Moderen til Niels Pedersen (Mageløs) var Else Marie Christensen (se fødsel nr. 11):
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21584138#357115,70455031

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Britta Sørensen

Til
Hans Chr. Baagøe

Mange tak for de mange oplysninger. Jeg har prøvet at forholde mig til dem alle. Det er meget muligt, jeg hare lavet noget forkert.
Jeg kan bare ikke lige se, hvad det er.

www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21584428#359580,70507825.

Min Jens Christian Pedersen, er ham her nedenunder. Hvorledes den Jens Christian Pedersen født 9. juli 1877 har relation til min familie, forstår jeg ikke?

Jens Christian Pedersen
Hjemmedøbt 4 Juni, i Kirken 16. Juli
Forældre: Indsidder Niels Pedersen
og Hustru Mette Marie Pedersen (31 Aar)
i Tandrup
Faddere: Pigen Kristine Jensen i Tandrup
              do Kirsten Marie Pedersen i Fovlund
Ungkarl Jørgen Nielsen paa Studsholm
   do Johan Carl Christian Davidsen i Tandrup
   do Lars Sigvart Pedersen i Foulum
......
Aalborg, Gislum, Alstrup, Hestbæk By Alstrup Sogn, Et Hus, Nr. 8, FT-1880, C3614
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Niels Pedersen     28     Gift     Inderste, Fisker          Vogslev Sogn, Aalborg Amt 
Mette Marie Pedersen     35     Gift     Husmoder          Seierslev Sogn, Thisted Amt 
Alma Emilie Pedersen     10     Ugift               Her i Sognet  [kun Mette Maries datter, flytter til USA 1892]
Jens Chr. Pedersen     3     Ugift               ?? 
Mathilde Pedersen     under 1 Aar     Ugift               Her i Sognet 
[Senere kommer min mormor Dorthea til i 1881]
.....
www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17124544#165558,27807499

Randers amt
Knebel kirkebog 1892 - 1917
Opslag 110 nummer 1
Bryllup
1901
Ungkarl, Møllersvend Jens Christian Pedersen
af Fellerup??, Odder Sogn.     
Født i Tandrup pr. Strandby Sogn
3. Juni 1876 døbt 4 Juni 1876 i Foulum
Konfirmeret i Foulum kirke 13 April 1890
Søn af Afdøde Indsidder
Niels Pedersen af Strandby Sogn
og Hustru Mette Marie Pedersen
af Ullits. 25 Aar

Vedr. Jens Christian Pedersens dødsdag, var jeg godt klar over ikke var rigtigt.
Jeg har ikke kunnet finde den, så mange tak for hjælpen. Jeg troede, der var noget galt med stedet.
Oplysningen har jeg fundet på My Heritage. Jeg er ikke medlem, så jeg kunne ikke komme ifm den ansvarlige for slægtstræet.
Se adressen:
www.myheritage.dk/site-family-tree-163865681/knovl

At Jens Chr. Pedersens afdøde hustru hedder Ellen Jacobsen, kan skyldes, han har giftet sig igen, da hans første hustru Dorthea Marie Kirstine Mikkelsen født 1878 (ikke verificeret) dør tidligt. Det vil jeg undersøge.

Århus amt
Astrup kirkebog 1924 - 1945
Opslag 225
1924 1. Januar
Odder Sygehus, Oddere sogn Hads herred
Astrup kirkegård 1924 8. Januar
Dorthea Marie Kirstine
Mikkelsen Knøvl
Gift med Arbejdsmand Jens Christian Pedersen
Astrup By og sogn, hvor sidste fælles bopæl
Var født i Knebel 27 September
1878. Datter af Købmand Jørgen
Mikkelsen Knøvl og Hustru
Ane Kathrine Mikkelsen Knøvl
45 år.'

Mange venlig hilsner og tak  for hjælpen
Britta S., Roskilde



Hans Chr. Baagøe

Hej

Jeg ved ikke, hvor du har oplysningen om en Jens Christian fra 1877 fra, for ham, jeg linkede til er den samme, som du har linket til.

Her er hustruen Ella Jakobsens død i 1956 i Odder (nr. 19):
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125600#167489,28122382

Her er Jens Christian i Odder i 1930 med forkert fødselsår:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSLH-KHYV-V?i=580&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AQLRD-2WCP

Her den kommende hustru i Odder i 1930:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSLH-KHY9-3?i=719&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AQLRD-6R2Q

Vielsen mellem Jens Christian og Ellen har jeg ikke fundet, men det kan skyldes brudens religiøse tilhørsforhold.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Britta Sørensen

Hej!

Tak for et hurtigt svar. Dejligt! Den sidste af de adresser du sendte til mig den 16. november, den der ender på 28, er på en Jens Christian Pedersen født i 1877.

Mange tak for de øvrige adresser det er en stor hjælp for mig. Jeg havde tænkt mig noget i retning af en anden religiøs retning (eller måske slet ingen) end folkekirken, da Jens Chr. Pedersen ikke havde nogen præst ved sin bisættelse. Måske er de blevet borgerligt viet, har du også tjekket det, for så vil jeg ikke kaste mig ud i at lede der?

Vh
Britta S. Roskilde

Hans Chr. Baagøe

Hej

Du må undskylde, jeg havde sat det forkerte link ind for Jens Christians fødsel. Det var det link, jeg fandt først, men det var med forkerte forældre. Jeg skulle bruge datoen fra kirkebogen for at søge hans død i Dødsregistret, så jeg fandt også den rigtige.

Det var en adventistpræst, der forestod begravelsen af Ellen fra Valgmenighedskirken. Relevante kirkebøger for vielsen er ikke scannet, og muligvis heller ikke afleveret. Adventistkirken i Odder lukkede i øvrigt i november 2018.

Da Ellen var født i Odder, og begge var bosat der, så har jeg kontrolleret de borgerlige vielser og også ægteskabsjournalerne fra Odder, men ikke fundet noget om vielsen.

Hvis du finder parret i folketællingen fra 1940, bør vielsesdatoen være oplyst.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Britta Sørensen

Hej.

Tak for hjælpen - igen. Mht den forkert Jens Chr. så pyt. Der er jo ikke sket noget. Du har hjulpet mig så meget.

Jeg har søgt i Daisy efter papirer fra Valgmenigheden i Odder, men der er ikke dukket noget op! Jeg har se i FT1940 på de to adresser, der var i FT1930, men det gav ikke noget resultat. Så der er ikke andet at gøre, end at starte fra en ende af. Der er godt nok mange sider!

Jeg har fundet en email til Valgmenigheden i Odder, men det hjælper ikke meget, hvis den er nedlagt. Jeg ville have spurgt dem om, hvor deres arkivalier var. Der må vel findes en hovedorganisation, som har taget sig af papirer mv. Det vil jeg se på ved lejlighed. Pt prøver jeg at få helt styr på Mette Marie og så er der Niels..

Vedr. adressen nedenunder skriver du den 16/11, der er flere fejl i oplysningerne - udover Jens Chr.s død. Kunne du give mig et par vink om, hvor den er gal, det er mange poster at kontrollere, så hvis ...

https://www.familysearch.org/tree/pedigree/landscape/L2V3-L22

Vh og god søndag.
Britts S.

Hans Chr. Baagøe

Hej

Det var Adventistkirken, og ikke Valgmenighedskirken i Odder, der lukkede for 4 år siden. Deres kirkebygning var ikke ret stor, så det er nok derfor, begravelsen foregik fra Valgmenighedskirken.

Jeg har kun lagt mærke til et par fejl og mangler, da det ikke er min slægt. Selv om det kan være et stort arbejde, bør du altid kontrollere oplysninger, der kommer fra andre! Du har jo set, at Mette Marie døde i Ranum i 1935 og ikke som oplyst i 1924 i Farsø. Fisker Niels Pedersens mor mangler jo også, selv om hun står noteret ved Niels's dåb.

Arbejdet med kontrollen bliver bare noget større, når der så sker en sammenblanding af nogen, med enslydende navne. Det er ikke kun slægtsforskere, der blander oplysningerne, det sker også i de officielle registreringer, som du har set med Mette Marie.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Britta Sørensen

Hej!

Tak for de sidste informationer. Jeg har noget at gå i gang med nu. Mht fejl så er det rigtigt, det er bedre ikke, at sætte en dato ved personerne, hvis data ikke er verificerede, end at sætte noget, som man mener, det er. Det vil jeg skrive mig bare øret. Oplysningen om Mette Maries rigtige dødsdag, har jeg først fundet her forleden og Jens Christians rigtige vha dig. Jeg vil ile med at rette unøjagtighederne.

Mange venlige hilsner
Britta Sørensen