Bog med "efterslægten" hvælp til spærgsmål

Startet af Grethe Leerbech, 18 Nov 2022 - 19:15

Forrige emne - Næste emne

Grethe Leerbech

Jeg er ved at skrive en bog om min faders  slægt (sværdsiden af familien) ; men jeg begynder med den første ane jeg har fundet i 1666. og laver så en "efterslægtstavle" med beskrivelser etc.
Jeg har prøvet at kigge i andre bøger hvor man går frem efter efterslægtssystemet, men ikke fundet en løsning på mit "problem".

Jeg deler kapitlerne ind i Første slægtsled : mand1,  kone2 og børn(b) , andet slægtsled : deres børn(3) (b), ægtefæller(4) og børn (c),Tredie slægtsled: deres børn(5) (c) ægtefælle(6)  og børn(d)  etc.
Ulige numre mænd, lige kvinder.

Problemet er kvinderne og deres aner. Det er ikke alle kvinderne i den tidlige tid jeg kan finde navn eller forældre til, men når jeg kommer op i midten af 1700 så starter problemet
f-eks. min 4x tipoldefars kone   Maren Jensdatter, hendes far Jens Jensen fra Estvad og moder Kisten Povelsdatter, og deres historie, bosted og evt. lokalstof samt deres forældre Jens Jensens far: , Jens smed og hans kone Anne Marie med historie, lokalstof etc. vil jeg jo oså gerne have med -hvordan skrives det ind.Det bliver jo længere og længere jo senere jeg kommer op i årene f.eks. midt i 1800tallet, her er jo mange slægtsled.

Det er ikke alle børn samt ægtefæller jeg behandler i bogen kun de mænd/kvinder, der er direkte arvinger. Dvs. sværdsiden kan godt senere i historien gå over til at blive en pige hvis der ingen drenge er (et tilfælde) og så fører jeg slægten videre derfra.

Jeg har kigget i en del slægtsbøger især Sedelinske slægt men synes ikke jeg har fundet en løsning. kan nogen give mig nogle navne på bøger som har skrevet en bog som efterslægt

på forhånd tak
mvh
Grethe     
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

grethe jensen


Grethe Leerbech

#2
Tusind tak for dit svar, men desværre der er faktisk kun 3 bøger i slægtsbiblioteket som muligvis kan besvare mit spørgsmål og dem kan man ikke låne eller tage på nettet.
De fleste både anetavler og efterslægtstavler er "rene" stamtavler og jeg vil jo have kvinderne og deres aner med.
Men jeg tror jeg er nødt til at lave bog eller et kapitel med tavle for sværsiden -som en stamtavle og derefter lave bog/kapitler og tavler for hver af kvinderne -altså spindesiderne, gående fra den ældste kvindelinje til den yngste (1650-1900), så det bliver stort. Og så kan man vel kalde dem slægtslinjer.
Mit slægtsprogram springer jo også anerne over til konerne hvis jeg f.eks. laver en genealogisk rapport eller en anden type-eller beder det om at lave en bog. Det kan det i hvert fald ikke finde ud af.

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ