Hvordan laver jeg en kæmpe slægtstavle til udskrivning?

Startet af charlotte w vestergaard, 11 Okt 2022 - 06:57

Forrige emne - Næste emne

charlotte w vestergaard

Jeg er nu nået dertil, at jeg har fået finpudset mit slægtstræ i programmet My Family Tree. Og for at få et godt overblik over min kæmpe slægt, har jeg brug for at få den printet på et meget stort ark papir, som jeg kan folde og ellers tage frem når jeg har brug for det.
Jeg kender en der kan printe i meget store formater, men han skal bruge den som en pdf fil, og jeg kan ikke finde ud af at lave min anetavle i programmet om til pdf.
Er der nogen der har en idé til hvilket program jeg kan bruge for at lave en tavle, der så siden kan printes ud?
Det er ok, hvis jeg skal tage hver enkelt navn og skrive ind enkeltvis i et nyt program, det jeg har brug for, er bare at der er plads til navne, fødsels og døsdato, gerne stilling og området de blev født og døde i. Et slags diagram kan man vel kalde det?
Det jeg drømmer om, er et program, hvor jeg selv kan lave en flot baggrund, og så sætte alle mine slægstled mange generationer tilbage ind, så det er til at overskue. Han kan printe den helt op i 3 mtr i bredden, så størrelsen bliver ikke et problem, der skal bare være plads til rigtig mange generationer, og så skal det kunne gemmes som pdf.
Håber nogen kan hjælpe mig.
Mvh. Charlotte

Grethe Leerbech

Hej charlotte. jeg vil prøve at hjælpe dig, men jeg arbejder selv med Family tree maker. Måske kan du dog bruge min fremgangsmåde i dit program.

Jeg åbner programmet, finder den person der skal være proband (kan kun køre en slægtsgren ad gangen, dvs feks min mors). Proband kan være den første ane i direkte linie elelr f.eks. min mor.
Så går jeg over i "publish", som det hedder i mit program, det kan også hedde "lav en bog2 elelr ligneden. her kan jeg vælge hvilke tavletyper jeg vil have, f.eks. en anetavle, en efterslægtstavle, og vælge om den skal være vandret, lodret eller timeglas osv. med baggrund og hvor meget der skal være med i f.eks. kasserne af datoer og om der skal være foto med.
Alt dette regner jeg også md er indholdt i dit program.
så jeg afgør hvad der skal være med i min tavle og hvilken slags tavle det skal være. Så "Creerer" jeg den, dvs. trykker på at den skal laves, -ved ikke hvad der står i dit program herom. Når færdig, så enten gemmer jeg den, og hos mig gemmes den så i slægtsprogrammet, eller eksporter den til mit wp program. I mit program er der en "exporter" mulighed/knap.
I wp programmet kan den så åbnes, men åbnes igen i slægtsprogrammet. Hvis jeg, når jeg har trykket den frem i åbningsfeltet og inden jeg åbner den ændrer endelsen fra .ftmp (hos mig) til endelsen .pdf , så laver den automatisk min træ om til en pdf fil , og jeg kan åbne den som en sådan og gemme den i wp programmet.
håber du kan gøre det samme 

Man kan købe eller få gratis en FTM program som kan gøre det mener jeg . jeg har det udvidede program (på engelsk) men brugte før det gratis program eller et der kostede kr. 600  som kunne det samme med hensyn til pdf.

God fornøjelse
vh
Grethe

Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Grethe Leerbech

Hej igen Charlotte .
Jeg har kigget lidt på dit program, og jeg kan se du faktisk har flere muligheder for at gemme. Du har en save and copy og du har en back up and share, og i begge kan de vælge hvor du vil gemme dit træ m.v. I back up and share kan du krydse Export file af og her står ikke noget om hvilken typer der så gemmes. og du kan også gemme den som en zip fil, så prøæv dig lidt  frem.
Og som sagt så mener jeg det blot er inden du åbner det helt fra det program du gemte det i at ændre endelsen til en .pdf

vh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Grethe Leerbech

Family tree maker kan downloades gratis fra nettet version 2017 eller 2019. og det kan alt det du ønsker med forskellige baggrunde, plads til hel slægten og billeder samt "kasser" eller linjer med alle de oplysninger du ønsker.
vh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

charlotte w vestergaard