hvordan gør man når man vil lave slægtsforskning med DNA.

Startet af Svend O. Pedersen, 06 Okt 2022 - 23:27

Forrige emne - Næste emne

Svend O. Pedersen

Hej, jeg vil forsøge at finde slægtninge til min kones oldefar, som ifølge hendes bedstefars dåbs optegnelse
se Kirkebog 1858-1882 Åbenrå sogn, Rise herred, Åbenrå amt opslag  nr. 199 Johan Peter Heinrich Kummerfeldt,
angiveligt skulle være soldaten Heinrich Kummerfeldt.
Hvordan gør jeg.
Med venlig hilsen
Svend

Anders M. Petersen

Hej Svend!

DNA er aldrig en genvej til 'svære aner', men derimod oftest kun en bekræftelse af det allerede fundne.

Nu levede din ukendte ane i 1800-tallet og har et ret specielt navn, så der er sandsynligvis gode muligheder for at finde ham gennem de skriftlige kilder, og jeg er ret sikker på at du kan få et godt resultat i forum 'Aneefterlysning', hvis du prøver der først.

Hvis ikke det er tilfældet, så skriv her på tråden igen og så vil jeg hjælpe dig med DNA, men forvent ikke mirakler!

Bedste hilsener
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Svend O. Pedersen

Nu har jeg prøvet i aneefterlysning og fået forskellige forslag, men det har desværre ikke givet noget resultat.
Svend

Jørgen Kanters

Det er ekstremt svært at få styr på sine oldeforældres gener. Jeg har 10 familiemedlemmer og kan kun dele mine DNA matches op i fire grupper dvs på bedsteforældre niveau. Selvfølgelig kan du få et lucky punch, så forsøg.