værnepligtig

Startet af Flemming Johansen, 01 Okt 2022 - 21:39

Forrige emne - Næste emne

Flemming Johansen

Hvis man som værnepligtig var indkaldt til flåden omkring 1960, hvor længe var man så indkaldt.
Kan man få oplyst, hvor en værnepligtig (kender hans navn) geografisk var i tjeneste?

Verner Bentsen

Man var indkaldt i 12 mdr. som alm. værnepligtig og 18 mdr. som korporal.

Det kan godt være man kan få oplyst tjenestested, men det kræver uden tvivl en godkendelse.

mvh Verner

Gunnar Lorentsen

Som Jeg husker det fra 1959-60 var den almindelige værnepligt i marinen af 16 måneders varighed.
Såfremt den værnepligtige udførte tjenesten på et aktivt fartøj, kunne der opnås en reduktion på 2 måneder - altså 14 måneder.
En ikke ringe del af årgangene havde specielle opgaver på tjenestestederne. Disse værnepligtige havde - eller fik en ekstra kortere (3 mdr.) uddannelse på f.eks. Korporalskolen, og opnåede derved 3 måneders ekstra tjenestetid.
Enkelte værnepligtige blev udtaget til sergent. Disse værnepligtige fik 24 måneders tjenestetid.

Tilbage i 1960 var der på Holmen et personalekontor, som dengang havde udmærket styr på alle detaljer vedrørende tjenestesteder og tjenestetider. Jeg ved ikke, om dette kontor endnu eksisterer.

MVH/Gunnar.

Inge Hedal

Min mand var indkaldt i 1965-66, og kasernen lå i Auderød.
Prøv at google Auderød.
Mvh Inge

John Damm Sørensen

Denne betænkning har blandt andet denne table med tjenestetider mellem 192 og 1975.
http://hdl.handle.net/109.1.3/a66cb7fe-1789-4d59-a8e6-53ee85e8d9a7

Hilsen
John

Verner Bentsen

Jeg blev indkaldt til søværnet i jan 1963 og blev hjemsendt i juli 1964, 18 mdr; blev snuppet til korporal.
Har en bekendt som var indklaldt året før på samme vilkår; også 18 mdr.

Har også en bekendt som var indkaldt 1962 som alm. værnepligtig i 12 mdr.
Et andet eksempel vedhæftet.

De 12 mdr. er også i overensstemmelse med John's tabel.

mvh Verner

Flemming Johansen

Tak for jeres svar, jeg vil gå videre ud fra jeres oplysninger.