Hjælp til tydning af ord i Peder Hansens skifte

Startet af Ole Sylvester-Nielsen, 26 Sep 2022 - 21:24

Forrige emne - Næste emne

Ole Sylvester-Nielsen

Hjælp til tydning af ord i Peder Hansens skifte

Frederiksborg Amtstue Skifteprotokol for udsognene 1791 – 1816 side 99 opslag 51
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=22918978#487935,86875877
højre side nederst

        I daglig Stuen
1 Bord med 2 Skuffer                       3 Rd.              3, Niels Pedersen og Hustru af
1 Hænge Skab med Laas og Nøgel  1 Rd. 2 Mk.        Staunsholt deres Testamente
hvor udi befandtes                                                  4, Et Skiøde af 16 Juli 1766
10 eand? Hapatians? Forretning                                   og ??? af 8. October 1757
af 6 Marti 1797                                                          hvilke ???? Skifte                           
2,    Et ??? fra Wilhelm Høyer                                  Retten tog i??? ning indtil
paa a 20 Rd. til Niels Pedersens En-                         videre
ke ad forhen afdøde Mand                                        1 Sølv Skoe Spænder og par
                                      Late.     4 Rd. 2 Mk.            do Kude? Spænder                5 Rd.

Ole Sylvester-Nielsen
Ole Sylvester-Nielsen
Medlem af Danske Slægtsforskere

Ole Westermann

Mit forslag:

        I daglig Stuen
1 Bord med 2 Skuffer                       3 rd.                3, Niels Pedersen og Hustrue af
1 Hænge Skab med Laas og Nøgel  1 rd. 2 mk.             Staunsholt deres Testamente
hvor udi befandtes                                                  4, Et Skiøde af 16de Juli 1766. -
1 Brand Taxations Forretning                                        og et do af 8de Octobr 1757. -
   af 6 Marti 1797.                                                       hvilke Dokumenter Skifte                           
2,    Et Beviis fra Wilhelm Høyer                                   Retten tog i Bevaring indtil
paa 20 rd. til Niels Pedersen, En-                                 videre
kens forhen afdøde Mand                                        1 par Sølv Skoe Spænder og par
                                      Latr.     4 rd. 2 mk.                do Knæe Spænder                5 rd.

mvh Ole

Lau Michelsen

Jeg forsøger med

        I daglig Stuen
1 Bord med 2 Skuffer                       3 Rd.              3, Niels Pedersen og Hustru af
1 Hænge Skab med Laas og Nøgel  1 Rd. 2 Mk.        Staunsholt deres Testamente
hvor udi befandtes                                                  4, Et Skiøde af 16 Juli 1766
1 Brand Taxations Forretning                                   og et Fæste (?) af 8. October 1757
af 6 Marti 1797                                                      hvilke Dokumenter Skifte                           
2,    Et Beviis fra Wilhelm Høyer                              Retten tog i Bevaring indtil
paa a 20 Rd. til Niels Pedersens En-                         videre
ke ad forhen afdøde Mand                                       par Sølv Skoe Spænder og par
                                      Late.     4 Rd. 2 Mk.          do Knæe Spænder                5 Rd.
Mvh
Lau

Ole Sylvester-Nielsen

Hej Ole Westermann og Lau Michelsen
Mange tak for jeres tydning.
Jeg skal nu i gang med at udrede flere spørgsmål

Enkens første mand Niels Pedersen bliver begravet 1 december 1799

Farum kirkebog Viede 1800
Fredag den 28 Martii blev ungkarl Peder Hansen Gaardmand Hans Pedersens Søn i Farum ægteviede til
Enken Ane Christensdatter afgangne Niels Pedersens Enke i Staunsholt
i følge kongelig Bevilling af 21 Februar 1800 da Peder Hansen er en Søster Søn af Enkens afdøde Mand

Jeg kan ikke finde et skifte efter Niels Pedersen
er det fordi der er et testamente?
Hvor kan jeg finde det testamente?

Med venlig Hilsen
Ole Sylvester-Nielsen
Ole Sylvester-Nielsen
Medlem af Danske Slægtsforskere