Manglende indførsler Malling kirkebog 1762-1787

Startet af Mona Skov Jensen, 27 Sep 2022 - 10:02

Forrige emne - Næste emne

Mona Skov Jensen

Jeg vil høre om der er andre der oplever, at der generelt er manglende indførsler i Malling kirkebog, i perioden 1762-1787.

Eller er jeg bare uheldig, når der er fire indførsler, inden for den samme familie, der ikke er at finde?

Med venlig hilsen
Mona Skov Jensen


Mona Skov Jensen

Ja, jeg bruger siden rigtigt meget, og indførslerne findes ikke der.

Mvh
Mona Skov Jensen

Mona Skov Jensen

#3
De fire indførsler jeg mangler er:

1    Peder Pedersen Skibbys hustru Anne Cathrine Rasmusdatters død, nok i 1762.
      Hendes skifte ses hos Brejl, under Moesgård nr. 76. D. 26.4.1762

2+3 I folketælling 1787 ses Peder Pedersen med tre børn Søren 14 år, Jens 12 og Ane 9 år.
        Jens og Anes fødsler ses ikke i kirkebogen. Søren ses født 1770. Så han burde have været 17 år.

4      Mangler vielse mellem Lorentz Baltersen og Ane Pedersdatter (Datter af ovenstående Peder Pedersen og
        Anne Cathrine Rasmusdatter)
        Lorentz Baltersens første hustru dør 1786, i folketællingen 1787 ses han med hustru Ane Pedersdatter.
        Da de begge er fra Malling, burde vielsen være der.
Men jeg har også søgt i mange sogne i en stor ring uden om Malling, men forgæves.
Og da jeg jo som skrevet mangler i alt fire indførsler, er det jeg tænkte om kirkebogen ikke er ført alt for godt.

Her et link om det samme fra en anden der også har søgt denne familie. 
https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,184010.msg962539.html#msg962539

Mvh
Mona Skov Jensen



Bjørn Marcher

Du kan nogen gange i Wibergs præstehistorie finde oplysninger om mangelfuldt eller sjusket førte kirkebøger.

Generelt kom biskoppen på besøg i hvert sogn bl.a. for at kontrollere at kirkebøgerne var ført ordentligt.

Beder og Malling sogne blev ført i samme bog, har du set om præsten er kommet til at føre i den forkerte halvdel af bogen? Den slags har jeg været ude for - i helt andre sogne...

mvh

Bjørn

Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Mona Skov Jensen

Jo, Beder kirkebog er også gennemgået. Familien boede nemlig først i Beder sogn. Så derfor var det jo nærliggende, at præsten kunne have fået dem noteret forkert, efter de var flyttet til Malling.

Jeg vil prøve at se om Wiberg skulle have noteret noget.

Mvh
Mona Skov Jensen