Salg af ejendom i det 18. århundrede.

Startet af Michael Blæsberg-Knudsen, 25 Sep 2022 - 08:40

Forrige emne - Næste emne

Michael Blæsberg-Knudsen

Hej i Forum.

Jeg har et tilfælde, hvor en gård bliver solgt og mellem køber og sælger bliver der oprettet en obligation på hovedparten af salgsprisen. Køber bliver efter nogle år tvunget til at lade ejendommen gå på auktion og den tidligere sælger køber ejendommen tilbage, som eneste byder på auktionen og for en lav pris.

Mit spørgsmål er: Fulgte den indgåede obligation/gæld på ejendommen med i handlen, således, at en evt. ny køber, foruden købesummen måtte tage gælden med?

Det synes jeg, at der er noget der tyde på, siden at der ikke var andre, der havde interesse i at byde på ejendommen.

På forhånd mange tak og god søndag.

Michael

Kurt Dahl

Hej Michael.
Ved et køb/salg blev der oprettet et skøde, og havde køber ikke alle pengene kunne han udstede en obligation til långiver.

Det er ikke mange oplysninger du giver om den konkrete handel. Hvor er det henne - sogn - ejerlav og matrikelnummer. Med disse oplysninger vil det være lettere at hjælpe.
Venlig hilsen

Kurt Dahl

Michael Blæsberg-Knudsen

Hej Kurt og tak for dit svar.

Der er tale om en handel af en gård i Hunderup sogn, kaldet Lundagergaard. Handlen er beskrevet i Gørding-Malt herreds skøde- og panteprotokol. Jeg vedhæfter link til siderne i protokollen.
Til venstre ses det køb, som jeg nævnte, hvor ejendommen tilbagekøbes af vedkommende, som havde penge til gode hos ejeren.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=211136#211136,39911915

Michael Blæsberg-Knudsen

I øvrigt, Kurt.
I tilfælde af, at en ejendom blev handlet kontant, ved du så, om handlen ikke blev registreret i panteprotokollen?
På forhånd tak for dine svar

Kurt Dahl

Hej Michael

Ved kontant handel blev der udelukkende lavet et skøde, som også blev protokolleret i skøde- og panteprotokollen, eller hvis det er af nyere dato, så skal skødet findes i det der hedder skøde- og servitutgenparter, som kan fremsøges (men ikke læses) i Daisy.
Venlig hilsen

Kurt Dahl

Michael Blæsberg-Knudsen

Hej Kurt.
Mange tak for svar.
Bedste hilsener
Michael