HJælp til tydning af ord i brev

Startet af Karsten Egeblad, 23 Sep 2022 - 20:07

Forrige emne - Næste emne

Karsten Egeblad

Hej,

Jeg har gennem længere tid brugt tid på at renskrive breve fra mine oldeforældre og for at være helt færdig mangler jeg 14 ord at tyde . Har sammenlignet ord og bogstaver på kryds og tværs og er nu ikke kan tyde mere. Har brug for hjælp til dette og håber at jeg kan finde en eller flere som vil hjælpe mig.

Filen er desværre alt for stor til at blive uploaded så har vedhæftet hvad jeg ikke kan tyde fra et brev. Kan ikke uploade mere end en fil til hvert indlæg. Hvis muligt kan jeg sende resten - 12 ord via privat e-mail.

Med venlig hilsen

Karsten Egeblad

Peter Kristiansen

måske: 3 ....liv fra Mormor

kjoleliv, snøreliv - noget i den stil ??
M.v.h. Peter Kristiansen

Karsten Egeblad

Tusind tak for input.  :)

Måske den næste er nemmere at tyde.

.... slemt, idet hun vilde gaa gennem den lange Korridor i Mørke og saa rendte Næsen mod Dørkarmen. Efter den lige var blevet rask, faldt ?? ....

Lennarth Nielsen

godmorgen Karsten,

mit bud er Setsten, men det giver ikke rigtigt nogen mening. Måske du kan vedhæfte lidt mere af teksten, så man kan se det i sammenhæng?

Ellers har andre måske et godt bud?

Hav en god weekend.

Mvh. Lennarth

Karsten Egeblad

Hej Lennarth,

Tusind tak for input :)

Er lidt begrænset af max str på filen men her er lidt mere af brevet.

Mht ordet så kommer jeg til at tænke på en Sekstant - min oldefar var Skibsfører og ved at han havde sådan en fra hans tjenestetid - dog er der for mangle bogstaver  ???xxx

Mvh

Karsten

Lennarth Nielsen

hei Karsten,

det var så lidt :) Tror heller ikke det skal være sekstant, selvom det er et godt bud i den sammenhæng. Med mere af teksten mente jeg mere tekst efter det drilske ord, men det var selvfølgelig heller ikke til at gætte. Du kan prøve at indsætte det, der kommer efterfølgende. I sætningen står der noget om, at den lige var blevet rask, så det er måske noget, der relaterer til det. Og ja, det er meget begrænset med filstørrelse.

Mvh. Lennarth

Peter Kristiansen

Men hvad står der efter det mystiske ord ?
M.v.h. Peter Kristiansen

Karsten Egeblad

Godmorgen,

Beklager det sene svar men nu har jeg fået den eflterfølgende side eller dele her af ned i en acceptabel størrelse. jeg har tydet teksten således så der kommer lidt mere sammenhæng i historien:

En Aften var Mormor saa uheldig at slaa sin Næse meget slemt, idet hun vilde gaa gennem den lange Korridor i Mørke og saa rendte Næsen mod Dørkarmen. Efter den lige var blevet rask, faldt ?? en Dag ned over Næsen paa Mormor igen, paa selv samme Sted saa nu gaar Mormor med et Saar derpaa igen. Ellers er Vi raske allesammen paanær Morbror Carl. Han er endnu ikke kommet op.

Karen Lis Anderen

Måske står det "Posten". Det kunne være en "dørpost",  en del af denne her dør, som hun har slået sim på før.
De betydningen her:
https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=post

Hilsen
Karen Lis




Karsten Egeblad

Hej Karen,

Tusind tak for din kommentar - det giver god mening. :-)

Mvh

Karsten Egeblad

Lennarth Nielsen

hei,

jeg har kigget på ordet igen, men jeg er ikke overbevist om, at der skal stå Posten, selvom det ville passe fint ind i sammenhængen.

Er der andre skarpe øjne, der kan kaste et blik på den her?

Mvh. Lennarth