Hjælp til efterslægtstræ

Startet af Helen Jepsen, 07 Sep 2022 - 07:44

Forrige emne - Næste emne

Helen Jepsen

Jeg anvender Brother's Keeper til mine databaser.
Jeg kan udprinte et slægtstræ (se vedhæftede) fra databasen, men jeg kan ikke gemme det som en fil.

Da det ikke er alle personer i databasen, jeg har "dyrket" vil jeg gerne kunne markere - og måske indsætte sidetal - på de personer,
jeg har arbejdet videre med og har flere oplysninger om, end de tørre tal,
fordi jeg synes det giver et godt overblik over, hvordan, det hænger sammen.
Er der nogen, der kan hjælpe med en løsning?
Venlig hilsen
Helen Jepsen

Ole Sylvester-Nielsen

Hej Helen Jepsen

Jeg kan ikke hjælpe dig med dit spørgsmål
men jeg vil anbefale dig at du skriver alle dine aner med store bogstaver
det råd fik jeg for nogle år siden
det er til stor nytte for mig fordi næsten alle mine aner har sennavne
og i min database der også flest med sennavne.
Jeg bruger Brother`s Keeper

Med venlig hilsen
Ole Sylvester-Nielsen
Ole Sylvester-Nielsen
Medlem af Danske Slægtsforskere

Helen Jepsen

Tak for rådet.
Jeg forstår ikke helt, hvad fordelen er ved at skrive aner med store bogstaver.
Jeg synes ikke, jeg har haft problemer i den retning, måske fordi jeg ikke har ALT
i samme database. Jeg har, for at kunne overskue det projekt jeg arbejder med, af og til
flere databaser til et igangværende projekt.
Venlig hilsen Helen 

Christian Konstmann Autzen

Hvis du opretter en "Slægtsbog med efterkommere", så kan du gemme den som RTF fil.

I stedet for at få den vist på skærmen går du helt op til venstre under "Filer" og her vælger du "Opret redigerbar fil (RTF-fil)", som du så gemmer som en Word-fil. Her vil du så kunne se alt hvad du har stående om de enkelte personer i feltet "Biografi".

Du kan selvfølgelig så rette og tilføje i dette tekst-dokument, men brug i stedet altid feltet "Biografi" i Brothers Keeper til at skrive alt det du vil have med om den pågældende person. For så har du det altid stående fast et sted - også selvom du senere laver diverse udskrifter fra din database.

Når du så laver en slægtsbog fra din database, så kan du gå ind i dette word-dokument og rette og tilføje alt det du vil; men prøv at holde dig til kun at have alt stående i feltet "Biografi" i programmet.

Når du er færdig med dit word-dokument (slægtsbogen), så konverter det endelige dokument til en PDF-fil, så der ikke her kan ændres (sådan uden lige).

For at kunne lave en pdf-fil, så skal man tilføje denne gemme-mulighed i sit word-program. Læs mere herom på nettet.

Hilsen
Christian

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Flere databaser = hvorfor det ?

Jeg har alt i samme database, og nu mere end 30.000 personer. Hvis jeg skulle have flere databaser, så vil dette kun give merarbejde, idet jeg har fundet flere personer med samme aner (min hustru og jeg har fælles aner, ude i 9-10'ende led,, og flere af mine søskendes børns ægtefæller har også) - altså skulle jeg lægge meget dobbelt ind.

Navne (alle navne - både fornavne, mellemnavne og efternavne) skal altid skrives med stort - siger retskrivningsordbogen. Og hold dig til det

Jeg ved ikke, om Brothers Keeper som sådan er ligeglad, men ikke alle slægtsprogrammer er vel det, og så har man et problem, når man søger på et navn.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Helen Jepsen

Jeg troede lige, at der var en udskrift, jeg havde overset, men det var så ikke tilfældet!
Udskrift "Slægtsbog med efterkommere" kender og bruger jeg, og selvfølgelig skriver jeg oplysninger ind i "Biografi".

Det er specielt den udskrift, der hedder "Efterkommere i træ" jeg gerne vil have ud som rtf fil, men så vidt jeg kan
se, så er der kun muligt at få den ud som et billede ved at lave en PrtSc. Det kan selvfølgelig også redigeres, men det vil være lettere
hvis det var en rtf fil, der var konverteret til word.

Jeg forstår godt, at alt må være i samme database, hvis man arbejder med een slægt.
Mit arbejde er mere projektorienteret, lige nu efterkommere fra en bestemt mølle.

Alle mine navne er skrevet med stort begyndelsesbogstav, se den vedhæftede fil!
Jeg troede, du mente de skulle skrives med versaler.
Venlig hilsen Helen


Christian Konstmann Autzen

Prøv at stille forslaget om en udskrift hos Brothers Keeper:

https://brotherskeeper.dk/

Selv bruger jeg udskrift som slægtsbog - samt anetavle i halvcirkel. Resten har ikke min interesse.

Een database vil altid være det optimale - også hvis man har såkaldt flere projekter i gang. Hvem ved om man støder ind i en allerede noteret slægt.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Helen Jepsen

Det vil jeg prøve!
Venlig hilsen Helen