Tidspunkt for dødsfald 1678

Startet af Tove Laursen, 04 Sep 2022 - 15:33

Forrige emne - Næste emne

Tove Laursen

Kan jeg antage, at Søren Ibsen er død mellem 15.2.1678 og 25/4 1678?
Jeg har ikke andre oplysninger om Søren Ibsen ud over hans hustrus navn samt 3 børn, der er fundet ved et skifte i 1728, hvor såvel Søren Ibsen som hans hustru Mette Nielsdatter er døde.

Hos Brejl er der fundet flg. skifte og arveafkald:

64 Niels Nielsen, skrædder i Århus. 15.2.1678, fol.412B.
E: Margrethe Hansdatter. A: Kirsten Nielsdatter g.m. Peder Pedersen, skomager i Torrild (død 1689), Mette Nielsdatter g.m. Søren Ibsen ved søn Jacob Sørensen i Postrup(?) (Pederstrup - mit notat), Karen Nielsdatter, enke efter Sejer Mikkel Mikkelsen sst, Maren Nielsdatter g.m. Søren Rasmussen i Skåne –

25/4 1678.
** Peder Svane, borger og stadsløjtnant sst, på Margrete Hansdatter, salig Niels Nielsen Fårup, borger og skrædder sst hans efterladte, hendes vegne æskede afkald. Clemend Sørensen guldsmed borger sst med fuldmagt af Peder Pedersen skomager i Torrild på hustru Kirsten Nielsdatters vegne, Jacob Sørensen på mor Mette Nielsdatter, salig Søren Ibsens i Pederstrup, hendes vegne og Karen Nielsdatter salig Sejer Mikkelsens i Pederstrup gav Margrete Hansdatter afkald og kvittering for al den arv, de kunne tilfalde efter deres frænde hendes salig husbond Niels Nielsen Fårup.

Venlig hilsen
Tove Laursen


Venlig hilsen
Tove Laursen

Erik Brejl

#1
Henrik Pedersen: De danske landbrug, der har "alle" stednavne fra matriklen 1688, har kun 4 navne der ender på -strup under bogstavet P:
Pederstrup, Pindstrup, Plovstrup og Povlstrup.
Her vedklipset et billede med de steder stednavet står, inklusive afkaldet i tingbogen, der i øvrigt er fra 15.2.1678, men indført 25.4.1678.
Skiftet kan  være hurtigt efter dødsfaldet eller af forskellige årsager være trukket ud, hvis man skal skrive til fjerntboende arvinger eller oplede arvingers ukendte bopæl.
Da en af arvingerne bor i Skåne, er det ikke til at vide, hvor hurtigt man fandt ham, så du kan ikke slutte noget om dødsdagen ud over at den er før 15.2.1678.

Kunne der stå Pinstrup (Pindstrup) i Marie Magdalene sogn i Sønderhald herred. Måske var det værd at give det et tjek, da KB begynder 1684.
Jeg må nok sige, at det var frimodigt af mig at skrive Pederstrup uden spørgsmålstegn.
I Bjarne Nørgaards tingbogsuddrag fra Århus nævnes 15/8 1672 at Søren Sørensen er rømt fra en gård i Pederstrup under Århus Hospitals gods 
og Århus Hospital har gods i Pederstrup i Nødager sogn, i Djurs Sønder herred
Hvis det er Pederstrup i Tulstrup sogn i Ning herred er der ingen hjælp at hente i Kirkebogen, der begynder 1712.
Man kunne også forestille sig at Fårup kunne give et hint, men der ligger et Fårup i mange herreder, dog ikke i Hads herred, hvor Torrild ligger.
Erik
Erik Brejl
https://brejl.dk

Tove Laursen

Tak for din hjælp til udredning og forklaring.

M.h.t. Skåne, havde jeg nok tænkt, at der måske skulle stå Skåde - i dag forstad til Århus.

Hilsen
Tove LLaursen
Venlig hilsen
Tove Laursen

Erik Brejl

Jeg læser Skaane
Erik Brejl
https://brejl.dk

Tove Laursen

Tak for nærlæsning af teksten, så Skåne er korrekt.

Hilsen
Tove Laursen
Venlig hilsen
Tove Laursen

grethe jensen

du kan jo feks ogsaa lede i ekstraskat, mandtal og folkeskat paa family search og du der kan finde suplerende oplysninger.
Mvh GJ