Peder Hansen f. ca 1783 i Arrild sogn, Tønder amt - gift to gange

Startet af Vagn Hansen, 12 Aug 2011 - 00:10

Forrige emne - Næste emne

Vagn Hansen

Kære DIS-forum læsere.

Peder Hansen f. ca 1783 i Arrild sogn, Tønder amt driller mig så meget, at jeg må bede om jeres hjælp.

Peder Hansen og Maren Nissen får en uægte søn Andreas Christian Hansen f. 12.06.1819 i Arrild sogn (opslag 6,3)

Peder Hansen og Kirstine Marie Nissen f. ca  1800 i Stepping sogn, Haderslev amt bliver gift den 25.10.1823 i Arrild kirke (opslag 56,8) - Heraf fremgår født år og sted.

I dette ægteskab er der fire børn:

1. Marie Elisabeth Hansen, f. 13.7.1824 (26,5)
2. Hans Pedersen Hansen, f. 30.10.1825 (11,6)
3. Christian Nissen Hansen, f. 28.2. 1828 (12,1) og
4. Anders Pedersen Hansenm f. 25.1. 1830 (14,1)

Mine spørgsmål er:
hvor og hvornår blev Peder Hansen født og død
hvor og hvornår blev Kirstine Marie Nissen født og død

Jeg håber meget på jeres hjælp igen.

Mvh, Vagn Hansen, Billund

Hans Poulsen

#1
Hej Vagn

I din overskrift har du blandt andet: "..gift to gange".

Endnu er jeg ikke gået ned i detaljen og prøvet at udrede trådene, men vil først spørge, om du har overvejet, at

- der tale om to helt separate ægtepar, der intet som helst har med hinanden at gøre

eller holder du fast ved, at

- der kun er tale om én Peder Hansen, der nåede at blive gift to gange

Peder Hansen og Maren Nissen kan være blevet viet få dage efter Andreas' fødsel i 1819.

Hvad mon ft. 1834 fortæller?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Henning Jensen

Jeg ved ikke om dette er til hjælp, men det lader til at en af sønnerne havner så langt væk som Thisted:

Thisted, Hundborg, Jannerup, Snedstrup By i Jannerup Sogn, Et Hus, 41 (19), FT-1880, C6996
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Kristian Nissen Hansen 51  Gift Husfader husejer smed  Arrild Sogn Tønder Amt
Else Thomsen 46  Gift husmoder  Snedsted Sogn Thisted Amt

Vagn Hansen

Kære Hans og Henning.

Først til Hans: I min overskrift glemte jeg desværre et "?". - Hans første bekendtskab med Maren Nissen og sønnen der fulgte med, kan jo blot have været resultatet efter et høstbal året før. - Jeg har også ledt efter deres eventuelle vielse omkring 1818 og 1823, samt hendes evt. død i samme periode, men begge dele forgæves. - Mht. FT-1834: hvor vil du finde den? - Jeg mener ikke, at kunne finde disse ældre FT i det sønderjyske, men det kan være min fejl!

Så til Henning:  Det er netop denne søn, som leder mig til Arrild, selvom der i FT-1870 står Aalt ved Løgumkloster

Christian Nissen Hansen
M, f. 28 februar 1828
     Christian Nissen Hansen var smed. Han blev født 28 februar 1828 i Arrild, Hviding, Tønder. Han blev døbt 20 april 1828 i Arrild, Hviding, Tønder.1 Christian blev gift med Else Thomasen Møller. Christian Nissen Hansen overværede vielsen af Ludvig Nicolaj Würtzen og Kirstine Marie Hansen 15 oktober 1895 Jannerup, Hundborg, Thisted.1

Det er faktisk aner til Würtzen slægten, som jeg søger efter.

Mvh, Vagn

Anne Mortensen

http://www.ddd.dda.dk/asp/oversigt.asp

Amt: Herred: Sogn: FT år: Kip nr: Ny?:
Tønder Hviding Arrild 1769 C9574 
Tønder Hviding Arrild 1803 C1360 
Tønder Hviding Arrild 1850 C7816 
Tønder Hviding Arrild 1855 C8356 
Tønder Hviding Arrild (Kongerigsk) 1787 C5984 
Tønder Hviding Arrild (Kongerigsk) 1834 C5961  
Tønder Hviding Arrild (Kongerigsk) 1840 C6722 
Tønder Hviding Arrild (Kongerigsk) 1845 C2612 
Tønder Hviding Arrild (Slesvigsk) 1845 C7558
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Hans Poulsen



Hej Vagn

"Peder Hansen og Kirstine Marie Nissen f. ca  1800 i Stepping sogn, Haderslev amt bliver gift den 25.10.1823 i Arrild kirke (opslag 56,8) - Heraf fremgår født år og sted".

Om vi er helt enige, véd jeg nu ikke.

Vielsesdatoen er i opslag 56 nr. 8 (1815-1836) er 15.11.1823

Brudgommen står som

Ungkarl Fredrich Hansen Aarhuus af Arrild, 35 år

og bruden som

Pige Marie Nissen af Ellum, 23 år

*af Arrild* og *af Ellum* er vel kun oplysninger om, hvor de havde *folkeregisteradresse* lige ind under vielsen, men ikke nødvendigvis de steder, hvor de er født/døbt?

Teoretisk kan de vel være ankommet til hhv. Arrild og Ellum en måneds tid før vielsen - direkte fra fx Døllefjællemusse.

Jeg fragår ikke, at det kan vise sig, at du har ret hele vejen igennem, men du har bare ikke overbevist mig - endnu.


Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Til Hans

Det vil nok hjælpe på forståelsen, hvis du læste det rigtige sted i kirkebogen.

Den vielse du henviser til foregår i 1822 og har intet med sagen at gøre, hvorimod Vagn henviser til en vielse i 1823.

mvh Ingelise Jacobsen

Hans Poulsen

#7


Tusind tak, Ingelise, for rettelsen - og undskyld til Vagn, hvis han allerede havde set det forkerte, som jeg skrev.

Heldigvis kom din korrektion så hurtigt, at jeg kunne nå at slette et andet indlæg her, inden de 30 minutter er gået.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Inge Hedal

Hej
Du skriver, at Peder Hansen fik en søn med Maren Nissen i 1819, AO Tønder, Arrild, 1815-1836, opslag 6, barn nr. 3 i 1819.
Er du sikker på, at det er din Peder Hansen, der er faderen? Jeg tror ikke på det.
Forældre er: Moderen Maren Nissen i Roost. Faderen Peder Hansen Enemark, Dyrlæge i Roost.

Her er dyrlægen i FT-1845 for Arrild (Slesvigsk) – jeg har udeladt tjenestefolkene:

Tønder, Hviding, Arrild (Slesvigsk), Roost Bye, En Gaard, 8, FT-1845, C7558
Peder Ennemark   38    Gift      Gaardmand og Gjestgiver   
Karen Lund   36    Gift      Hans Kone   Branderup
Aabel Ennemark   6    Ugift      Deres Børn   
Peder Ennemark   4    Ugift      Deres Børn   
Kjesten Ennemark   2    Ugift      Deres Børn   
Peder Hansen Ennemark   49    Ugift      Dyrlæge   
Mvh. Inge

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Vagn

Jeg er enig med med Inge Hedal, du skal se bort fra det uægte barn.

Ved Peder Hansens vielse 1823, nævnes han som enkemand og gårdbesidder i Arrild.

Hans 1. kone og barn ses muligvis her:

Arrild 1815-1836, opslag 25:

Marina Elisabeth Pedersdatter, f. 2 juni 1822
Datter af Gaardbesidder Peder Hansen og afgangne Hustru Gunder Marie Pedersdatter i Arrild.

Opslag 79:

Gunder Marie Peders Kone død 12 juni 1822, begr. 18 juni, Gaardmskone i Arrild, 40 Aar 1 Md.
Marina Elisabeth Pedersdatter død 20 oct. 1822, begr. 27 oct., 20 uger gl.

mvh Ingelise Jacobsen

Inge Hedal

Hej
Citat fra: Vagn Hansen Dato 12 Aug 2011 - 07:40
Christian Nissen Hansen
M, f. 28 februar 1828
     Christian Nissen Hansen var smed. Han blev født 28 februar 1828 i Arrild, Hviding, Tønder. Han blev døbt 20 april 1828 i Arrild, Hviding, Tønder.1 Christian blev gift med Else Thomasen Møller. Christian Nissen Hansen overværede vielsen af Ludvig Nicolaj Würtzen og Kirstine Marie Hansen 15 oktober 1895 Jannerup, Hundborg, Thisted.
Ja, han overværede vielsen, fordi han var far til bruden, AO Thisted amt, Jannerup sogn 1892-1917, opslag 69, par nr. 4.
Mvh. Inge

Vagn Hansen

Kære Inge.

Undskyld ar jeg først svarer dig nu, men jeg har ikke være opmærksom på dine indlæg før nu.

Alle dine oplysninger har virkelig givet mig noget at tænke over/revurdere.

Tak for det.

Mvh, Vagn

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Trækker lige denne lidt op - ser på data.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr