Hvordan bestiller man test for et familiemedlem?

Startet af Niels Bach-Lauritsen, 29 Aug 2022 - 21:41

Forrige emne - Næste emne

Niels Bach-Lauritsen

Hej. En i min familie ville gerne prøve at få testet dna og vil foretrække, at jeg administrerer det. Hvordan kan man gøre det rent praktisk? Jeg har selv arbejdet med dna i slægtsforskning i adskillige år.

Anders M. Petersen

Hej Niels!

Hvis du tester hos FTDNA, så vil hver testkit (= testperson) give et nyt kitnummer med sit eget login, så her bestiller du bare den ønskede test fra FTDNA forsiden og kan så straks derefter oprette alle data på profilen. Hvis jeg har regelmæssig kontakt med testeren, så bestiller jeg altid testen til min adresse, så jeg har styr på processen.

Husk at du kan få FTDNA kits uden told via Bettina Balslev - det er et super godt tilbud: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,176549.0.html

Hvordan det fungerer med at bestille en test hos MyHeritage ved jeg ikke, men fordelen ved MyHeritage er at man kan tilknytte alle DNA tests til personer på ens eget træ, så det hele kører på samme login. Jeg tænker at du bare bestiller testen hos MyHeritage og så knytter den til den pågældende person i dit træ. Jeg har flere kits tilknyttet personer på mit gratis MyHeritage træ.

Personligt foretrækker jeg at teste hos FTDNA, hvor der ikke er abonnement og så flytte resultatet til MyHeritage (det koster vist 20$). Så har jeg altid fuld adgang til min test på FTDNA, hvis MyHeritage forlanger for meget for mine egne data.

Håber det gav det svar, som du ønskede?
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm


Jørgen Kanters

På MyHeritage bestiller du bare prøven og sender den ind samtidigt med at du opgiver personens oplysninger. Således meget simpelt at administrere mange personer