Dokumenter om arv til uægte børn og arv til pigebørn

Startet af Line Møller, 23 Aug 2022 - 19:24

Forrige emne - Næste emne

Line Møller

Jeg sidder med 2 engelske oversættelser af noget tekst der oprindeligt er fundet på danske arkiver. Den danske originaltekst og kildebeskrivelse er ikke bevaret. Derfor søger jeg nogen der kan hjælpe mig med at finde stedet hvor jeg kan slå de oprindelige tekster op i fx skifter fra København i arkivalieronline. Familien boede i Købehavn og i Høvelte i Blovstrød, men jeg regner med det vil findes i københavnske arkiver.
Tak!


Det første er en tekst/brev som giver tre uægte børn en form for arv efter deres far er gået bort og som giver moren en værgerolle.

Her er den engelsk oversættelse med kilden markeret i fed:

Document of Guardianship:
14th June 1824 (3s 305 Vol 29)
By letter of 25th March 1825, the Administration of the estate of the deceased Captain John Christmas has sent to the municipal authorities a transcript of the commissioner's protocol regarding the estate of the deceased Captain Christmas, from which it is evident that the estate has undertaken to pay the sum of 9000 rigsbank (national bank) silver to Anne Christine Stæhr née Lynge and her 3 children, this being in accordance with one of the deceased's issued pledges dated 27-9-1811, on condition that the capital is placed with the State Public Trustee for the 3 children, Frederik, Ferdinand and Albert Christmas, though the mother is to received the full interest so long as the children are brought up in her care. Otherwise she should received only half the interest for each child or of 1500 rigsbank as and when they are no longer in her care. However, she will under all circumstances be entitled to received interest of half the capital, 4500 rigsbank silver, for as long as she lives, once none of the children no longer lives with her. Should a child die before having received a sum, the child's entitlement will transfer to the other children on the same conditions as stipulated, but if they all should die before their mother, the capital will be reverted to her as her legal property. In accordance with the orders of the municipal authorities dated 2nd April 1824, the aforesaid 9000 rigsbank silver are herewith deposited in the name of Frederik, Ferdinand, Albert.


Det andet er en beskrivelse af en ansøgning til kongen som faren har foretaget, så hans tre pigebørn skulle få mulighed for at arve ligeså meget som hans drengebørn. Der er ingen indikation på kilden her.

Teksten lyder:

On November 28, 1816 he made an application to the king of Denmark (Frederik VI) asking that his three daughters: Sophie Protheroe, Laura Sothebey, and Bertha Duntzfeldt, each be allowed to inherit the same portion of his belongings as his sons John Christmas and George Beresford Christmas. At that time in Danish history, daughters were normally allowed to inherit only half of a share. His application was granted in December of 1818.


Anne Mette Hou

Hej Line,

Hvis ikke du allerede har fundet ud af mere, så står der noget om de tre døtre og deres arv i Personal Historisk Tidsskrift 1941 s. 145-146 (s. 150-151 i pdf) med en kildeanvisning: "2. Departements Registrant 1818, Nr. 1923".

Venlig hilsen
Anne Mette

Line Møller

Hej Anne Mette,

Mange tak for tippet! Jeg havde stødt på artiklen i tidsskriftet for længe siden, men syntes, at der var så mange fejl og havde derfor slet ikke tænkt på at kigge dér igen.

Ud fra kildeanvisningen du nævner har jeg nu fundet den ene af de originaler jeg ledte efter. :D

Her er brevet om ligestilling af arvinger: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21609817#461666,82783112

Jeg leder videre efter den anden.

Bedste hilsner,
Line

John Damm Sørensen

#3
Kunne den første være en skrivelse fra bestyrerne af eksekutorboet efter John Christmas?

Jeg kunne ikke umiddelbart finde det, men hans hustru Elisas eksekutorbo er her 16/49
https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_detaljer?a=k%C3%B8benhavn&b=eksekutor&c=&d=1&e=2023&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=1638159&henid=1638159&epid=1638159&faid=11&meid=1034043&m2rid=5438058&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=
Det kunne tænkes at indeholde henvisning til mandens bo.

Hilsen
John

Line Møller

Mange tak, John! Det kunne sagtens være noget fra boet, som jeg desværre heller ikke har kunne finde i registre online. Jeg kan se, at der er en del som ikke er indskannet, så måske kan det være en årsag. Det var en god idé at kigge i enkens bo. Jeg har bestilt det .  :)

Bedste hilsner,
Line