Svært læselig begravelse på tysk, Gelting 1812

Startet af Anders M. Petersen, 23 Aug 2022 - 11:15

Forrige emne - Næste emne

Anders M. Petersen

Hej Forum!

Her er der en svært læselige begravelse på tysk af Margaretha Dittmer i Gelting 1812, som jeg ud fra FS indekseringen har grund til at tro har betydning for min slægtsforskning i Angeln:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSDX-8HFS?cc=3015626&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AQPXN-ZSFV
(Også vedhæftet)

I første omgang behøver jeg bare hjælp til, hvem hun var enke efter - mener at det står i den 4+5 linje, men har brug for en "second opinion". En komplet tydning har kun betydning, hvis der står det, som jeg tror der står.

På forhånd tak!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Inger Buchard

Hun har været gift to gange
a. med Detlev Schröder

b. med Henning Friederich Petersen
Flensburg, , Gelting, Oehe, Gundelsby, Einzelhaus, 12., FT-1803, C0205
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Henning Friederich Petersen     50     Verheir.     Hausvater     Kätner mit Land      
Margaretha Dittmer     55     Verheir.     Dessen Frau

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Ole Westermann

#2
Mit forslag:

19/23 Octbr
Die Wittwe Margaretha geborne Dittmer
auf dem Deher-Drecht. Sie ist zweimal
verheirathet gewesen a) mit Detlev
Schröder und b) mit Henning Friedrich Pe-
tersen. Aus der ersten Ehe leben zwei
Töchter Christine Friederiche verheirathet
mit dem Schmidt Daniel Wollenberg auf
dem Deher Drecht und Margaretha Dorothea
Schröder.
       In einem Alter von 72 Jahre

- så der er jo en anselig uoverensstemmelse mellem alderen ved FT-1803 og her i 1812  - men det er set før !

mvh Ole

Anders M. Petersen

Stort tak til jer begge to!

Jeg havde allerede FT1803, men ville sikre mig at det var den rigtige begravelse jeg havde fundet.

Den har drillet mig en del, for jeg har vielsen mellem Henning Friedrich Petersen og Margaretha Dittmer i Gelting sogn 1772 og her står:

d. 25 Nov. [1792]
Henning Friederich Petersen, das Hans Petersen in Bohren u. fr. Anna Cathrina geb. Hansen ehel. Sohn mit Maria Schröden das Detlephs Schröders in Gondelsby nach gelassene Wittwen.


Sammenlignet med FT1803: Margaretha Dittmer, 55, Verheir., Dessen Frau

Derfor har jeg troet at Margaretha var hans 2. hustru og har forgæves ledt og ledt efter en begravelse mellem 1792 og 1803 og så en ny vielse - men takket jeres hjælp, så véd jeg nu, at der kun var en af samme hustru.

Og så er Oles komplette tydning yderst velkommen!

Mange tak!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm