min 5 x tipoldefar Niels Nielsen i Olstrup Ulse sogn i 1700-tallet

Startet af Kjeld Allan Larsen, 14 Aug 2022 - 13:32

Forrige emne - Næste emne

Kjeld Allan Larsen

mine anstrengelser for at finde information om min 5 x tipoldefar Niels Nielsen fra Olstrup i Ulse sogn i Præstø amt har ikke båret megen frugt - se nedenfor
Jeg havde dog håbet i det mindste at finde hans begravelse og meget gerne navnet på 5 x tipoldemor, men forgæves
måske kan jeg få hjælp til yderligere information?

mvh

Kjeld

5 x tipoldefar Niels Nielsen

Datteren Anna Nielsdatters dåb
Kirkebog Ulse sogn 1717-1776
Opslag 6 Anno 1717
Dom 2 post Trinit: døbt Neels Neelsens Daater i Oëlstrup kaldet Anna. Inger Erick Smeds bar det. Faddere: Anders Neels af Rønnede, Neels Anders, Oluf Knuds, Bodild Peder Andersis og Anna Jacobs
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17119465#206416.39187170

Barn dødt dagen efter fødsel
Kirkebog Ulse sogn 1717-1776
Opslag 8, Anno 1719
Dies Octob. Blef Niels Nielsens barn i Oëlstrup hiemmedøbt, og døde dagen efter d: 19 Ejusdem

Begravelse af unavngiven søn
Kirkebog Ulse sogn 1717-1776
Opslag 78, Ao 1739
Dito (dvs. den 22. februar) begraffet Neels Neelss Søn Ung Karl af Oëlstrup 27 aar gl.
Arkivalieronline (sa.dk)

Kjeld Allan Larsen

jeg observerer, at min 5 x tipoldefar i kirkebogen for Ulse sogn omtales med navnet Neel Neelsen, ikke Niels Nielsen
via søgningen Neels Neelsen på my heritage får jeg et enkelt positivt resultat, nemlig en vielse mellem Neels Neelsen og Kirsten Jensdatter i Kalvehave sogn den 25. juli 1706. Kalvehave sogn ligge som Ulse sogn jo også i Præstø amt, dog ret pænt fra hinanden Dette tidspunkt kunne jo passe meget godt med min 5 x tipoldefars vielse.
Men det store spørgsmål for mig er: navnet Neels Neelsen kunne vel lige så godt være skrevet Niels Nielsen - eller hvad? Men Neels Neelsen ses vist uhyre sjældent? Jeg har også søgt på navnet Neels Neelsen på hjemmesiden faesterogskifter.dk, men uden resultat

Et opfølgende spørgsmål om lokalitet for vielser
Det ser ud til at være normen, at vielser finder sted i den kommende hustrus sogn. Hvordan fejredes begivenheden efter vielsen i kirken - hos brudens forældre og med hvilke aktiviteter?
findes der kilder om trolovelser og vielser i 1600-1700 tallet?

dbh
Kjeld

Kjeld Allan Larsen

og her kommer så den fundne, men ikke sandsynlige vielse mellem en Neels Neelsen og Kirsten Jensdatter fra Kalvehave sogn
er der oversete muligheder for at få verificeret eller afverificeret denne vielse

mvh

Kjeld


5 x tipoldeforældre – Anna Nielsdatters forældre: Neels Neelsen (184) og

Mulig, men ikke sandsynlig vielse mellem Neels Neelsen og Kirsten Jensdatter i Kalvehave sogn
Kirkebog Kalverhave sogn 1696-1748
Opslag 268 Anno 1706
Dmca 8 p Trinit, dvs. den 25. juli
Copulerede Neels Neelsen Kirsten Jensd. af Steensbye