Hjælp til tydning af lægdsrullen

Startet af Grethe Gundersen, 12 Aug 2022 - 18:40

Forrige emne - Næste emne

Grethe Gundersen

Hej  :)

Har fundet en person i lægdsrullen som jeg ikke rigtig har kunne finde noget om, tænkte at han måske var druknet. Måske kan lægdsrullen give lidt svar på det.  :)
Desværre kan jeg ikke tolke eller tyde det der står.

Han hedder Ferdinand Carl Christian. Født 26 maj 1830 i Århus. I den gren af familien er der mange Ferdinander så man skal passe meget på ikke, at blande dem sammen.

Det sidste jeg har på ham er i FT for 1850, hvor han bor sammen med hans søskende og der står han er sømand, 19 år
I lægdsrullen står der

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20146103#282440,54992474  nr 520

Der står jo det tegn foran hans navn som jeg læser "salig" der er streger over navnet,  så jeg opfatter han er død, men står der noget om hvad der er sket?

Har kikket i kirkebogen om han var at finde der under døde mænd, men det er han ikke.
Er der nogen der kan hjælpe her  :) Det jeg gerne vil vide, er hvad lægdsrullen fortæller.

Venlig hilsen
Grethe Gundersen


Ole Westermann

                F(ar) afdøde Tambour Frederich Buchreitz
520 - 306  S(øn) Ferdinand Carl Christian Buchreitz
Aarhuus - 16/1846 - Aarhuus - usøevandt - Søe Patent 2/2 1846
Frivillig indrulleret
Fra U.R.*N.147-96 ved Søsession 1846                                             *Ungdoms Rullen
1847 mødt  1847 i Langfarten
1849
1850 mødt, ...... ...... ..... ...  Gmd 4? ....... Afsked.

- sidste linie meget gnidret og ulæselig, men er han han blevet gårdmand?

mvh Ole

Ole Westermann

Jeg har nu set mig om i rullen og tror nu, at sidste linie skal læses saaledes:

1850 mødt, aldeles utjenstdygtig paa Grund af Lungeknude*. Afsked.
   *se https://ordnet.dk/ods/ordbog?select=Lungeknude&query=lunge%

Hvis det var tuberkulose, kunne det jo være, at han ikke levede så længe derefter.

mvh Ole

Grethe Gundersen

Hej Ole :)
Tusind tak.
Nu gir du mig jo arbejde  ;D, Jeg tænkte jo at han var gået ned med et skib, så det var jo bare at notere det, men det er han så ikke.
Han bor ikke sammen med hans søstre i FT for 1855 og hans bror kalder en søn Ferdinan i 1853, det kunne jo tyde på han er død der. Har kikket efter ham, men må hellere kikke igen. eller også om han bor på fattiggården i 1855.
Ja men det må jeg jo i gang med  :) Men tak alligevel  ;D
Venlig hilsen
Grethe Gundersen

Inge Olesen

Foran fædrene står et F. Foran sønnerne står et S. Jeg tror ikke det betyder "salig".

Venlig hilsen
Inge Olesen

Grethe Gundersen

Hej Inge
Nej det betyder nok bare søn, men jeg er ret overbevist om, at han er død kort tid efter. Men skulle lige til at skrive over i aneefterlysninger om ham.  ;D Så det gør jeg nu  :)
Venlig hilsen
Grethe Gundersen