Jesper Christian Jepsen, Vejle amt, Brande

Startet af Jørgen Chr., 11 Aug 2011 - 10:59

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Chr.

Hej derude.

I forbindelse med min søgen efter Christen Jepsens forældre (Christen født 27.10.1875 Vejle amt Brande, AO opslag 38 nr. 29) finder jeg, at faderen hedder Jesper Christian Jepsen.  Jesper og hans familie finder jer i DDD's FT-1880, Vejle, Nørvang, Brande.  Her står, at Jesper er 25 år og født i Brande.  Når jeg går ind i AO og søger i Brande, kan jeg kun finde Jesper Christian JEPPESEN født 15.03.1854, opslag 23 nr. 8 og, at faderen hedder Jeppe Kjeldsen.  Jesper er konfirmeret i Brande 19.04.1868, opslag 80 nr. 17 og hedder stadig Jeppesen.

Hvordan finder jeg ud af, om Jesper Christian JEPSEN og Jesper Christian JEPPESEN er een og samme person?

Jeg kan tilføje, at ovennævnte FT angiver, at Jesper er gift med Maren Gammelager Christensen, født 14.09.1852 i Ringkøbing amt, Vildbjerg, AO opslag 36 nr. 5.  Jeg har ikke kunnet finde deres vielse for eventuelt dér igennem at finde en forklaring.

Jeg tørster efter hjælp, please.

De venligste hilsener

Jørgen

Jørgen Chr.

Hej derude.

Inden jeg laver alt for meget påstyr/rav i den, så vil jeg skynde mig at fortælle, at jeg efter endnu et fornyet søge-forsøg har fundet Jeppe Christian Jeppesen's vielse til Maren Gammelager Christensen under Ringkøbing amt, Vildbjerg, opslag 118 nr. 4.  Han bruger altså stadig efternavnet JEPPESEN, så hvorfor han og hans børn efterfølgende hedder JEPSEN er stadig en gåede for mig.

Jeg beder jer venligst undskylde mig, hvis jeg har ulejliget jer uberettet.

De venligste hilsener.

Jørgen

Villy M. Sorensen

Hej Jørgen,

jeg arbejder meget med Brande sogn, men længe før den tid du
taler om. Jepsen og Jeppesen er et navn, mange gange kommer
det an på præsten og hvordan han vælger at skrive det. Fornavnet
er naturligvis Jeppe, der også ses skrevet som Jep, men efternavnet
kunne skrives som Jepsen eller Jeppesen.
   Idag ses disse navne vel som forskellige, selv om forskellen ikke
er stor. Det er en slags bogstavstro, som lå tidligere generationer
fjern.
   Den jyske udtale ville nok tendere mere til Jepsen. Denne bløde
endelse er ikke korrekt vestjysk.

Venlig Hilsen
Villy M. Sorensen
München
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Arne Feldborg

Du har Marens familie her. Forældrene er viet i Vildbjerg 31 okt 1851 og bor hele deres liv på gården Gammelager i Vildbjerg. Men som det også fremgår, så er de født i henholdsvis Snejbjerg og Vinding.

Fkt-1855; Vildbjerg - Gammelager ; 30; Et Huus
136; Christen Nielsen; m; 34; gift; Sneiberg Sogn Ringk. Amt; Lutheran; Huusmand, lever af sin Jordlod, Huusfader
137; Ane Dorthe Jespersdatter; k; 26; gift; Vinding S. Ringk. A.; Lutheran; Hans Kone
138; Maren G. Christensen; k; 3; ugift; Her i Sognet [Vildbjerg]; Lutheran; deres Barn
139; Johanne Christensen; k; 1; ugift; Her i Sognet [Vildbjerg]; Lutheran; deres Barn
140; Maren Pedersdatter; k; 76; enke; Her i Sognet [Vildbjerg]; Lutheran; forsørges af Huusfaderen
141; Ane Pedersdatter; k; 66; ugift; Her i Sognet [Vildbjerg]; Lutheran; forsørges af Huusfaderen
142; Kirsten Jespersen; k; 14; ugift; Vinding S. Ringk. Amt; Lutheran; Tjenestepige

Fkt-1860; Vildbjerg - Vildbjerg Hovedskoledistrikt ; 28; Gammelager, Et Huus
160; Christen Nielsen; m; 39; gift; Timring Sogn Ringk Amt; Lutheran; Huusfæster, Huusfader
161; Ane Dorthea Jespersen; k; 31; gift; Vinding Sogn s.A. [Ringkøbing]; Lutheran; Hans Kone
162; Maren Gammelager Christensen; k; 8; ugift; Her i Sognet [Vildbjerg]; Lutheran; deres Barn
163; Johanne Christensen; k; 6; ugift; Her i Sognet [Vildbjerg]; Lutheran; deres Barn
164; Ane Maria Christensen; k; 2; ugift; Her i Sognet [Vildbjerg]; Lutheran; deres Barn
165; Karen Andersen; k; 14; ugift; Vinding Sogn Ringk. Amt; Lutheran; Plejedatter
166; Maren Petersen; k; 79; enke; Her i Sognet [Vildbjerg]; Lutheran; Tvende Søstre, der forsørges af Huusfaderen
167; Ane Pedersen; k; 72; ugift; Her i Sognet [Vildbjerg]; Lutheran; Tvende Søstre, der forsørges af Huusfaderen

Fkt-1870; Vildbjerg - Merrild mark og by ; 22; Gammelager, et huus
117; Christen Gammelager Nielsen; m; 48; gift; Sneiberg, Ringkjøbing A.; Luteran; Huusfader / Jordbruger
118; Ane Dorthe Jespersdatter; k; 40; gift; Vinding, Ringkjøbing A.; Luteran; Huusfader / Jordbruger
119; Maren Gammelager Christensen; k; 17; ugift; Vildberg; Luteran; Datter
120; Ane Maria Christine Christensen; k; 12; ugift; Vildberg; Luteran; Barn
121; Niels Christensen; m; 9; ugift; Vildberg; Luteran; Barn
122; Mariane Christensen; k; 7; ugift; Vildberg; Luteran; Barn
123; Karen Siig Christensen; k; 3; ugift; Vildberg; Luteran; Barn
124; Jesperline Christensen; k; 1; ugift; Vildberg; Luteran; Barn

Fkt-1880; Vildbjerg - Gammelager Vildbjerg Sogn ; 1; Et Huus
1; Christen Gammelager Nielsen; m; 58; gift; Snejbjerg Sogn; Lutheran; Huusfader, Huusfæster lever af sin Jordlod
2; Ane Dorthea Jespersen; k; 50; gift; Vinding; Lutheran; Hans Hustru
3; Ane Marie Christensen; k; 22; ugift; Her i Sognet[Vildbjerg]; Lutheran; deres Barn
4; Niels Christensen; m; 19; ugift; Her i Sognet[Vildbjerg]; Lutheran; deres Barn
5; Mariane Christensen; k; 17; ugift; Her i Sognet[Vildbjerg]; Lutheran; deres Barn
6; Maren Siig Christensen; k; 13; ugift; Her i Sognet[Vildbjerg]; Lutheran; deres Barn
7; Jesperline Christensen; k; 11; ugift; Her i Sognet[Vildbjerg]; Lutheran; deres Barn
8; Krestine Petrine Christensen; k; 8; ugift; Her i Sognet[Vildbjerg]; Lutheran; deres Barn

Fkt-1890; Vildbjerg - Merrild ; 21; Gammelager, Hus
271; Niels Kristensen; m; 29; ugift; Vildbjerg do[Herning]; Folkekirken; Ungkarl / Landmand
272; Mette Olsen; k; 10; ugift; Vildbjerg do[Herning]; Folkekirken; Barn / -
273; Sine Kristensen; k; 21; ugift; Vildbjerg do[Herning]; Folkekirken; Pige / Væver
274; Kri Gammelager Nielsen; m; 68; gift; Snejbjerg do[Herning]; Folkekirken; Aftægtsmand / -
275; Ane Dorte Jespersen; k; 60; gift; Vinding Holstebro; Folkekirken; Aftægtskone / -

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Jørgen Chr.

Hej Willy og Arne.

Tusind, tusind tak skal lyde til jer begge og især til Arne for det kæmpe arbejde, du har udført.  Jeg er dybt taknemmelig og vil nu bruge oplysningerne i min videre søgen efter slægten.  Oplysningerne vil i hvert fald hjælpe mig et godt stykke på vej.

Endnu en gang tak for jeres hjælp.

De venligste hilsener.

Jørgen